از ادامه‌ی "کازابلانکا" تا "هفت"؛ ده دنباله‌ی سینمایی که ساخته نشدند

هالیوود جای عجیبی است که حتی محیرالعقول‌ترین اتفاق‌ها در آن امکان‌پذیر است. تقریباً برای هر فیلم ایده‌ای برای ساخت یک دنباله سینمایی وجود دارد اما اینکه ساخته شود یا نه، سوالی است که هیچ جوابی برای آن وجود ندارد.

از ادامه‌ی "کازابلانکا" تا "هفت"؛ ده دنباله‌ی سینمایی که ساخته نشدند

هالیوود جای عجیبی است که حتی محیرالعقول‌ترین اتفاق‌ها در آن امکان‌پذیر است. تقریباً برای هر فیلم ایده‌ای برای ساخت یک دنباله سینمایی وجود دارد اما اینکه ساخته شود یا نه، سوالی است که هیچ جوابی برای آن وجود ندارد. در این مقاله ویجیاتو بامنبع flickeringmyth به سراغ معرفی 10 دنباله سینمایی ابزورد با داستان‌های عجیب‌وغریب رفته که امکان داشت روزی ساخته شوند.

بنابراین اگر به پیگیری سرنوشت گلادیاتور و فارست گامپ در جهان‌های موازی علاقه‌مندید، این مطلب را از دست ندهید.

ئی تی 2: NOCTURNAL FEARS

از ادامه‌ی "کازابلانکا" تا "هفت"؛ ده دنباله‌ی سینمایی که ساخته نشدند

تنها چند روز پس از اکران «ئی تی. موجود فرازمینی» طرح 9 صفحه‌ای توسط «استیون اسپیلبرگ» و «ملیسا متیسن» برای ساخت دنباله سینمایی آن ارائه شد. بر اساس این طرح دوستان فضایی ئی تی برای پیدا کردن او، «الیوت» و دوستانش را گروگان می‌گیرند. اما ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود و موجودات فضایی بد ذاتِ قصه، بچه‌ها را شکنجه می‌کنند. در نهایت ئی تی برای کمک به صورت ناگهانی ظاهر می‌شود (همان‌قدر ناگهانی که در فیلم اصلی ناپدید شده بود).

خوشبختانه داستان به شدت تیره و تاریک این دنباله سینمایی، اسپیلبرگ را از ساخت آن منصرف کرد و ترجیح داد فیلم کلاسیک کودکانه به همان شکل در ذهن مخاطبان ماندگار شود. او گفت:

«فکر می‌کنم ساخت دنباله سینمایی ئی تی هیچ سودی نداشت و فقط بکر بودن فیلم اصلی را از بین می‌برد».

جالب است بدانید ایده ساخت ئی تی به سال 1970 و مراحل ساخت فیلمی به نام Night Skies برمی‌گردد؛ ماجرای فیلم درباره یک اتفاق واقعی بود که در سال 1955 در دهکده هاپکینز ویل به وقوع پیوست و دو خانواده ادعا کرند در نزدیکی خانه‌شان با یک بشقاب‌پرنده و موجودات فضایی عجیب‌وغریب روبه‌رو شدند. این فیلم سینمایی علمی تخیلی ترسناک هیچ‌وقت ساخته نشد اما ایده اولیه آن در ساخت «ئی تی. موجود فرازمینی» و «برخورد نزدیک از نوع سوم» به کار اسپیلبرگ آمد.

فارست گامپ 2: GUMP & CO

از ادامه‌ی "کازابلانکا" تا "هفت"؛ ده دنباله‌ی سینمایی که ساخته نشدند

بیش از دو دهه از ساخت فارست گامپ می‌گذرد اما به لطف بازی بی‌نظیر «تام هنکس» هنوز هم یکی از ماندگارترین فیلم‌های تاریخ سینما است. ماجرا فیلم اصلی درباره مرد کند ذهن و ساده‌دلی به نام فارست گامپ است که بر اساس اصل «قرارگیری در مکان و زمان مناسب» اتفاقات تاریخی مختلفی را رقم می‌زند.

در بحبوحه موفقیت فیلم در اسکار 1995، «وینستون گروم» نویسنده رمانی که فیلم از آن اقتباس شد، جلد دوم رمان به نام GUMP & CO را روانه بازار کرد.

«اریک راث» فیلم‌نامه‌نویس فارست گامپ، نگارش این دنباله سینمایی را از همان موقع آغاز کرد اما اتفاقی عجیب و باورنکردنی هم چیز را دستخوش تغییر کرد. ماجرا از این قرار بود که پیش‌نویس اولیه فیلم‌نامه درست در 10سپتامبر 2001 تمام شد و دقیقاً فردای آن روز حملات تروریستی 11 سپتامبر به وقوع پیوست و پیش‌تولید فارست گامپ 2 مثل بسیاری از فیلم‌های سینمایی متوقف شد. راث در مصاحبه‌ای در سال 2008 گفت:

«پس از این اتفاق من، تام هنکس و رابرت زمکیس (کارگردان) فکر کردیم این مسئله دیگر مهم نیست. حالا زمان گذشته و فکر می‌کنم بعضی چیزها بهتر است همان‌طور رها شود و فقط یک‌بار اتفاق بیفتد».

گلادیاتور 2: CHRIST KILLER

از ادامه‌ی "کازابلانکا" تا "هفت"؛ ده دنباله‌ی سینمایی که ساخته نشدند

20 سال از ساخت حماسه شمشیر و صندل «ریدلی اسکات» می‌گذرد و این فیلم هنوز هم بسیار دیدنی است. در بیستمین سالگرد ساخت آن یکی از تهیه‌کنندگان گفت هنوز هم احتمال ساخت دنباله سینمایی وجود دارد. اما از میان همه حواشی و شایعه‌ها عجیب‌ترین طرح داستانی به «نیک کیو» نوازنده و فیلم‌نامه‌نویس استرالیایی تعلق می‌گیرد.

ژوراسیک پارک 4: JURASSIC PARK 4

از ادامه‌ی "کازابلانکا" تا "هفت"؛ ده دنباله‌ی سینمایی که ساخته نشدند

باز هم استیون اسپیلبرگ و یک پروژه ناتمام دیگر. اسپیلبرگ در اوایل سال 2000 و پس از موفقیت ژوراسیک پارک 3، علاقه زیادی به ساخت یک دنباله سینمایی نشان داد. چند وقت بعد یک طرح داستانی در اینترنت منتشر شد که به حدی عجیب‌وغریب بود کم‌تر کسی باور کرد، طرح اصلی باشد.

اما این طرح بخشی از فیلم‌نامه‌ای بود که توسط «جان سیلس» نوشته و از ایمیل اسپیلبرگ سرقت شده بود. قرار بود در ژوراسیک پارک 4 از قاچاق مواد مخدر، پک های هیبریدی Deinonychus پیوند شده با دی ان ای سگ و انسان برای استفاده نظامی، دایناسورهایی که با چتر از هواپیما به سمت زمین می‌پرند تا گروگان‌گیری را شامل شود.

این طرح هیچ‌وقت به سرانجام نرسید ولی بعضی از ایده‌های آن را می‌توان در دنیای ژوراسیک فعلی دید.

بتمن رها شده: BATMAN UNCHAINED

از ادامه‌ی "کازابلانکا" تا "هفت"؛ ده دنباله‌ی سینمایی که ساخته نشدند

اواخر دهه 90 میلادی طرفداران بتمن با فضای گوتیک و تاریک فیلم «تیم برتون» دوران عجیبی را تجربه کردند. پس از این فیلم کمپانی برادران وارنر تصمیم گرفتند مسئولیت ساخت ادامه فیلم‌های بتمن را به «جوئل شوماخر» واگذار کنند. شوماخر در Batman Forever بتمن شوخ‌وشنگ با لباسی عجیب‌وغریب خلق کرد. این فیلم چنان موفقیت تجاری را نصیب برادران وارنر کرد که تصمیم گرفتند مسئولیت ساخت سه‌گانه سینمایی را به شوماخر واگذار کنند.

فیلم دوم این سه‌گانه Batman & Robin نام داشت که به حدی مضحک بود که ساخت آن لغو و شوماخر با دنیای دی سی خداحافظی کرد. BATMAN UNCHAINED نام دنباله سینمایی بود که هیچ‌وقت ساخته نشد. داستان درباره اتحاد دسته‌ای از ابر شرورها مثل هارلی کویین و مترسک بود که قصد داشتند با سرنگونی بتمن و با دیوانه کردنش، او را راهی بیمارستان روانی آرکهام کنند! گفته می‌شد قرار است «نیکلاس کیج» مترسک و «مدونا» ستاره پاپ هارلی کویین باشند.

SUPERMAN LIVES

از ادامه‌ی "کازابلانکا" تا "هفت"؛ ده دنباله‌ی سینمایی که ساخته نشدند

در سال 1992 کمیک بوکی به نام Death of Superman منتشر شد که نه تنها سوپرمن را در دنیای کمیک احیا کرد بلکه پس از فیلم فاجعه‌بار Superman IV: Quest for Peace امید به ساخت دنباله‌های سینمایی این ابر قهرمان را زنده کرد. برادران وارنر برای ساخت آن به سراغ «تیم برتون» رفتند که پیش‌تر تجربه ساخت فیلم موفق بتمن را داشت.

پس از تلاش‌های ناموفق برای نگارش فیلم‌نامه نهایتاً «کوین اسمیت» به عنوان نویسنده انتخاب شد اما او درباره مشکلات کار اطلاعی نداشت. عجیب‌ترین مشکل به «جان پیتر» تهیه‌کننده اصلی برمی‌گردد که برای ادامه کار سه شرط عجیب گذاشت؛ سوپرمن نباید لباس آبی معروفش را بپوشد، نباید پرواز کند و در پایان باید با یک عنکبوت غول‌پیکر وارد مبارزه شود!

در کمال تعجب اسمیت خواسته‌های عجیب‌وغریب تهیه‌کننده را در فیلم‌نامه نهایی اعمال کرد اما این تیم برتون بود که دیگر تمایلی به ساخت این دنباله سینمایی نداشت. برتون تمایل داشت ریشه‌های تاریک و اخروی سوپرمن را با بازی «نیکلاس کیج» بسازد. پیش‌تولید حتی تا طراحی لباس سوپرمن هم پیش رفت اما برادران وارنر درگیر چند پروژه پرفروش دیگر شد.

هفت 2: EI8HT

از ادامه‌ی "کازابلانکا" تا "هفت"؛ ده دنباله‌ی سینمایی که ساخته نشدند

از سال 1995 که این تریلر جناییِ نئو نوآر ساخته شد، فیلم‌های اندکی توانستند به جایگاه آن در فرهنگ‌عامه برسند. با توجه به موفقیت تجاری و رویکرد انتقادی مثبتی که نسبت به هفت وجود داشت، ساخت دنباله سینمایی آن دور از ذهن نبود. تا اینکه با گذشت نزدیک به یک دهه و در سال 2002 استودیو نیولاینز تصمیم به ساخت آن گرفت.

البته فیلم‌نامه اختصاصی برای آن نوشته نشد و به جای آن یکی از فیلم‌نامه‌های آماده انتخاب و قرار شد با اندکی تغییرات به فضای فیلم اصلی نزدیک شود. این فیلم‌نامه Solace نام داشت و توسط «تد گریفین» نویسنده یازده یار اوشن نوشته شد. ماجرا درباره پلیسی بود که در جستجوی یک قاتل روانی است.

البته این طرح هیچ‌وقت به سرانجام نرسید و در سال 2015 فیلم Solace به‌طور مستقل با بازی «آنتونی هاپکینز» ساخته شد.

فریس بولر: ANOTHER DAY OFF

از ادامه‌ی "کازابلانکا" تا "هفت"؛ ده دنباله‌ی سینمایی که ساخته نشدند

مرخصی فریس بولر یکی از بهترین کمدی نوجوانانه دهه 80 و از بهترین آثار کارنامه «جان هیوز» خالق فیلم‌هایی مثل Pretty in Pink است. داستان شوخ‌وشنگ و ارتباط با مخاطب از طریق شکستن دیوار چهارم در این فیلم به اندازه‌ای خوب است که ساخته نشدن دنباله سینمایی آن پرسش‌برانگیز بود. جالب است بدانید طرح‌هایی برای ساخت دنباله سینمایی فریس بولر وجود داشت اما عدم حضور «جان هیوز» و بی‌علاقگی متیو برودویک (بازیگر اصلی) آن را به تعویق می‌انداخت. ظاهراً قرار بود ماجراهای شخصیت اصلی این بار در هاوایی پیگیری شود.

در سال 2011 مجدداً طرح ساخت یک دنباله سینمایی بر اساس بحران میان‌سالی شخصیت اصلی در آستانه 40 سالگی و تکرار تجربه‌های هیجان‌انگیزی گذشته، مطرح شد. اما مرگ کارگردان این پروژه را کاملاً لغو کرد.

راجر رابیت 2: THE TOON PLATOON

از ادامه‌ی "کازابلانکا" تا "هفت"؛ ده دنباله‌ی سینمایی که ساخته نشدند

«چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت» در سال 1982 ساخته شد و با ترکیب عناصر لایو اکشن و انیمیشن و ارائه سبک جدید، نظرات زیادی را به خود جلب کرد. فیلم نامزد 6 جایزه اسکار شد و به عنوان دومین فیلم پرفروش سال لقب گرفت. استیون اسپیلبرگ تصمیم گرفت دنباله آن را بسازد و فیلم‌نامه‌ای با نام THE TOON PLATOON نوشته شد.

داستان در جنگ جهانی دوم و تلاش‌های راجر برای پیدا کردن مادر و نجات همسر آینده‌اش از چنگال نازی‌ها برمی‌گردد. البته این فیلم پس از بازنویسی‌های زیاد به دلایل مختلفی مثل محدود بودن بودجه ساخته نشد.

کازابلانکا 2: RETURN TO CASABLANCA

از ادامه‌ی "کازابلانکا" تا "هفت"؛ ده دنباله‌ی سینمایی که ساخته نشدند

کازابلانکا یکی از برترین فیلم‌های کلاسیک دوران طلایی هالیوود است و البته دور از ذهن نیست که ایده‌هایی برای ساخت دنباله سینمایی آن مطرح بود. «هاروارد ئی کخ» در اوایل دهه 80 فیلم‌نامه قسمت دوم کازابلانکا را نوشت. ماجرا درباره فرزند نامشروع ریک و ایلسا بود که به دنبال پدر بیولوژیکش به خاورمیانه می‌آید. مرگ «اینگرید برگمن» در سال 1982 و کخ در سال 1995 این پروژه را عملاً منحل کرد.

البته در سال 2012 پیشنهاد‌هایی برای ساخت دنباله سینمایی کازابلانکا مطرح شد که با مخالفت برادران وارنر مواجه شد.

منبع: کافه سینما

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها