عضو هیات رییسه مجلس خبر داد:

تصویب دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را تصویب کردند.

تصویب دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها

احمد امیرآبادی فراهانی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) توضیح داد: پیش از این یک فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تصویب شده بود که نمایندگان با حدود ۲۰۰ امضاء درخواستی را مطرح کردند که به موجب آن این طرح به صورت دو فوریتی مورد بررسی قرار گیرد این درخواست طبق ماده ۱۵۵ آیین‌نامه مطرح شده است.

به گزارش ایسنا مجتبی ذوالنور رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به عنوان متقاضی بررسی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها به صورت دو فوریت گفت: برجام با دو طرف یکی ۱+۵ و دیگری جمهوری اسلامی است که ایران تمام تعهدات برجامی خود را از صفر تا ۱۰۰ انجام داده، این موضوع در گزارش های متعدد و مکرر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده که ایران تمام تعهدات خود را اجرا کرده است.

وی افزود: در این شرایط آمریکا به عنوان یکی از طرف های مقابل روی کاغذ تحریم های بانکی را لغو کرد اما سایه سنگین تهدید و تحریم بر روی نظام بانکداری ماند و در عمل هیچ تحریمی برداشته نشد، در نهایت هم امریکا از برجام خارج شد.

ذوالنوری یادآور شد: آن زمان آقای رئیس جمهور گفتند ۱+۵ از این به بعد ۱+۴ است، از کرامات شیخ ما چه عجب شیره را خورد و گفت شیرین است! هر دانش آموز دبستانی هم می داند ۱+۵ منهای ۱ می شود ۱+۴ ولی آیا مزاحمی رفت که برجام راه خود را ادامه دهد یا زمانی که موقع بهره برداری ما بود از برجام خارج شد تا به تعهدات عمل نکند و ایجاد مزاحمت کند تا تعهدات بقیه شرکا نیز اجرا نشود. در واقع سهم ما در برجام قفل شد و ما به سهم و حق خود نرسیدیم. طرف های دیگر به وظیفه شان عمل نکرده و اتحادیه اروپا حاضر به پرداخت هزینه نشد پس طبق عرف، شرع و قوانین و تکلیف، جمهوری اسلامی نیز باید از مسیر رفته باز گردد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست داخلی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: با این نگاه طرح تجدیدنظر در این مسیر تدوین شد و ۸ طرح مدنظر سایر نمایندگان مربوط به خروج از NPT و اصلاحات در برجام تجمیع شد. برای بررسی این طرح جلسات متعدد کارشناسی با حضور نمایندگانی از مرکز پژوهش ها، سازمان انرژی اتمی، وزارت امور خارجه، سپاه، ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و دستگاه های مختلف تشکیل و طرح ۹ ماده ای تدوین شد. در این طرح مسیری برای تعطیل کردن تعهداتی که تاکنون اجرا کرده ایم، پیش بینی شده و در ماده ۹ آن هم جرم انگاری شده تا این قانون ضمانت اجرایی داشته باشد.

ذوالنور با اشاره به گام های ۵ گانه کاهش تحریمات برجامی مصوب دولت گفت: برخی از گام ها بی خاصیت است و برخی دیگر هم اجرا نشد، در این شرایط مجلس هم نمی تواند ورود و مطالبه گری کند اما با مصوبه مجلس می‌توان اجرای تکالیف را از دولت مطالبه گری کرد، لذا در این طرح جرم انگاری شده که ضمانتی برای اجرای قانون نسبت به افرادی است که از اجرای آن امتناع یا استنکاف یا ممانعت می کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست داخلی مجلس با اشاره به شهادت فخری زاده و مطالبه و درخواست مردم از مجلس برای دفاع از حقوق و عزت مردم گفت: از رییس و هیات رییسه مجلس تشکر می کنم که انقلابی همراهی کردند که جلسه سه شنبه مجلس تشکیل شود تا پیشنهادات نمایندگان در این طرح مورد بررسی قرار گیرد. این طرح منافع ملی و خواسته عمومی مردم را تامین می‌کند که ان شاءالله منجر به رفع تحریم ها شود.

وی تاکید کرد که جلسه فوق العاده کمیسیون برای بررسی این طرح امروز تشکیل می شود و نمایندگان تا ۴۸ ساعت آینده برای ارائه پیشنهادات فرصت دارند.

پس از اظهارات موافقان و مخالفان با دوفوریت طرح، از ۲۴۶ نماینده حاضر، دو فوریت این طرح با ۲۳۲ رای به تصویب رسید و نمایندگان بعد از آن شعار «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «الله‌ اکبر» سر دادند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • ذوالقرنین
    0

    خجالت بکشید برید تو خیابون ببینید چی بر سر ملت اوردین مگه دستاتون رو بستن که فقط پرچم واتیش زدن وفحش بلد هستید این همه هزینه اقتدار موشکی وهسته ای شده پوشالی چرا جرات انتقام ندارید با شعار کجای کار ملت وکشور درست شده اگه بزدل نیستید پس چرا نمیزنید

    نظرات شما -
    • جانباز آتش به اختیار
      0

      با جرعت های وطن پرست تو جنگ شهید شدن اینهایی که موندن یه مشت بی وجود دنیا پرست هستن

  • ناشناس
    0

    چرا فقط اسامی دانشمندان هسته ای ایران باید مشخص باشه.؟ چرا ما اسامی دانشمندان هسته ای اسرائیل ، اروپا وآمریکایی رو نمی دونیم؟نقطه ضعف ما از همینجا شروع میشه.!!!!!!!!!!!! کسانی که تصویب کردند وکسانی که از روی ضعف و ناتوانی متعهد شدنددر قالب ننگ نامه برجام ، ایران اطلاعات واسامی دانشمندان هسته ای خود را به آژانس (بخوانید کشورهای غربی ) که همانا دشمنان ملت ایران هستند،بدهند مسئول ترور دانشمندان ایرانی هستند. والسلام

  • علی
    0

    الان گوش میدن میگویند دیر گفتید توهمین خیال باشید

  • شهروند
    0

    بایدن بداند نحوه بر خوردش با برجام میتواند نوع رئیس جمهور بعدی ما از کدام قماش باشد. اکثر مردم ایران که در انتخابات مجلس شرکت نکرده اند موافق برجام هستند و قرار است دوم خرداد دیگر بیافرینند

  • پرتو
    0

    بودن تحریم ها یعنی نابودی اقتصاد

  • ali
    0

    پیشنهاد میکنم در مجلس بعد از هر تصویبی نیم ساعت شعار بدیم و تن و بدن دشمن رو بلرزونیم!! بعد 40 سال هنوز دست از دشمن تراشی و شعار های بیخود بر نمیدارید . آقایان با عزت و شرف و پهلوون وضعیت کشور رو ببینید که با مدیریت شما به این وضعیت افتضاح دچار شده که با اینهمه ثروت مردمش 70% یارانه بگیر هستند و شمار دشمنان کشورمان از موهای سرمان بیشتر شده

  • ناشناس
    0

    هنوزم مرگ بر امریکا بایدن روباه ترامپ گستاخ

  • داروغه
    0

    خخخخخ در آخر باز هم شعار سر دادن

  • کاربر ناشناس
    0

    سپاسگزاریم

  • قلندر
    0

    من جانباز بسیجی جنگ تحمیلی امتحان پس دادم اما با مرگ واسه این و آن مملکت را به پسرفت بیشتر نکشانید با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمیشه ما با عزت و شرف و اقتدار همراه با لبخند میتوانیم دشمنان را به دوستان صمیمی تبدیل کنیم و البته نیروهای امنیتی و اطلاعات کشور هم بیش از بیش مراقبت نمایند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها