کشت بیش از 3600 هکتار کلزا در کرمانشاه

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از کشت بیش از 3600 هکتار کلزا در استان در سال زراعی جدید خبر داد.

کشت بیش از 3600 هکتار کلزا در کرمانشاه

محمدسعید هوشیار اظهار کرد: امسال 3636 هکتار کلزا در استان کرمانشاه کشت شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین کلزای کشت شده در مزارع استان در شهرستان‌های کرمانشاه، اسلام آبادغرب و صحنه کشت شده، افزود: امسال برای اولین بار کلزا در سطح 70 هکتار از اراضی تحت پوشش سامانه گرمسیری در شهرستان ثلاث باباجانی نیز کشت شده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به افزایش 67 درصدی قیمت خرید تضمینی کلزا در سال زراعی جاری به منظور توسعه کشت کلزا، گفت: امسال قیمت خرید تضمینی کلزا 7800 تومان تعیین شده، در حالیکه این مبلغ در سال زراعی گذشته 4660 تومان بوده است.

وی اضافه کرد: از جمله اقدامات حمایتی دیگر به عمل آمده برای توسعه کشت کلزا در استان کرمانشاه می توان به اجرای قرارداد کشت مشارکتی کلزا بین کارخانه روغن کشی استان و کشاورزان اشاره کرد که این کارخانه به دو شکل قرارداد بدون نهاده و با نهاده با متقاضیان کشت کلزا قرارداد منعقد کرد که در شکل با نهاده به ازای هر هکتار کشت کلزا مبلغ ۱.۵ میلیون تومان نهاده شامل بذر، سم و کود را در اختیار زارعان قرار داد که این مبلغ را در آخر فصل از بهای کلزای کشاورز کم خواهد کرد.

وی ادامه داد: این کارخانه همچنین متعهد شده در شکل قرارداد با نهاده محصول کلزای زارعان استان را در فصل برداشت با قیمت پنج درصد بالاتر از قیمت اعلام شده برای خرید تضمینی کلزا از زارعان خریداری کرده و وجه آن را هم ظرف مدت هفت روز پس از تحویل، پرداخت کند.

وی اشاره ای هم به کشت کلزا در استان کرمانشاه در سال زراعی گذشته داشت و گفت: سطح برداشت کلزا در مزارع استان در سال زراعی گذشته 2817 هکتار بود و در نهایت 4822 تن کلزا در استان تولید شد.

به گفته هوشیار، کشت کلزا در مناطق گرمسیر استان کرمانشاه از اواخر شهریور آغاز شده و هم‌اکنون در مناطق سردسیر به اتمام رسیده است.

وی ادامه داد: برداشت کلزا در مزارع استان کرمانشاه از اواخر اردیبهشت ماه سال آینده از مناطق گرمسیر استان آغاز و پس از حدود یک ماه در مناطق سردسیر استان به اتمام خواهد رسید.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها