سال ۲۰۲۰ در یک نگاه/ وقتی ایران دوباره قربانی تروریسم دولتی می‌شود

سال ۲۰۲۰ به زودی پایان می‌یابد، سالی که در آغاز، میانه و انتهای آن ترورهایی رخ داد که در ایران به وقوع پیوست یا به ایران مرتبط بود.

سال ۲۰۲۰ در یک نگاه/ وقتی ایران دوباره قربانی تروریسم دولتی می‌شود

سال ۲۰۲۰ مجموعه‌ ترورهایی اتفاق افتاد که شخصیت‌های سیاسی و نظامی قربانی آن شدند، شخصیت‌هایی که شاید بارزترین آنها سردار سلیمانی (در اولین روزهای سال) و شهید محسن فخری‌زاده (در آخرین روزهای سال) بودند.

شهید سردار قاسم سلیمانی
بامداد روز سوم ژانویه بود که خبر ترور سردار شهید قاسم سلیمانی در دروازه خروجی فرودگاه بین‌المللی بغداد بسیاری را تا صبح و حتی تا چند روز بیدار نگه داشت و زلزله‌ای در جهان به وجود آورد.

در این عملیات ترور، ابومهدی المهندس جانشین فرماندهی نیروهای حشد الشعبی عراق که او نیز یک مقام دولتی عراقی بود توسط نیروهای ارتش اشغالگر آمریکایی به شهادت رسید.

هشام الهاشمی
هشام الهاشمی پژوهشگر عراقی روز ۶ جولای بعد از خروج از یک برنامه زنده تلویزیونی به ضرب گلوله افراد ناشناس کشته شد.

به اعتقاد کارشناسان، دست‌های پشت پرده‌ای به دنبال برهم زدن اوضاع شکننده امنیتی عراق از طریق این ترور و پیشبرد اوضاع به سمت یک هرج‌ومرج دیگر بودند.

گفتنی است با وجود اینکه عراق در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال‌های قبل روزهای نسبتاً آرام‌تری را سپری کرد، اما روند ترورها همچنان در این کشور ادامه داشت.

حبیب داود
حبیب داود فرد مرموزی است که چند ماه بعد از ترورش در خیابان گلستان پاسداران تهران ، در رسانه‌های جهانی خبرساز شد. این استاد تاریخ لبنانی‌تبار شامگاه یک روز جمعه در منطقه پاسداران تهران از پای در آمد.

رسانه‌های داخلی در آن زمان اعلام کردند، قربانی حادثه روز هفتم آگوست ۲۰۲۰ توسط موساد ترور شده است.

اما رسانه‌های آمریکایی چند ماه بعد ادعاهایی در رابطه با هویت واقعی او مطرح کردند که مسئولان وزارت امور خارجه کشورمان به شدت این ادعاها را تکذیب کردند.

شهید محسن فخری‌زاده
اقدامات تروریسم دولتی آمریکایی-صهیونیستی روز جمعه ۲۷ نوامبر ۲۰۲۰ با ترور محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای و یکی از پژوهشگران صنایع دفاع ایران در آخرین ماه‌های سال پرونده ترورهای ۲۰۲۰ را تکمیل کرد.

گرچه صهیونیست‌ها رسماً مسئولیت این اقدام تروریستی را بر عهده نگرفته‌اند، اما رسانه‌های این رژیم از یک سو و تحلیلگران منطقه‌ای و جهانی از طرف دیگر همگی انگشت اتهام خود را به سوی تل‌آویو نشانه رفتند و منتظر پاسخ قاطع ایران به این ترور هستند.

منبع: اعتمادآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها