کارگران فصلی ارومیه؛ گمشدگان مصوبات ستاد کرونا/ کاهش کارگران مشمول دریافت بیمه‌بیکاری با غربالگری دولت

بیماری کرونا علاوه بر ایجاد بحران در شاخه‌‌های مختلف در بخش اقتصادی نیز چالش جدی برای کشور به وجود آورد. یکی از آن چالش ها وضعیت زندگی این روزهای کارگران فصلی و روز‌مزد است که بیشترین آسیب را از این بحران دیده‌اند.

کارگران فصلی ارومیه؛ گمشدگان مصوبات ستاد کرونا/ کاهش کارگران مشمول دریافت بیمه‌بیکاری با غربالگری دولت

این روزها با شیوع کرونا درآمد اندک و گاه‌ و بیگاه کارگران روز‌مزد قطع یا بسیار کم شده است.کارگران روز‌مزد ازطلوع تا غروب آفتاب با اینکه می‌دانند کار نیست با در دست داشتن کیسه‌ای دائم پیاده‌رو‌ها را طی می‌کنند و در این روزهایی که همه باید بیشتر از قبل نگران سلامت خودشان باشند در خیابان‌های شهر در میان مصوبات ستاد کرونا فراموش شده‌اند مردانی که حتی اگر سن شناسنامه‌‌ای آنها را هم ندانیم از چین‌ وچروک‌های روی صورتشان می‌توان فهمید که جزء گروه‌های پرخطری هستند که این روز‌ها نباید از خانه بیرون بیایند.

با سر زدن به میدان کارگران فصلی ارومیه به رغم تمام هشدارهای مشکلات نسبت به رعایت قرنطینه و در خانه ماندن تا زمان رفع بیماری کرونا اجتماعات کوچک کارگران را مشاهده می‌کنید که به دلیل شرایط سخت مالی قادر به رعایت این قاعده نیستند کارگران روزمزدی که عده‌ای ماسک بر صورت دارند و عده‌ای نیز بدون هیچ پوشش محافظتی و بهداشتی در میدان با افراد جویای نیروی کار در حال توافق هستند.

احمد محمد زاده، یکی از کارگران حاضر در این اجتماع گفت : بسیاری از کارگران قرارداد ثابت و حقوق مشخصی ندارند و شرایط زندگی برای این افراد بسیار حاد شده است.

او با بیان اینکه مشاغلی همچون پادویی، دستفروشی، نظافتچی، پیک‌موتوری، کارگر ساختمانی، مسافرکشی و کارگران شاغل در کارگاه‌های کوچک و رستوران‌ها به صورت قراردادی است، افزود: متاسفانه این افراد به خاطر نداشتن قراردادهای طولانی مدت و رسمی نتوانستند از مزیت ثبت نام برای دریافت بیمه‌بیکاری استفاده کنند و به همین خاطر شرایط‌شان بغرنج تر از بقیه است.

افزایش تکدی‌گری و فروش لوازم منزل در بین کارگران روزمزد

رضا حسن زاده یکی از دیگر از کارگران جویای کار هم گفت : متاسفانه کرونا مصیبتی است که گریبانگیر تمام دنیا شده اما قشر ضعیف و کم‌درآمد در این مصیبت استخوان هایش خرد شده است.

او ادامه داد: قرار بود دولت بسته‌های حمایتی ویژه ای را در اختیار اقشار کارگری قرار دهد اما متاسفانه در این رابطه کار خاصی صورت نگرفته و بسیاری از کارگران شرایط سختی را تحمل می‌کنند.

حسن‌زاده اضافه کرد : متاسفانه مشکلاتی چون خودکشی، تکدی‌گری و فروش لوازم خانه در بین کارگران روزمزد بیشتر شده و آسیب های وارد شده به این قشر جدی‌تر از آسیب کرونا است.

بیشتر کارگران متفق‌القول هستند که هزینه زندگی آنها در روزهای بدون کار از طریق یارانه ، کمک هزینه کمیته امداد و کمک‌های مردمی می‌گذرد که با وجود گرانی‌های اخیر این درآمد کفاف یک زندگی خیلی ساده را هم نمی‌دهد.

درددل‌های کارگران فصلی گوشه‌هایی از وضعیت کار و زندگی آنها را مشخص می‌کند که مخاطب این سخنان مسئولان و تصمیم‌گیران هستند تا در دایره نگاهشان تمام اقشار جامعه قرار بگیرد.

۵۰ هزار شغل از کرونا آسیب دیده‌اند

علی صحرانورد دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کارخانجات آذربایجان غربی با اشاره به شروع بیماری کرونا در سطح کشور و همزمان با استان گفت: بیش از ۵۰ هزار شغل از کرونا آسیب دیده اند که از جمله آنها از دست دادن شغل واحدهای یک نفره تا ۱۰ نفره است.

صحرا نورد افزود: طی این مدت ۱۵ هزار کارگر استان که از بیکاری آسیب دیده بودند ساماندهی شده و مقرر شد از بیمه بیکاری استفاده کنند ولی متاسفانه دولت درصدد غربالگری این تعداد از بیکار شده‌های کرونایی برآمد و از تعداد کارگران مشمول دریافت بیمه‌بیکاری کاست.

این فعال کارگری ادامه داد: متاسفانه دولت برای حمایت از کارگران روزمزد و فصلی کاری انجام نداده و این کارگران به دلیل احتیاج در قرنطینه نمانده اند و برای به دست آوردن لقمه نانی با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند.

او به وجود ۶۰ هزار کارگر فصلی فاقد بیمه در ارومیه اشاره کرد و گفت: ساماندهی کارگران فصلی در دستور کار شهرداری و شورای اسلامی شهر قرار گرفته است.

این فعال کارگری با اشاره به امنیت روحی و روانی این‌ کارگران و گستراندن چتر حمایتی بیمه از مشکلات این‌ کارگران افزود: باید تدابیر ویژه ای برای ساماندهی و بیمه کارگران فصلی توسط دولت اندیشیده شود.

منبع: ایلنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها