وزیر کشور:

در شهرداری‌ها حدود ۴.۵ برابر آنچه نیاز است، نیرو داریم

وزیر کشور از افتتاح ۹۹ پروژه شاخص با رقم ۷۹۵۰ میلیارد تومان با دستور رئیس جمهوری خبر داد و گفت: تا پایان این دولت، اتمام ۱۸۰ پروژه دیگر به مبلغ ۲۵هزار میلیارد تومان را در دستورکار داریم.

در شهرداری‌ها حدود ۴.۵ برابر آنچه نیاز است، نیرو داریم

رحمانی فضلی در آیین بهره برداری از طرح های ملی وزارت کشور که صبح پنجشنبه ۲۷ آذرماه با حضور رئیس جمهور برگزار شد، گفت: یکی از کارهای مهمی که در دولت تدبیر و امید صورت گرفت، تشکیل کمیسیون کلانشهرها بود یعنی درکنار بقیه کمیسیون های دولت، کمیسیونی به نام کمیسیون کلانشهرها تشکیل شد که مستقیماً امر تصمیم سازی و تقدیم لایحه و مقدمات قانون را در دولت فراهم کردیم. کمیسیون کلانشهرها با حضور شهردار تهران به عنوان نماینده شهرداران و همچنین حضور رئیس شورای عالی استانها و به علاوه با حضور بقیه کارشناسان دستگاه ها، یک کمیسیون تلفیقی از بخش عمومی غیر دولتی و دولت است.

وزیر کشور گفت: امروز ۹۹ پروژه شاخص با رقم ۷هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان با دستور رئیس جمهوری افتتاح می شود تا مردم بتوانند از آن بهره مند شوند. همچنین تا پایان این دولت، ۱۸۰ پروژه دیگر را به مبلغ ۲۵هزار میلیارد تومان در دستورکار داریم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه از طریق کمیسیون کلانشهرها، به امور اساسی و نهادی مغفول مانده شهرداری ها رسیدگی شد، تصریح کرد: به طور مثال، بحث مدیریت پسماند از موضوعات بلاتکلیف در شهرداری ها و مشکل عموم مردم به ویژه مردم استانهای شمالی بود که برای رفع آن، لایحه ای را تصویب کرده و به مجلس فرستادیم که تعیین تکلیف شد و امروز برای دومین سال اقدامات خوبی در حوزه پسماند درحال انجام است که با مشارکت دولت، مردم و شهرداریها تامین مالی می شود.

وزیر کشور یکی از اقدامات مهم دیگر در این حوزه را، لایحه درآمد پایدار شهرداری ها اعلام کرد و گفت: شهرداری ها همیشه نسبت به این موضوع گلایه مند بودند، بنابراین مجبور بودند ازطریق برخی اقدامات مانند فروش تراکم و فضاها به اختصاص درآمد برای خود بپردازند که مشکلاتی را برای زیست شهری، ساخت و سازها، ترافیک شهری و سایر مسائل ایجاد می کرد که برای غلبه بر آن این لایحه در دولت تصویب و به مجلس رفت. همچنین لایحه مدیریت شهری از موضوعات بسیار مورد نیاز شهرداری ها بود که مراحل بررسی ها را کاملا طی کرده و ارسال شده است.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه لایحه استخدامی کارکنان شهرداری ها یکی دیگر از موضوعات بسیار مهمی بود که کاملا نظام بخشی شد، افزود: در شهرداری ها حدود چهار و نیم برابر نیروی موردنیاز، نیرو داریم. این مسئله به این دلیل بود که نحوه استخدام و به کار گیری نیروها سامان یافته نبوده و اعمال نظرهای زیادی صورت می گرفت و این امر برای شهرداری ها مشکل ایجاد می کرد. با تقدیم این لایحه، این موضوع تقریبا تعیین تکلیف و قانون مند شده است.

وی افزود: همچنین در حوزه های آسیب شناسی های مختلف در حوزه شهرها، اسناد مختلفی را تصویب و به رئیس جمهور و اعضای دولت ارائه کردیم که تصویب شده و اکنون اجرا می شود.

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود آماری از اقدامات انجام شده در حوزه حمل و نقل عمومی درونشهری ارائه کرد و گفت: ۱۷۹ کیلومتربه طول قطار شهری معادل ۵۴ درصد کل خطوط در حال بهره برداری اضافه شد. ۱۱۹ ایستگاه معادل ۵۳ درصد به ایستگاه های قطار شهری اضافه شده و ۶۹۱ واگن به تعداد ناوگان مترویی معادل ۳۷درصد اضافه شد. همچنین در حوزه نوسازی ناوگان اتوبوس رانی، ۱۱۶۰دستگاه اتوبوس نوسازی و ۱۲۰۰ دستگاه بازسازی شد. در حوزه نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیز، توانستیم ۷۳هزار تاکسی را تعویض و نوسازی کنیم. در حوزه ماشین آلات و امکانات امور عمرانی شهرداری، ۴۰۲۰ ماشین آلات خدماتی و ۳۲۸۷ ماشین آلات عمرانی اضافه شد.

رحمانی فضلی همچنین با اشاره به اینکه در حوزه های زیست محیطی، اقدامات بسیارخوبی در شهرداریها انجام گرفته است، عنوان کرد: حدود ۷۴ درصد جمعیت کشور شهری است و این امر مستلزم این است که زمینه و بستر خدمات رسانی و ایجاد امکانات زیست سالم را برای مردم در شهرها ایجاد کنیم وگرنه دچار مسائل حاشیه نشینی و مسائل اجتماعی ناشی از آن خواهند شد.

وزیر کشور در فراز دیگری از اظهارات خود به راه اندازی حدود ۱۸ سامانه و ۲۴ بانک اطلاعاتی در وزارت کشور پرداخت و گفت: پیش از این معاینه فنی به صورت دستی انجام می شد که اعمال نظر و سلیقه در آن بسیار صورت می گرفت اما اکنون به صورت کاملا الکترونیکی است و بررسی ها کاملا دقیق است.

وی همچنین اشاره کرد: در حوزه آموزش هم اقدامات خوبی صورت گرفته است. شهرداری ها را مکلف کردیم تا برنامه محور باشند. اکثر شهرداری ها برنامه پنج ساله دارند که متناسب با آن برنامه ها بر عملکرد شهرداری ها نظارت می شود.

رحمانی فضلی تاکید کرد: علاوه بر ۱۲ پروژه شاخص مدیریت شهری که امروز با حضور همکاران در ۵ شهر کشور و به دستور رئیس جمهور افتتاح و به بهره برداری می رسد، تعداد ۸۷ پروژه با اعتباری بالغ بر ۴هزار و ۴۶۴ میلیارد تومان مشتمل بر ۳۶ پروژه حوزه حمل و نقل و ۱۸ پروژه حوزه فرهنگی، تفریحی و گردشگری، ۱۷ پروژه در حوزه محیط زیست و خدمات شهری و ۱۶پروژه در حوزه بازآفرینی شهری و مدیریت و توسعه شهرها آماده است که با فرمان رئیس جمهور توسط استانداران و مقامات محلی در روزهای آتی به بهره برداری خواهند رسید.

وی در پایان گفت: خداوند متعال از زحمات همه همکاران بنده در شهرداری ها راضی باشد. همه ما در شهرداری ها از زحمات و تلاشها و راهنمایی های مدبرانه شهری رئیس جمهوری و از دولت به دلیل هماهنگی ها و همراهی ها و همدلی ها تشکر و قدردانی می کنیم و امیدواریم همه زحمات مورد قبول خداوند قرار گیرد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها