خبرفوری واقعه‌ای تاریخی را تحلیل می‌کند

جنگ‌های پلوپونزی، عبرتی برای امروز / چطور خطابه‌گرایان آتنی، جنگ را به اسپارت‌ها واگذار کردند / احساسات و هیجان می‌تواند زهر دیپلماسی باشد

شاید بررسی جنگ‌های داخلی یونان باستان (جنگ‌های پلوپونزی) نمونه خوبی از این قاعده باشد که احساسات عریان و مغایر با عقلانیت سیاسی، علی‌رغم پاکی و خلوصشان چگونه می‌تواند به منفعت یک قوم، شهر یا ملت ضربه بزند.

جنگ‌های پلوپونزی، عبرتی برای امروز / چطور خطابه‌گرایان آتنی، جنگ را به اسپارت‌ها واگذار کردند / احساسات و هیجان می‌تواند زهر دیپلماسی باشد

به گزارش خبر فوری ، فضای ملتهب این روزهای کشور را شاید فقط تاریخ بتواند توضیح دهد. مرور تاریخ همواره یک قاعده را به یاد ما می‌آورد و آن این است که "عقل همواره باید بر احساسات غلبه داشته باشد، در غیر این صورت باید منتظر شکست و ویرانی بود". قاعده حکما و بزرگان به خوبی از قلب تاریخ بیرون می‌آید. کافی است سری به آن بزنیم.

در این گزارش می‌خواهیم اشاره‌ای به یکی از این مصادیق داشته باشیم. شاید بررسی جنگ‌های داخلی یونان باستان (جنگ‌های پلوپونزی) نمونه خوبی از این قاعده باشد که احساسات عریان و مغایر با عقل، علی‌رغم پاکی و خلوصشان چگونه می‌تواند به منفعت یک قوم، شهر یا ملت ضربه بزند.

جنگ‌های پلوپونزی و قیام احساسی پیشه‌وران

جنگ‌های پلوپونزی جنگ‌های داخلی دولت - شهرهای یونان باستان است که در فاصله سال‌های 431 تا 404 قبل ازمیلاد میان اسپارت و آتن و دولت - شهرهای متحدشان ادامه داشت و به تخریب آتن و انحطاط تمدن آن منتهی گردید.

آتن پیش از آغاز جنگ با رهبری یک سیاستمدار کارکشته و با حزم و تدبیر به نام "پریکلس" توانسته بود به یکی از ثروتمندترین دولت - شهرهای یونان تبدیل شده و تقریبا تمام جزایر و شهرهای یونانی زبان را تحت سلطه خود داشته باشد.

با آغاز جنگ و اتحاد دولت - شهرهای یونانی زبان شرق مدیترانه به رهبری دولت - شهر "اسپارت" و نیز شیوع طاعون وحشتناک در آتن، پریکلس اوضاع را به ضرر خود و شهرش دید و چاره‌ را در صلح با اسپارت‌ یافت.

با انعقاد صلح، بسیاری از آتنیان که خود را زعیم یونان می‌دیدند ناراحت شدند. در آتن سیستم دموکراسی حاکم بود و نمایندگان مجلس برای قوانین شهر تصمیم گیری می‌کردند. در این بین، گروهی موافق پریکلس و برخی نیز مخالف او بودند. در بین مخالفان غالبا پیشه وران آتنی قرار داشتند که غالبا درآمدشان هم از اشراف کمتر بود. "کلئون" چرم فروش، "ائوکراتس" طناب فروش و "هوپربولس" چراغ‌ساز از جمله اصلی ترین مخالفان پریکلس بودند. "توسیدید" مورخ معتقد است اگر یونانیان صبر داشتند شاید پریکلس می‌توانست آتن را مجددا به قدرت خود بازگرداند. اما مخالفان این اجازه را ندادند و با برانگیختن احساسات نمایندگان ضمن کنار گذاشتن پریکلس مجددا بر کوس جنگ کوبیدند.

کلئون چرم فروش در بین مخالفان چهره‌ای جنجالی بود. او یک خطیب حاذق بود که به راحتی احساسات میهن پرستانه یونانیان را بر می‌انگیخت. مشهور است که او هنگام خطابه ردا از تن درآورده و بر ران خود می‌کوفت و با داد و فریاد احساسات مخاطبان را بر می‌انگیخت. کلئون با این شیوه توانست یاران بسیاری جمع کرده و آتن را وادار به از سرگیری جنگ با اسپارت برای اعاده حیثیت کند. با این حال، نتیجه جنگ بار دیگر تکرار شد.

در میانه نبرد یک سردار اسپارتی به نام "براسیداس" با سربازانش به ممالک شمالی که همه در اتحاد با آتن بودند حمله کرده و آنها را به تصرف درآورد. این اتفاق باعث شد کلئون با لشگری به مصاف با او برود. در نبرد بین این دو، کلئون از پای درآمد و کشته شد. براسیداس تا نزدیکی آتن پیش رفت و آتنی‌ها مجبور شدند بار دیگر و این بار با غرامت و تلفات و هزینه‌های بیشتری صلح کنند.

آلکبیادس و طغیان جاه‌طبی بر خرد

با این حال، این پایان ماجرا نبود. بین آتن و اسپارت یک صلح 50 ساله منعقد شد که چند سالی بیشتر دوام نیاورد. یکی از کسانی که این صلح را به هم زد، شخصی بود به نام "آلکبیادس". آلکبیادس از جوانان زیبا و شجاع آتن بود که در بین بانوان و اشراف آتنی هم بسیار محبوب شده بود. او مدتی شاگرد سقراط فیلسوف بود و در نبردهایی کنار او رزم کرده بود. پسرخوانده "پریکلس" بود و توسط او تربیت یافته بود، اما بر خلاف استاد خود از حزم و تدبیر برخوردار نبود و آنطور که سقراط گفته چنان جاه‌طلب و طماع بود که روحش بر خلاف جسمش از زیبایی افتاده بود.

این جاه‌طلبی و شور و حرارت جوانی آلکبیادس با سخن‌وری و محبوبیت در بین مردم جمع شد و باعث شد او در سخنرانی‌هایش در مجلس آتن دائما از آغاز مجددا جنگ سخن بگوید. آلکبیادس در این رویا بود که با لشگری انبوه از آتنیان به ماجراجویی پرداخته و به چنان شهرت و ثروتی برسد که در افسانه‌های یونانی از او یاد کنند.

بهانه آلکبیادس برای آغاز مجدد جنگ با اسپارت و متحدانش جزیره "سیسیل" بود. جزیره سیسیل تحت تسلط دولت - شهر "سیراکوز" بود که از متحدین اصلی اسپارت به حساب می‌آمد. در سیسیل مردم به دو گروه تقسیم شده بودند: عده‌ای طرفدار آتن بوده و برخی دیگر نیز، از طرفداران سیراکوز به حساب می‌آمدند. آلکبیادس از آتنی‌ها خواست به کمک متحدین خود در سیسیل بروند. مجلس علی‌رغم مخالفت برخی نمایندگان مانند "نیکیاس" با حداقل رای به اعزام چند کشتی به سیسیل به فرماندهی آلکبیادس و خود نیکیاس داد.

آلکبیادس برای فتح و تحقق آرزوی دیرینه‌اش عازم سیسیل شد اما در نبود او اتفاقی در آتن افتاد که به ضررش تمام شدند. عده‌ای از طرفدارانش درحالیکه مست بودند شبانه به سمت مجسمه‌ها و تندیس‌های ایزدان یونانی در میادین اصلی آتن رفته و همه را با ضرب شمشیر و تبر شکستند. مجلس فورا آلکبیادس را مقصر شناخت و یک کشتی به دنبالش فرستاد تا او را کت بسته به آتن بازگرداند. کشتی به آلکبیادس رسید و او را به سمت آتن آورد. جوان مغرور آتنی اما در میانه راه به داخل آب پرید و خود را به ساحل یک جزیره رساند و فرار کرد.

عمل آلکبیادس چنان باعث خشم دولت‌مردان آتنی شد که فورا حکم اعدام او را امضا کرده و اموالش را نیز صادر نمودند. آلکبیادس که حکم آتنی‌ها را نوعی بی‌عدالتی و جفا و توطئه‌ای شوم علیه خود می‎‌دانست به اسپارتی‌ها پناه آورد و از آنها کمک خواست. او نقشه تصرف سیسیل را برای اسپارتی‌ها افشا کرد و به آنها قول داد که کمکشان کند. سپه‌سالاران اسپارتی به سمت سیسیل نیرو اعزام کردند. همزمان سیراکوز نیز متحدان خود را تقویت کرد و در حالیکه نیروهای آتنی به سیسیل رسیده بودند، نیکیاس (فرمانده نیروهای آتن) خود را تنها دید. او علی رغم اینکه مخالف آغاز جنگ بود، دلیرانه در مقابل نیروهای مخالف ایستاد و سرانجام نیز کشته شد. به غیر از نیکیاس، 1 هزار سرباز آتنی نیز به معادن جهت کار اجباری فرستاده شدند که تقریبا تمام آنها بر اثر کار سخت و طاقت‌فرسا جان دادند.

وقتی خبر این شکست به گوش آتنی‌ها رسید، تقریبا شهر در سکوتی مرگبار فرو رفت. این مصیبت روحیه آتن را در هم شکست. با این حال، این تازه اول مصیبت بود. اسپارت به بهانه نقض صلح پنجاه ساله، آتن را محاصره اقتصادی کرد. آنها به "دکلیا" حمله کردند و با تصرف آنجا راه انتقال آذوقه و کالا به آتن را بستند. از آن سو، بسیاری از متحدان دیروز آتن که اوضاع را دگرگون می‌دیدند به اسپارت پیوسته و حتی شاه ایران نیز به طرفداری از اسپارت به مهاجمین کمک مالی کرد.

آتن علی رغم این مشکلات 10 سال در برابر اسپارت ایستادگی کرد. با این حال، سرانجام مقاومت آنان از درون شکست.

گروهی به نام " 30 تن متنفذ" شورش کرده و حکومت دموکراسی را به "اولیگارشی" تغییر دادند. اینها با باج دادن به اسپارت توانستند چندی بیاسایند اما با شورش مجدد دموکراسی‌خواهان آنها نیز از بین رفتند. این تحولات داخلی و خارجی باعث آسیب دیدن آتن شد. اگرچه نهایتا آتن و اسپارت توانستند به صلحی طولانی مدت برسند اما آتن آسیب اقتصادی و سیاسی بسیاری دید و قدرت و برتری خود بر دولت - شهرهای یونانی را از دست داد و همه اینها فقط به علت بروز احساسات خارج از چارچوب عقل، منطق و حزم و تدبیر سیاسی بود.

این تجربه تاریخی برای آنها که پیشنهاداتی از سر هیجان برای رفتارهای بین‌المللی دارند، می‌تواند عبرت‌آموز باشد. به‌ویژه آنها که تحریک احساسات را برای منافع سیاسی خود ارجح از خردورزی سیاسی می‌دانند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 24
  • محمد
    0

    ملت و سیستمی که از تاریخ درس عبرت نگیرد و در خواب غرور و تکبر فرو رود به هنگام سقوط بیدار می شود ولی دیگر دیر شده و راه جبران و برگشتی وجود ندارد. در همه تواریخ، معمولا حکومت ها خود را برتر و بالاتر از گذشتگان می پنداشتند و این مانع از آن می شد که آنها از سرنوشت و اشتباهات ملت های قبلی درس بیاموزند تا اینکه نوبت درس پس دادن خودشان می رسید و اینگونه سرنوشت آنها تجربه ای برای ملت های بعدی می شد. این دور روزگار همیشه تکرار می شود.

  • ....
    0

    خب که چی?!مثلاً میخوای بگی مصوبه مجلس باعث تنش میشه. اینکه کنایه نداره چرا خودتو اذیت می‌کنی ولقمه رو از زیرپات میچرخونی. فقط کافیه بری بایکی از مدعیان روشنفکری اصلاح‌طلب که به اندازه بز از دنیاخبر نداره مصاحبه کنی. مثلاً با این کار میخوای بگی با بقیه خبرگزاری ها فرق داری.ترسوهای بیعقل ....باهمه صلح کل هستید اما هیچ کس در دنیا براتون تره هم خوردنمیکن فقط ادعای روشنفکری داری ولی در واقع دچار هزیان تحت آزار هستید......

    نظرات شما -
    • حاج حسین
      0

      به نام خداوند بخشنده و مهربان اولا : معلومه که از عقل و خردت پیروی نمیکنی . میگی چرا ، چون میتونستی اسمت رو مردونه بنویسی نه اینکه اولدورم بلدورم کنی. دوما : معلومه که متولد 57 به بعد هستی و مثل خیلی نادونهای دیگه توی جنگ نبودی و جنگ ندیدی. سوما اگه راست میگین ، که نمیگین ، نیروهاتونو جمع کنین و شما هم برین یکی از این ظالمین رو نه ترور بلکه ارشادش کنین . ببینم عرضه دارین یا فقط زر زر میکنین.

    • ....
      0

      حاج حسین.ببخشیدبه نام خداوند بخشنده و مهربان.چون اسم مثل تو باحاجی نیاوردم ازعقل محرومم.الهی حاجی قربونت بشه این اولا.ثانیاحاج حسین موقعیت ایران الان بازمان جنگ فرق داره ما تاقلب اسرائیل رفتیم مادون حاجی اللهی قربونت بشه ثالثادرعرض10سال ده تااز نخبه های مارو ترورکردن شماکه عاقلی وحاجی هم هستی تاکی بیایدبیان بهترینهای مارو ترورکنن تاشمااز فوبیای خودتون دست برداری حاجی.بعدش حاجی اللهی حاجی قربونت بشه حالت خوبه?!گفتی بریم ارشادشون کنیم فکر کنم کروناخیلی بهت فشارآوردن از حاجی بودنت معلومه متولدقبل از57وکسی که متولدقبل از57باشه سن که میرسه به 50فشارمیادبه چندجا.حاج حسین حاج حسین حاج حسین حاج حسین معلومه کلمه حاجی رو خیلی دوست داری درحالی که این حاج حسین های که پشت سرهم گفتم رز رزه

    • گنجی
      0

      اقای ترسو دیدی دیشب چند تا دروغ نصیب مردم کرد راست راست به مردم نگاه میکنه و دروغ میگه. شما بگو اولا این آقای ریس مجلس دنا پلاسی جز ۴ درصدی ها ست که خودش می گفت یا جز ۹۶ درصدی ها؟ ثانیا این آقا چرا این قدر دروغ میگه؟ثالثا یک کمی بیشتر فکر کن

    • مهرداد
      0

      درسته آقای گنجی. ایشان تو تلویزیون گفت که بند 7 مصوبه مجلس میگه که اگر طرف های برجام به برجام برگردند ما هم مصوبه رامتوقف میکنیم قریب به این مضمون. اما من هرچه بند 7 را خوندم چنین چیزی نبود

    • حاج حسین
      0

      گنجی جون میشه دهنتو باز نکنی گنج نریزی.این گنجارو برای خودت نگه دارگنجلی......تو واقعا گنج هستی یابااون(ی پایان)منتسب به گنج.الگنج ذات ثبت الگنج..... مهری س بیخیال....قریب به این مضمون صحبت نکن دقیق صحبت کن. قریب به مضمون گوش میدی بعد میری بند7هم میخونی بعد میگی گنجلی درست میگه.امان ازشماها دچار پارانوئیدحادهستید

  • ازادی وطن
    0

    خبرفوری بدان واگاه باش ایران وایرانی باگفتگو وهمه پرسی مسائل واختلاف داخلی راحل میکند وهیچ وقت پیروی ازجنگ داخلی وخرابی نمیکنیم ماتمدنی کهن داریم واین رابرای اروپاوامریکا تیتربزن وراه کارغلط نده خودتی مانه وحشی هستیم نه نادان عنان مملکت خویش خسروان دانند شیطتون بلا توزرنگ کجابیدی

  • محمذ
    0

    ترسوها نباید دم از عقلانیت بزنن.

  • کبلاقاگنجی بورا
    0

    قابل توجه خالیباف

  • ستم‌دیده
    0

    جمع‌کن‌ساکت‌بود‌که‌یکعده‌دزد‌واختلاس‌گر‌راحت غارت‌کنند‌بیشرف‌دروغگو‌بوقچی‌دزدان

  • سرمد
    0

    در قبال این قصه ی یک جانبه گرایانه هزاران نمونه از شکست و غارت ملتها وجود دارد که حاصل سیب زمینی صفتی مسئولین بوده است که اگر در برابر زیاده خواهی دشمنان سخت مقاومت می کردند چنان سرنوشتی نمی یافتند لذا ایستادگی و غیرت در برابر زیاده خواهی و تکیه بر توان ایرانی انقلابی تنها راهکار است

  • پرهام
    0

    خبر فوری آفرین می بینم برای حفظ منافع باندی اضلال طلبانه خودتون خوب تاریخ سرهم بندی می کنی حالا که از تاریخ حرف میزنی بزار منم یه مثال تاریخی بزنم یه کشوری بود به اسم لیبی چند سال پیش تحریم شد برای رفع تحریم تمام صنعت هسته ایی خودش بار کشتی کرد فرستاد برا آمریکا بعد دوباره تحریم ادامه پیدا کرد این دفعه امکانات موشکی که از شوروی خریده بود را نابود کرد تا تحریم تموم شه ولی تحریم ادامه پیدا کرد و بعد بهش حمله کردن و الان تجزیه شده است و نابود شده اگه مردی نشر بده

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      احسنت بر شما

  • بی نام
    0

    8 سال جنگ چی نصیب این مملکت کرد جز ویرانی فلاکت بدبختی، هنوزم اثراتش مونده بعداز 30 سال از اتمامش ، بسه دیگه شعارهای احمقانه پوپولیستی، آدم احمق‌ همش دنبال جنگ و مصیبته ، واقعا مردم خسته شدن از این همه تننش فقرو بی پولی. تا کی تو طبل جنگ باید بکوبین

    نظرات شما -
    • حسن جان
      0

      پیش بسوی مذاکره و دست بوسی آقای بایدن

  • منافق شناس
    0

    نویسنده این مقاله عجب منافقیه

  • حسن
    0

    رسانه ای که توسط دولتی ها هدایت میشود باید هم خریت مسئولان را به تعقل و عدالت خواهی و ظلم ستیزی را به تصمیمات احساس گرایانه تشبیه کند. کسی چه میداند شاید شکست آتن هم به دلیل خیانت "پریکلس" ها بوده باشد تا بی تدبیری خودشان را پشت شکست "کلئون" ها مخفی کنند.

  • م
    0

    چرا مقاله ای از اسب تروای یونان ننوشتید؟ با برجام و پروتکل الحاقی، اسب تروای دشمن به نام بازرسی وارد تاسیسات هسته ای کشور شده اند. با مصوبه اخیر مجلس درباره رفع تحریم ها و خروج از پروتکل الحاقی، اسب تروای دشمن ناکارآمد خواهد شد. در ضمن هر واقعه تاریخی در زمان، جغرافیا، مردم و اندیشه های آنان در زمان وقوع قابل بررسی است. ملت ما را با جنگ پلوپونز مقایسه نکنید. ملت ایران، ملت امام حسین (ع) است.

  • جلال
    0

    این مزخرفات فقط باعث ایجاد ترس میشه ودشمن صهیونیست به ترسو رجم نمیکنه البته باید با تدبیر و عقلانیت تمام عمل کرد و به جهت اثبات عزت وسربلندی این ملت درزمان ومکان مناسب عکس العمل نشان داد ضربه کاری وارد نمود

  • کاظم
    0

    مردم که میدونند منظورتون چیه،خب از همون اول معلوم بود جرات هیچکاری را ندارید

  • ،
    0

    کاش کمی هم در مورد سلطان حسین صفوی آخرین شاه صفوی می نوشتید؟

  • ب
    1

    برخی از دوستان اصلاح طلب شما فقط بلدند به نام عقلانیت، احساسات مردم را بکار گیرند. این داستان هم بدنبال بکارگیری احساسات است.

  • مورچه
    0

    ماکه اسپارتاکوس نداریم شمشیرنداریم اسب نداریم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها