بازگشایی زودهنگام مشاغل شهرهای قرمز کرونایی مازندران

در حالی که هنوز سه روز تا پایان تمدید یک هفته‌ای طرح جامع محدودیت های کرونایی برای مازندران زمان باقی مانده است، تعداد زیادی از مشاغل غیرسطح یک شهرهای قرمز کرونایی فعال شده است.

بازگشایی زودهنگام مشاغل شهرهای قرمز کرونایی مازندران

بررسی های میدانی از شهرهای دارای وضعیت قرمز کرونایی مازندران شامل ساری ، آمل ، محمودآباد ، گلوگاه و نور حاکی است که در برخی از این شهرها تقریبا تمامی مشاغل و اصناف اقدام به بازگشایی محل کسبشان کرده اند.

طبق مصوبه ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا ، در تمامی شهرستان ها با شرایط قرمز کرونایی فعالیت همه مشاغل به غیر از سطح یک ممنوع است و باید تا پایان طرح جامع محدودیت ها به همین شکل باقی بماند.

مشاهدات حاکیست که در شهرهای ساری و آمل تعداد کسب و کارهای غیرسطح یک که به فعالیت بازگشته اند بیشتر از سایر شهرستان ها است و برخی از کسبه این شهرها هم از ۲ روز پیش یعنی از دوشنبه فعالیتشان را از سر گرفته اند.

پوشاک فروشی ها ، بنگاه های املاک ، آرایشگاه های مردانه بیشترین مشاغل غیرسطح یک است که در این شهرها فعالیتشان را آغاز کرده اند.

بدهکاری بهانه بازگشایی زودهنگام اصناف

در بررسی میدانی شامگاه سه شنبه از سطح شهرستان آمل که طبق گزارشات حدود ۳۰ درصد بیماران کرونایی بستری استان مازندران را دارد ، تقریبا تمامی مشاغل و اصناف باز و فعال بودند.

تعدادی از کسبه آملی در پاسخ به چرایی عادی سازی و بازگشت به فعالیت در شرایط کرونایی قرمز و پایان نیافتن دوره اعمال محدودیت ها می گفتند که نسبت به غیرقانونی بودن بازگشایی واحد صنفی خود آگاه هستند ولی دیگر تحمل آسیب اقتصادی بیشتر را ندارند.

متصدی یک فروشگاه شال و روسری گفت : مجبور به باز کردن مغازه شدیم و چاره دیگری نداریم. از روز گذشته با بقیه کاسبان بازار هماهنگ شدیم که همه مغازه هایمان را باز کنیم.

این بانوی آملی افزود : با توجه به نزدیک شدن به پایان ماه حداقل برای پرداخت اجاره باید مغازه را باز می کردیم. ما نیز از وضعیت قرمز و بحرانی آمل خبر داریم ولی به دلیل وضعیت بد معیشتی ، اجاره بهای سنگین و داشتن چک به عمده فروشان و تامین کننده ها باید به کار خود ادامه دهیم.

این فروشنده ضمن گلایه از وضعیت فعلی گفت: ما مخالف تعطیلی بازار نیستیم ، اما این تعطیلی باید با حمایت همراه باشد. متاسفانه هیچ گونه حمایتی نیز انجام نشد به همین دلیل نمی توان از مغازه داران که اکثرا اجاره نشین هستند ، توقع تعطیلی کامل داشت.

صاحب یکی از فروشگاه های تجهیزات ورزشی نیز با انتقاد از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی کرونایی توسط شهروندان ، گفت : این درست نیست که فقط مغازه ها را تعططیل کنند ولی عروسی ها و مجالس برقرار باشد و دروهمی ها قطع نشود و شب نشینی و رفتن به ییلاقات عادی باشد.

این فروشنده افزود: ماهانه ۱۵ میلیون تومان اجاره مغازه من است و هنوز با گذشت ۱۰ ماه از شیوع ویروس کرونا یک ماه هم صاحب مغازه تخفیفی در اجاره اش نداده و تمامی اقساط را دریافت کرده است.

وی گفت: می دانم کارم خلاف مقررات است ، اما دیگر بیش از این جایی برای ضرر ندارم و اگر هم فروشگاهم را پلمب کنند نه تنها این کار را کنار می گذارم ، بلکه همه سه کارگر خود را نیز مجبورم بیرون کنم .

گفت و گو خبرنگار با چند مغازه دار و فروشنده دیگر در شهرهای آمل و ساری ، پاسخ های مشابهی در پی داشت . اغلب آنها اجاره بها، داشتن چک های چند چند ده میلیونی و همچنین هزینه کارگران و زندگی خودشان را علت اصلی بازگشایی زودهنگام واحدهای صنفی عنوان کردند.

تبلیغات بازگشایی

علاوه بر بازگشایی زودهنگام اصناف غیرسطح یک در مناطق به رنگ قرمز کرونایی مازندران ، بسیاری از این کسبه هم در فضای مجازی دست به تبلیغات زده و نسبت به بازگشایی محل کسب و کارشان اطلاع رسانی کردند.

شبکه های اینستاگرامی بیشترین میزان تبلیغات بازگشایی اصناف ممنوعه را در روزهای اخیر داشته است مانند پیام زیر که یکی از کاسبان آملی در فضای مجازی منتشر کرده است تا مشتریانش را از باز بودن محل کسب و کارش آگاه کند.

بازگشایی زودهنگام مشاغل شهرهای قرمز کرونایی مازندران

بی اطلاعی مسئولان از استارت اصناف

بازگشایی زودتر از موعد اصناف غیرسطح یک شهرستان های با وضعیت قرمز کرونایی مازندران در ۲ روز گذشته در حالی است که مسئولان مربوطه ،همگی ابراز بی اطلاعی کردند.

رییس اداره کل صنعت ، معدن و تجارت مازندران در واکنش به این اتفاق گفت: این موضوع تا دقایقی دیگر در شهرستان ها پیگیری و حتما اطلاع رسانی خواهد شد.

حسنقلی قوانلو در پاسخ به این سوال که آیا بازگشایی مشاغل غیرسطح یک شهرستان های قرمز کرونایی بر اساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا بوده است یا خیر افزود : این مسئله بر اساس مصوبه نبوده و خلاف مقررات محدودیت های کرونایی محسوب می شود.

فرماندار آمل نیز در باره این اتفاق گفت: بازگشایی مشاغل غیر سطح یک ممنوع بوده و ممکن است وضعیت شهرستان آمل را از شرایط فعلی بحرانی تر کند.

علیرضا شریعت خواستار پایبندی و صبوری مردم برای خروج آمل از وضعیت قرمز کرونایی شد و افزود : روزهای پایانی محدودیت برای شهرستان بسیار حیاتی است و نباید با چنین رفتاری زحمات کادر درمانی و عوامل اجرای محدودیت ها را هدر داد.

محدودیت های کرونایی برای حفاظت از جان مردم است

قائم مقام ستاد مقابله با ویروس کرونا مازندران نیز درباره بازگشایی زودهنگام اصناف مناطق قرمز گفت: این مساله باید از سوی مدیران شهرستان هرچه سریع تر پیگیری و جلوگیری شود.

حسین حسن نژاد افزود : اعمال و اجرای محدودیت های کرونایی برای حفظ جان مردم است و قصور در این باره می تواند به قیمت از دست رفتن زندگی مردم تمام شود.

وی نیز از مردم به خصوص کسبه مناطق قرمز کرونایی و همچنین طلبکاران و صاحبان اماکن خواست تا با کسبه همراهی کنند و کسبه نیز صبوری بیشتری داشته باشند.

محدودیت های جامع و هوشمند مقابله با کرونا از شنبه اول آذر ماه با تقسیم بندی وضعیت کرونایی شهرهای کشور به قرمز ، نارنجی و زرد به مدت ۲ هفته به اجرا گذاشته شد و پس از آغاز هفته جاری به مدت یک هفته دیگر تمدید گردید.

بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا ، تمامی مشاغل به استثنای مشاغل سطح یک که نیازمندی های ضروری مردم را تامین می کند ، در مناطق قرمز کرونایی تعطیل است.همچنین در این مدت ورود خودروهای دارای پلاک غیربومی به استان ها ممنوع است. خودروهای بومی هم حق ورود به شهرهای دارای وضعیت قرمز را ندارند.

تردد خودرویی شبانه از ساعت ۲۱ تا چهار بامداد در شهرهای قرمز ممنوع است. ستاد برای هرگونه تخلف از این محدودیت ها جریمه ۲۰۰ هزار تومانی ، ۵۰۰ هزار تومانی و یک میلیون تومانی تعیین کرده است.

در حال حاضر در بین ۲۲ شهرستان مازندران ، شهرستان های آمل ، ساری ، محمودآباد ، نور و گلوگاه در وضعیت قرمز قرار دارند . بر اساس آخرین آمار بیش از ۹۸۰ نفر در بیمارستان های استان بستری هستند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها