بر اساس شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای

ذرات کرونا در هوای خودرو تنها در ۱۵ دقیقه به بالاترین سطح می‌رسند

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که ذرات معلق ویروس کرونا در هوای یک خودرو تنها در ۱۵ دقیقه به بالاترین سطح خود می‌رسند اما با باز کردن پنجره های خودرو می‌توان به جلوگیری از ابتلا به عفونت کمک کرد.

ذرات کرونا در هوای خودرو تنها در ۱۵ دقیقه به بالاترین سطح می‌رسند

به گزارش روزنامه دیلی میل، این مطالعه همچنین نشان می دهد که ذرات ویروس کرونا می توانند تقریبا برای مدت چهار ساعت در هوای خودرو به صورت معلق بمانند؛ بر اساس نتایج این مطالعه باز کردن تمام پنجره های خودرو موثرترین راه برای اطمینان از تهویه مناسب و کاهش خطر انتقال ویروس کرونا در صورت آلودگی مسافر یا راننده است.

اما با توجه به اینکه در ماه های سرد و مرطوب زمستان امکان باز کردن تمام پنجره های خودرو میسر نیست، تنها با باز کردن دو پنجره می توان این خطر را به میزان قابل توجهی کاهش داد. بر اساس این شبیه سازی های رایانه ای، بهترین چیدمان به اینگونه است که مسافر به صورت مورب پشت راننده بنشیند و شیشه پنجره صندلی پشت راننده و نیز پنجره سمت مسافر جلو را باز کرد.

مسئولان پزشکی مدام هشدار می دهند که سوار خودروی فردی که اهل خانه شما نیست نشوید اما اگر مجبور به این کار هستید، حتما اقدمات احتیاطی را رعایت کنید. رانندگان تاکسی نیز باید تعداد مسافرانی را که سوار می کنند، کم و میان قسمت جلو و پشت خودرو موانع پلاستیکی نصب کنند.

اما با وجود انجام تمامی این اقدامات باز هم تهویه هوا، سلاحی قدرتمند در کاهش تعداد ذرات عفونی در حال چرخش ناشی از یک فرد مبتلا به کووید-۱۹ است.

در این شبیه سازی ها تمام ترکیبات ممکن از پنجره های باز آزمایش و مشخص شد که باز کردن پنجره های نزدیک مسافر و راننده موثرترین کار نیست بلکه موثرترین روش برای تهویه مناسب هوا باز کردن پنجره صندلی پشت راننده و پنجره مسافر صندلی جلو خودرو است. این شبیه سازی ها نشان دادند که جریان هوا مانند یک مانع میان راننده و مسافر عمل می کند.

ذرات کرونا در هوای خودرو تنها در ۱۵ دقیقه به بالاترین سطح می‌رسند

اگرچه این اقدامات جایگزین پوشیدن ماسک صورت در داخل اتومبیل نمی شود، اما می تواند به کاهش بار ذرات بیماری زا در فضای بسیار محدود کابین خودرو کمک کند.

یافته های این مطالعه در مجله Science Advances منتشر شده است.

منبع: ایرنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها