گُرگاس‌ بلای جان دامداران درمیان

شهرستان مرزی درمیان در سال‌های اخیر با معضلی به نام ظهور «گُرگاس‌»، گونه جانوری حاصل از سگ و گرگ، مواجه است که به دغدغه‌ای برای دامداران و روستاییان و حتی حیات وحش مبدل شده است.

گُرگاس‌ بلای جان دامداران درمیان

روستاییان در گذشته توله سگ‌های ماده را به خاطر ناکارآمدی آنها از بین می‌بردند اما با تغییر این روش و رهاسازی آنها در طبیعت جمعیت حیوانی درنده به نام گرگاس افزایش یافت.

گُرگاس‌، موجودی که از جفت‌گیری سگ و گرگ به وجود آمده، از گرگ جسورتر و از سگ باهوش‌تر است و برخلاف گرگ، از انسان نمی‌هراسد، در شرایط عادی دشمنی در طبیعت ندارد از همین رو برای انسان و دیگر جانداران به‌ویژه حیوانات اهلی و گله‌های دام بسیار خطرناک است.

همچنین سگ‌های گله به علت مشترکات زیادی که با این حیوان دارند، نسبت به آن حساسیت چندانی نشان نمی‌دهند از این رو گرگاس به راحتی به انسان و گله حمله می‌کند.

هجوم گرگاس‌ها تا حدی است که مشکلات و خسارات زیادی را برای روستاییان شهرستان درمیان به وجود آورده به طوری که روستاییان این منطقه برای حل معضل دست کمک به سوی مسوولان دراز کرده‌اند.

۶۰ راس گوسفند در روستاهای سریجان، آویشک و کالبید بخش قهستان درمیان در هفته گذشته تلف و زخمی شدند که به گفته اهالی در اثر حمله گرگاس بوده است.

دهیار روستای آویشک گفت: چوپانان و اهلی روستا اذعان دارند که گوسفندانشان توسط گرگاس تلف شدند و گرگ‌ها شبیه سگ بوده‌اند.

رضا رضایی افزود: سه روستای آویشک، کالبید و سریجان در مجاورت هم قرار دارند که در یک هفته گذشته حمله گرگاس‌ها باعث تلف شدن ۶۰ راس دام در این سه روستا شده است.

وی عنوان کرد: مردم از حفاظت محیط زیست شهرستان تقاضا دارند که برای حل این مشکل چاره‌اندیشی کند چرا که سرمایه مردم منطقه همان دام آنان است.

دهیار روستای آویشک اظهار داشت: دام برخی اهالی بیمه بوده و برخی دیگر بیمه نبوده‌اند اما به دلیل اینکه بیمه مبلغ حداقلی را برای تلفات دام پرداخت می‌کند در نهایت مردم بیشترین ضرر را می‌کنند.

وی گفت: با توجه به تداوم درازمدت خشکسالی، پرورش دام بسیار سخت شده و در این شرایط هجوم درندگان به گله‌های دام بر رنج دامداری افزوده است.

افزایش جمعیت گرگاس در منطقه

مدیر حفاظت محیط زیست درمیان هم گفت: روستاییان در گذشته توله سگ‌های ماده را به خاطر ناکارآمدی آنها از بین می‌بردند اما با تغییر این روش و رهاسازی آنها در طبیعت و با جفت‌گیری این حیوان با گرگ، جمعیت حیوانی درنده به نام گرگاس در منطقه افزایش یافته است.

محمدعلی خسروی افزود: طی هفته گذشته گزارش‌هایی از حمله گرگ و گرگاس در روستاهای آویشک، سریجان و کالبید توسط مردم داشتیم که حمله گرگ و گرگاس با هم به گوسفندان بوده است.

وی اظهار داشت: در روستای کالبید که حدود ۲۰ راس گوسفند تلف شدند، حضور یافتم و به اذعان اهالی روستا حمله گرگ‌ها و گرگاس با هم بوده است.

مدیر حفاظت محیط زیست درمیان دلیل حمله گرگاس در روستاها را کمبود طعمه و غذا در منطقه عنوان کرد و گفت: البته مدیریت نداشتن در نگهداری از سگ‌های نگهبان و گله هم بی‌تاثیر نیست.

وی افزود: گرگاس برای حیات وحش منطقه و مردم تهدید است چرا که گاهی در برخی مناطق شنیده می‌شود گرگاس‌ها حتی به انسان هم حمله می‌کنند.

خسروی گفت: سگ‌های گله در روستاها نیز به لحاظ اینکه این حیوان مشترکات زیادی با آنها دارند تحرک خاصی نسبت به گرگاس نشان نمی‌دهند.

وی بیان کرد: ما آمادگی داریم به دلیل کمبود نیرو با مشارکت و همراهی مردم نسبت به دفع این حیوان اقدام کنیم.

مدیر حفاظت محیط زیست درمیان گفت: این شایعه از سوی برخی افراد که اداره محیط زیست این حیوانات را در طبیعت رها می‌کند، کذب است و این باور که گرگ‌ها پلاک‌دار هستند نیز غلط است و اداره محیط زیست هیچ گرگ یا گرگاسی را پلاک نکرده تا در طبیعت رها کند.

وی افزود: برای دفع حملات حیوانات درنده مشارکت مردم نیاز است و باید آنها مواردی از قبیل دفع درست مردار حیوانات خانگی و زباله‌های روستا را به درستی انجام دهند زیرا افزایش هجوم‌ها رابطه مستقیم با این موارد دارد.

خسروی گفت: متاسفانه در برخی مرغداری‌های شهرستان دفع مردار به صورت اصولی انجام‌ نمی‌شود که این موضوع باعث حضور گرگاس‌ها در حوالی روستاها و مناطق شهری شده است.

وی بیان کرد: در سال‌های دور مردم توان رویارویی با گرگ‌ها را داشتند اما با اضافه شدن گرگاس به خانواده گرگ‌ها دیگر دفاع از دام‌ها به تنهایی در توان ساکنان روستاها نیست.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و شهر اسدیه مرکز شهرستان درمیان در ۱۰۵ کیلومتری شرق بیرجند است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها