کاریکاتورهای توهین آمیز به اسلام و «کشتار غیرنظامیان افغان»/آزادی بیان فرانسه روایت دوگانه دارد

یک هنرمند جوان چینی کاریکاتوری را برای انتقاد از کشتار وحشیانه غیرنظامیان افغان توسط نظامیان استرالیایی را طراحی و منتشر کرد.

کاریکاتورهای توهین آمیز به اسلام و «کشتار غیرنظامیان افغان»/آزادی بیان فرانسه روایت دوگانه دارد

با توجه به پوشش گسترده اخبار مربوط به این جنایت ضدبشری علیه غیرنظامیان افغان اکنون همه مردم جهان از آن خبر دارند و به خوبی می دانند که به عنوان مثال نظامیان استرالیایی گلوی دو نوجوان 14 ساله را بریده و اجساد آنها را درون کیسه قرار داده و به رودخانه انداختند یا به گروهی از مردان و پسران تیراندازی کردند و یا سربازان جدید استرالیایی به اسرای افغان تیراندازی نمودند.

«جائو لی جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز کاریکاتور جوان چینی را در صفحه توئیتر خود به منظور محکوم کردن جنایات سربازان استرالیایی علیه غیرنظامیان افغان منتشر کرد که باعث خشم «اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا شده و او خواستار عذرخواهی از چین شد.

در پی داغ شدن این موضوع، نیوزیلند، برادر و همسایه استرالیا، بلافاصله به حمایت از استرالیا قد علم کرد که البته اصلا موضوعی دور از انتظار به شمار نمی آید. اما تعجب آور این است که فرانسه، کشوری که در روزهای اخیر آن همه شعار مربوط به دفاع از آزادی بیان و آزادی انتشار کاریکاتور را سر داده نیز مخالفت خود را با کاریکاتور انتقادی چین درباره خشونت نظامیان استرالیایی، ابراز داشته است.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در نشستی خبری این کاریکاتور را «شوکه کننده و یک سویه» خوانده و گفت این کاریکاتور به ارتش های خارجی در افغانستان توهین کرده است.

این نگرش فرانسه کاملاً در تضاد با تلاش هایش برای دفاع از نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» به شمار می آید!

می دانیم چندی پیش یک معلم فرانسوی به دلیل نشان دادن کاریکاتوری از نشریه «شارلی ابدو» درباره پیامبر اسلام در کلاس هدف حمله قرار گرفته و سرش بریده شده و جان باخت.

از آن پس نیز تظاهرات های متعددی در فرانسه برگزار شده است. اما حتی در مقابل چنین فشارهای سنگینی «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه بازهم می گوید «از آزادی بیان دفاع خواهد کرد» و «از کاریکاتورهای آنها دست نخواهد کشید». به نظر می رسد که فرانسه در دفاع از آزادی خلق کاریکاتور موضعی تزلزل ناپذیر و دوگانه در پیش گرفته است.

اما در باره کاریکاتور چینی که به منظور انتقاد از خشونت های نظامیان استرالیایی در افغانستان خلق شد، فرانسه گویا موضوع اخیر خودش یعنی لزوم دفاع از «از آزادی» و یا «آزادی انتشار کاریکاتور» را فراموش کرده است.

اما در مقایسه با کاریکارتوهای نشریه شارلی ابدو که احساسات نزدیک به 2 میلیارد مسلمان در سراسر جهان را جریحه دار کرد، کاریکاتور چینی به منظور سرزنش کشتار غیرنظامیان افغان به چه کسی آزار رسانده است؟ مگر فرانسه نیز در کشتار غیرنظامیان افغان مشارکت داشته است که چنین واکنشی به این کاریکاتور نشان داده و در کنار استرالیا ایستاده است؟ چرا کشوری كه از كاریكاتورهای توهین آمیز «شارلی ابدو» علیه پیامبر اسلام دفاع می کند، با كاریكاتوری كه صرفا حقایق را برای عدالت افشا و ترویج کرده، مخالفت می کند؟

منبع: رادیو بین المللی چین

71

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها