حذف تلخ فیروزجا از تورنمنت ۱.۵ میلیون دلاری شطرنج

علیرضا فیروزجا نابغه شطرنج دنیا با وجود پیروزی مقابل مرد شماره سه شطرنج جهان از اولین تورنمنت ۱.۵ میلیون دلاری شطرنج حذف شد.

حذف تلخ فیروزجا از تورنمنت ۱.۵ میلیون دلاری شطرنج

شب گذشته (سه شنبه) مرحله مقدماتی اولین رویداد تور ۱.۵ میلیون دلاری شطرنج با حضور چهره‌های برتر شطرنج جهان ادامه پیدا کرد.

علیرضا فیروزجا نابغه شطرنج جهان در آخرین روز از دور مقدماتی این رقابتها مقابل پنج شطرنج باز قرار گرفت. فیروزجا در دور یازدهم این رقابتها مقابل نفر اول شطرنج آسیا دینگ لیرن چینی صف آرایی کرد و موفق شد این شطرنج باز قدرتمند چینی را با مهره سفید شکست دهد. دینگ لیرن با ریتینگ ۲۷۹۱ در رده سوم بهترین شطرنج بازان جهان قرار دارد.

فیروزجا که موفق شده بود در دور یازدهم این مسابقات به پیروزی ارزشمند برسد، در دور بعدی این رقابت ها مقابل آنیش گیری قرار گرفت. آنیش گیری، نابغه هلندی شطرنج جهان که توانسته بود در دو روز گذشته این رقابتها صدرنشین باشد در مقابل فیروزجا شکست خورد.

فیروزجا که در این مسابقات دو برد پیاپی کسب کرده بود، در دور سیزدهم مقابل سرگئی کاریاکین روسی قرار گرفت و به پیروز رسید. با این پیروزی فیروزجا موفق شد یک بازگشت فوق العاده به این رقابت ها داشته باشد و تاپایان دور سیزدهم در صدر این رقابتها قرار بگیرد.

فیروزجا که با وجود پیروزی در سه دور قبل روحیه نسبتاً خوبی به دست آورده بود، در دور چهاردهم مقابل هیکارو ناکامورا قرار گرفت.

درحالیکه علیرضا در وضعیت بهتر قرار داشت با اشتباهش بازی را به این شطرنج باز واگذار کرد و اولین شکست روز سومش مقابل این حریف رقم خورد.

نابغه نوجوان شطرنج جهان در دور آخر این رقابت ها به مصاف لی کوانگ لیم ویتنامی که موفق شده بود در سال ۲۰۱۹ عنوان قهرمانی آسیا را کسب کند، حاضر شد. علیرضا با مهره سفید از این حریف شکست خورد.

فیروزجا که در پایان دور سیزدهم در صدر قرار گرفته بود در کمال ناباوری حذف شد. او به دلیل شکست در دو بازی آخرش در رده نهم این رقابتها ایستاد و از ادامه این مسابقات کنار رفت.

کارلسن نفر اول شطرنج جهان هم توانست در مرحله مقدماتی با ۹ امتیاز صدر نشین شود و به دور بعدی این رقابت ها صعود کند. همچنین دینگ لیرن چینی هم در رده ۱۱ ایستاد و از گردونه رقابت ها حذف شد.

اولین رویداد تور ۱.۵ میلیون دلاری شطرنج از روز یک‌شنبه با چهره‌های برتر شطرنج آغاز شد. در این مسابقات چهره‌هایی مانند مگنوس کارلسن نفر اول شطرنج جهان، دینگ لیرن، هیکارو ناکامورا، لوون آرونیان و ماکسیم واشیه لاگراو حضور دارند. هم‌چنین علیرضا فیروزجا، نابغه جوان شطرنج جهان هم در این مسابقات دست به مهره شد.

این رقابت با حضور ۱۶ شطرنج باز مطرح شطرنج جهان درحال پیگیری است. هشت نفر برتر این مسابقات می‌توانند مجوز حضور در مسابقات بعدی این تورنمنت که ۲۰۰ هزار دلاری جایزه داشته و در دسامبر برگزار می‌شود را به دست بیاورند.

نفر اول این رقابت‌ها ۳۰ هزار دلار دریافت خواهد کرد و نفرات دوم و سوم این مسابقات نیز به ترتیب ۱۵ و ۷ هزار دلار را برنده خواهند شد. میانگین ریتینگ بازیکنان در این رقابت‌ها ۲۷۵۸ بوده و هفت بازیکن از ۱۰ بازیکن برتر جهان در این مسابقات دست به مهره می‌شوند.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها