۷ میلیون و ۵۴۰ هزار تن بنتونیت در شهرستان فردوس ذخیره است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: بیشترین معادن شهرستان فردوس در حوزه ماده معدنی بنتونیت در حال فعالیت هستند که ذخیره قطعی این معادن بیش از هفت میلیون و ۵۴۰ هزار تن است.

۷ میلیون و ۵۴۰ هزار تن بنتونیت در شهرستان فردوس ذخیره است

عباس جرجانی در حاشیه بازدید از چند معدن بنتونیت در شهرستان فردوس افزود: ۲۱ معدن بنتونیت با سرمایه‌گذاری اولیه بیش از ۳۵ میلیارد ریال در شهرستان فردوس در حال فعالیت هستند که ظرفیت بسیار خوبی را در حوزه این ماده معدنی مهم ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: فردوس پس از شهرستان سرایان در خراسان جنوبی بیشترین ذخیره و استخراج ماده معدنی بنتونیت را به خود اختصاص داده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی استخراج اسمی سالانه معادن بنتونیت فردوس را بیش از ۲۲۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: فعالیت معادن بنتونیت در شهرستان فردوس توانسته زمینه اشتغال مستقیم حدود ۱۰۰ نفر را در این بخش فراهم کند.

وی بنتونیت را یکی از مواد معدنی پر کاربرد در صنایع مختلف عنوان و تصریح کرد: از ماده معدنی بنتونیت در صنعت فولاد، گندله سازی، حفاری چاه‌های نفت، تولید محصولات شوینده و بهداشتی، تصفیه روغن، ریخته‌گری، حوزه کشاورزی و سایر موارد استفاده می‌شود.

رییس سازمان صمت خراسان جنوبی در سفر به شهرستان فردوس، از ۶ معدن بنتونیت قله قنداب، خرمن سر، چاه تخرک، چاه امرکی، قله گلیا و فال کوه به صورت میدانی بازدید و از نزدیک فعالیت و روند استخراج این معادن را بررسی کرد.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان فردوس در ۲۰۰ کیلومتری بیرجند است.

استان خراسان جنوبی با وجود ذخایر غنی زغال‌سنگ، کک و آهن، منیزیت، بنتونیت، کرومیت، مرمریت، آندالوزیت، بازالت، پتاس، مس و طلا، خاک‌های صنعتی و شکل‌گیری چرخه فولاد در استان، جزو پنج استان برتر معدنی است.

براساس آخرین آماری که سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اعلام کرد، این استان با ۶۵۷ پروانه بهره‌برداری معدنی و ذخیره قطعی ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن، در حوزه ذخیره رتبه هفتم کشور و در معادن فعال و اشتغال مرتبط رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص داده است.

همچنین از ۶۵ نوع ماده معدنی شناخته شده در ایران، ۵۰ نوع آن در خراسان جنوبی وجود دارد و در هفت ماه امسال، رتبه اول صدور پروانه اکتشاف، رتبه دوم صدور پروانه بهره‌برداری و رتبه سوم گواهینامه کشف متعلق به خراسان جنوبی بوده است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها