علی مطهری:

چرا به هواپیمای اوکراینی اجازه پرواز دادند؟ / حتی اعدام خاطی، خانواده قربانیان را آرام نمی کند

نائب رئیس مجلس دهم گفت: سوال اصلی و آنچه برای مردم روشن نشده این است که چرا در موقعیت جنگی اساسا اجازه پرواز به هواپیماها داده شده است؟ روشن است که نباید اجازه پرواز می‌دادند.

چرا به هواپیمای اوکراینی اجازه پرواز دادند؟ / حتی اعدام خاطی، خانواده قربانیان را آرام نمی کند

پرواز شمارهٔ ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین یک پرواز مسافربری متعلق به هواپیمایی بین‌المللی اوکراین از مبدا تهران به مقصد کی‌یف بود که با اصابت دو موشک ساعت ۶:۱۹ صبح، 18 دی ماه اندکی پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در نزدیکی شاهدشهر استان تهران سقوط کرد. همهٔ ۱۷۶ سرنشین این پرواز جان باختند.

آسان نبود قبول این حادثه از سوی مسئولان، مردم و بازماندگان جانباختگان هواپیمای اوکراین. یک سال گذشته، با بهت خانواده‌ها، ارائه اطلاعات کم و پراکنده از مسیر تحقیقات گذشت .

علی مطهری ، نائب رئیس مجلس دهم و فعال سیاسی با بیان اینکه مجلس در دوره دهم دستوری برای پیگیری حادثه هواپیمای اوکراینی نداشت گفت: البته مسئولان توضیحاتی ارائه کرده اند. به عنوان مثال اعلام کردند که خطای انسانی بوده و غرامت 150هزار دلار به هر قربانی هم مقرر شده است. اگر به مسئولان و حکومت اعتماد داریم، باید این توضیحات را بپذیریم. البته مسئولان باید بیشتر توضیح دهند.

این اتفاق تلخ رخ داد و باید تحملش کنیم
اگر اعتماد به حکومت وجود نداشت مسلما این نارضایتی به اعتراض تبدیل می شد. اما دریغ از این که یک عذرخواهی و دلجویی رسمی ،علی مطهری در پاسخ به این سوال که کم توجهی مسئولان چه معنایی دارد؟ گفت: عذرخواهی انجام شد. صحبت های سردار حاجی زاده عذرخواهی بود. علت سکوت سایر مسئولان این است که اطلاعات کافی ندارند. نهادهای نظامی اطلاع دارند و باید بیشتر صحبت کنند. مسئولان عادی اطلاعات کافی ندارند. وزیر دفاع یا فرماندهان سپاه و ارتش باید در این مورد صحبت کنند. من هم می پسندم که توضیحات بیشتری در این مورد ارائه کنند تا مشخص شود که ریشه این خطا چه بوده و چرا این خطای بزرگ اتفاق افتاده است؟ اما به طور کلی اعلام کردند که خطای انسانی بوده است. غیر از تأسف کار دیگری نمی‌توان کرد. آن انسان را چه کنند؟ فرضاً آن فرد اعدام شود آیا خانواده قربانیان راضی می‌شوند؟ طبعا راضی نمی‌شوند. این اتفاق تلخ رخ داد و باید تحملش کنیم. ولی اگر واقعا نکته‌هایی در این حادثه وجود دارد که ما نمی‌دانیم، خوب است توضیح دهند. منتها به دلیل آن که کسی به جز نظامی‌ها از آن اطلاع ندارد، همه سکوت کرده‌اند.

چرا هواپیما پرواز کرد؟
این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که چرا دقیقا زمانی که ما در حال گرفتن انتقام سخت از آمریکا و در موقعیت جنگی بودیم باید یک هواپیما پرواز کند؟ گفت: سوال اصلی و آنچه برای مردم روشن نشده همین است که چرا در چنین شرایطی اساسا اجازه پرواز به هواپیماها داده شده است؟ روشن است که نباید اجازه پرواز می‌دادند. یادم هست که همان موقع مسئولان نظامی می‌گفتند به شرکت هواپیمایی اعلام کرده‌اند که پروازها انجام نشود. اما رئیس هواپیمایی اعلام کرد که چنین چیزی به ما ابلاغ نشده است. این نشان می‌دهد که ناهماهنگی بین آنها وجود داشته است. سوال مهم این است که به چه دلیل پروازها متوقف نشد. پاسخ درستی برای این سوال دریافت نکردیم و حرفهای متناقضی در این مورد گفته شد.

علت محدودیت برگزاری مراسم عزاداری برای جانباختگان هواپیمای اوکراینی
علی مطهری در پاسخ به این سوال که چرا به خانواده‌ها اجازه برگزاری یک مراسم مناسب داده نشد تا کمی قلب عزادارشان آرام بگیرد تاکید کرد: افرادی مترصد بودند که در این مراسم‌ها شعارهایی بدهند، ویدئو بگیرند و آن را منتشر کنند تا فضای جامعه را متشنج کنند. مراجع اطلاعاتی و امنیتی نگران این امر بودند.به نظر من مشکلی پیش نمی‌آمد. اگر چند ویدئو هم منتشر می‌شد یا چند شعار هم می‌دادند مسئله مهمی نبود. این، تشخیص نهادهای اطلاعاتی و امنیتی بود و لابد آن زمان این گونه صلاح دیده‌اند که برنامه‌ها محدود انجام شود.

چرا دادگاه هواپیمای اوکراینی دیر برگزار شد
وی درباره روند آهسته در بررسی برروی این پرونده گفت: مقداری از تاخیر در برگزاری دادگاه طبیعی است. مقدمات برگزاری دادگاه به زمان نیاز دارد. خواندن جعبه سیاه، طولانی شد و در داخل ایران قادر به خواندن آن نبودند و به فرانسه ارسال شد. تا تحقیقات کامل نشود دادگاه نمی‌تواند برگزار شود. اول باید کیفرخواست صادر شود و کیفر خواست براساس اطلاعات تنظیم می‌شود. البته باید به کار سرعت دهند. این حادثه بسیار تلخ بود و مصیبت بزرگی برای بازماندگان است. اگر خودمان را جای آنها بگذاریم انصافا تحمل این شرایط بسیار سخت است. باید دلجویی بیشتری از آنها شود. البته اخیرا اعلام کردند که حدود 140 نفر از جانباختگان را شهید اعلام کردند تا از مزایای خانواده شهید استفاده کنند. نظام نیز در حد خودش تلاش‌هایی کرده تا از تلخی این حادثه بکاهد و از خانواده‌های آسیب‌دیده دلجویی شود. ولی می‌دانید هیچ وقت این غم و اندوه از بین نمی‌رود.

منبع: رکنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 47
  • کاربر ناشناس
    0

    همین قدرکه موشکافانه چرا چرا می کنید در مورد خودتان که ازادی هر حرفی را بزنی لطفا بگو علت تصویب ۲۰ دقیقه ای برجام که هزاران برابر بیشتر از ان حادثه تلخ هواپیما به همه مردم فشار اورده حرف بزن خواهشا در مورد خودتان شفاف صحبت کن در مورد اعتقادتان در مورد زندگیتان وفرزندان ،،،

  • محمد
    0

    از روحانی بپرس چرا هواپیما بلند شد.

    نظرات شما -
    • علیرضا
      0

      خود سپاه گفت آقای روحانی در جریان نبود

    • محمد
      0

      روحانی که کلا از هیچی خبر نداره یا صبح که از خواب پا میشه یهو میفهمه چی شده . منظور اون سازمان هواپیما یی که زیر نظر دولته است

  • ممد
    0

    این سوال رو باید از رییس شورای امنیت ملی بپرسید ،که در زمان آماده باش جنگی ،اجازه پرواز دادند در حالیکه کشور های همسایه همه پروازها رو کنسل کرده بودند

  • ت
    0

    لغو پرواز هواپیمای مسافر بری بر عهده ی کیست؟؟؟ مگه شرایط شرایط خاص نبود همه منتظر انتقام بودیم / فکر کنم سپاه دقیق و به جا زد وبه مصلحت عذر خواهی کرد وگرنه مشکل از جای دیگری بود !!!!

    نظرات شما -
    • جبار
      0

      ما عین الاسد رو زدیم اما پرواز هواپیماها برای ما سپری بود جلوی حملات احتمالی بعدی امریکاییها به همین خاطر پروازها لغو نشد

    • گروگان
      0

      کاملا حق با شما است ت . ولی آقای جبار، آمریکایی ها در آسمان خلیج فارس، هواپیمای مسافر بری ایران را هدف قرار دادند و به همدیگر مدال افتخار هم دادند. در نتیجه نگاه شما کاملا اشتباه است.

    • ب گروگان
      0

      جناب توهم و خلسه و ساندیس گروگان.اولا آمریکا به هواپیما ما شلیک کردن اما ما به هموطنان خود شلیک کردیم هرچند سهوا بود کمی عقل آرزو کن.

    • یه گروگان دیگه
      0

      نفهمیدی؟ جبار فکر میکنه که ایران عمدی هواپیما رو پرواز داده که یهو آمریکایی ها حمله نکنن مبادا هواپیمای مسافربری هدف قرار بگیره. این جوری نیست اخوی. سپر چی کشک چی؟؟ آمریکا هواپیمای مسافری را با خیال راحت هدف میگیره. اون کسی که هواپیمای خودی رو سپر میکنه، کیه؟؟ این چه فکریه آخه؟ طفلی ساندیس نخوردی تا حالا داغش به دلت مونده . نه؟؟

  • تله
    0

    چرا یک مسیول دهان این فتنه گر را نمیبندد

    نظرات شما -
    • احمد مرادی
      0

      چرا از دهنی که حقیقت را میگوید میخواهید بسته باشد

  • سعید99
    0

    اینم مثل احمدی نژاده گهگاهی یه پارازیت میندازه که اقا منم هستم.منو ببینید!!! مگه سال ها معاون ریس مجلس نبودی؟ چه گلی سر ملت زدی؟ اینا بعد مسئولیت عوض اینکه پاسخگو باشن تازه مدعی میشن!!! اینم از عجایب کشور ماست.

  • ایرانی
    0

    خاطی نه خاطیان.

  • داروغه
    0

    به تو چه؟ تو چیکاره مملکت هستی ؟

    نظرات شما -
    • گروگان
      0

      موضع اینبار درست است. ولی در باب آقای مطهری حساسیتی ایجاد شده که هر چه بگوید، خود به خود، شنونده احساس بدی خواهد داشت.

    • من
      0

      چرا احساس بدی می کنید مگر غیر از حقیقت چیزی از آقای مطهری شنیدی اگر از حرف حق ناراحت میشود مشکل از آقای مطهری نیست مطمئنم باشید مشکل خود شما هستید که شنیدن حقیقت برایتان سخت است

  • حسین محمدی
    0

    برو از دولتی بپرس که خودتان را برایش می کشتین ...همان دولتی که که در اوضاع جنگی و منع پرواز توسط شورای امنیت اجازه پرواز داد تا ..........

    نظرات شما -
    • ب حسین محمدی
      0

      ب دولت ربط ندارد به کسانی ربط دارد که از آتش به اختیار سواستفاده که نه اما ناشیانه کردند

  • محمود
    0

    وفتی صداقت واعتماد مردم سلب شود این میشود نتیجه اش دروغ گفت چندین کارشناس رئیس هواپیمای و معاون و صدها کارشناس اوردند.با علم به اینکه میدانستن موشک زدن می خواستن وانمود کنند که نقص فنی بوده . چرا برا چی قافل از کار خدا که رسوا شدن حالا هم راست نمیگند چی شد.فکر کنم اطلاعات غلط دادن که موشکهای امریکا در حال پرتاب به فرودگاه امام هستند. واین هواپیما را سرنگون کردند که بگند موشکها امریکا بود. که هواپیما مسافربری را زده ولی خبری از موشک امریکا نبود .

  • کارشناس
    0

    اگر در زمان جنگی هواپیمای مسافربری نباید پرواز کند در ۸ سال جنگ چرا هواپیمای مسافربری پرواز میکردند. این پروازها گاهی در وضعیت قرمز و زمان حمله هوایی نیز انجام میشد. اینکه هواپیما را که با چشم غیر مسلح نیز قابل رویت بوده و نزدیک فرودگاه بین‌المللی و در مرکز کشور هدف قرار دادند از عجایب است.

    نظرات شما -
    • نگار
      0

      نابغه دفاع مقدس 8سال بود اما با یک روز لغو پرواز هیچ مشکلی به وجود نمیومد مخصوصا همچین مشکل غیرقابل جبرانی

    • نادر
      0

      کارشناسی شما در این مورد اشتباه است. جنگ الکترونیک تفاوت هایی را رقم میزند.

    • علیرضا
      0

      دلیل اینکه زمان جنگ مشکلی پیش نیامد این بود فرمانده پدافند شخص کار بلدی مثل آقای روحانی بودند آقای روحانی فرماندهی پدافند زمان جنگ بودند

    • کارشناس
      0

      هر هواپیمایی که میخواهد پرواز کند اجازه پرواز میگیرد یکی از مرکزی که اجازه پرواز میدهد پدافند هوایی است هیچ هواپیمایی بدون مجوز سازمان پدافند هوایی پرواز نمیکند چه وضعیت جنگی باشد چه عادی. ما ۸ سال جنگ دیده ایم معمولاً اگر حمله هوایی صورت بگیرد وضعیت را قرمز و آژیر خطر به صدا درمی آید بعد پدافند اجازه شلیک دارد. در ضمن رادارها قادر هواپیمای مسافربری را تشخیص میدهد و اگر اپراتور بخواهد شلیک کند اخطار میدهد که هدف غیر نظامی است.

  • نگار
    0

    این حرف اصلی منم بود تو شرایط امنیتی اون روز اصلا نباید مجوز پرواز صادر میشد حالا مسوولانش باید پاسخگوی این فاجعه ای که به بار آوردند باشند

  • Hadi
    0

    مقصر حاجی زاده فرمانده است که دستور شلیک داده ، منتها کسی جرئت ندارد احد ی ا ز صاحبان مملکت را که سال ۵۷ سند بنام آنها خور ده است را زیر سئوال برده و باز خواست کند .

    نظرات شما -
    • حمید
      0

      احمق، مقصر سازمان هواپیمائی هستش که در حالت جنگی اجازه پرواز رو صادر کرده

    • نادر
      0

      جناب استاد هادی. اولا کلا بد ذهن و بد تحلیل هستین. دوما اگر همین آقای حاجی زاده و همکار های این آقا نبودند، معلوم نبود تو الان ملیجک کدوم داعشی بودی.

    • کوروش
      0

      حمیدونادرلطفا درطول روزکمی مطالعه بفرماییدچون این اظهارنظرها ازروی بی سوادی است ومن مطمئنم که نادرمعنی لغوی ملیجک راحتی نمی داند.

    • علی
      0

      خیلی تند رفتی مواظب حرف زدنت باش

    • هادی ب نادر
      0

      نکبت ملعون خبیث کشور که فقط حاجی زاده نیست تازه همین مردم عادی داوطلبان جنگ با داعش مسلکان چون تو ریاکار بودند و بیشتریین شهدا همین داوطلبان عادی بودن چه دفاع مقدس چه سوریه عراق لبنان و.

  • گروگان
    0

    بعد از مدت ها موضع گیری مناسبی از آقای مطهری مشاهده شد. الحمد لله. مهمترین نکته این است که سپاه و ارتش اعلام وضعیت قرمز هوایی کردند و مقرر شد هیچ هواپیمایی در آسمان ایران نباشد. ولی حضرات این هواپیما را بدون در نظر گرفتن پروتوکل های مربوطه به پرواز درآوردند. این اصل ماجرا بود و پایه گذار این فاجعه.

  • حمید
    0

    رئیس سازمان هواپیمایی که به طرز مشکوکی اجازه پرواز داده به این هواپیما میبایست پاسخگو باشه

    نظرات شما -
    • رحیم آب منگول ب حمید
      0

      رییس هواپیمایی کشور که تکذیب کرد چرا منافقانه نظر میدی کله کدو

  • ایرانی
    0

    این بیانات چیزی نیست جز توجیه رفتارهای حاکمیت با چاشنی اصلاح طلبی و پرسشگری موذیانه.

    نظرات شما -
    • احمد مرادی
      0

      واقعآ هدفش همینه

  • متین
    0

    از اونایی بپرسین که هواپیمای جنگی رو از مسافر بری تشخیص نمیدن و ادعای جنگ با تمام دنیا رو دارن

    نظرات شما -
    • علی
      0

      متین عزیز سلام ،ادعای جنگ با تمام دنیا رو ندارند بلکه ادعای دفاع دارند تا حالا هم ثابت کردند که دنبال جنگ نیستند اما انتقام حق هر انسان آزاده ای است به طبع آن حرف ها وشعارهایی زده می شود که در صورت عکس العمل دشمن به واقیعت تبدیل می شود.مرگ بر ترامپ دیوانه و آمریکای جهانخوار

    • ایرانی
      0

      در پاسخ به علی : انتقام از چه کسی ؟!!! از مسافرین بی گناه و بی دفاع هواپیمای مسافری که تک تکشان برای خود آرزو های بی شمار داشتند ، کاش ذره ای انصاف داشتی و فقط چند لحظه خود را جای یکی از خانواده این عزیزان احساس میکردی ؟!!! در کجای دنیا این رفتار سابقه دارد که هواپیمای مسافری یک کشور توسط پدافند همان کشور هدف قرار گیرد؟!!!!!

  • ایرانی
    0

    همیشه حق با خلاف کار است.

  • ....
    0

    چرا اجازه پرواز داده شد؟ چون جهل و نادانی این ملت تمامی نداره. تمام

  • ناشناس
    0

    ترا به خدا تو هیچی نگو در هرموردی نظر میدی

  • قلندر
    0

    همیشه ساندیس خور های دلواپس منافق فرومایه رذل تا کسی از جناح مقابل سخنی به حق میگویند را با بیسوادی و گستاخی بدون منطق هیاهو بپا میکنند.

  • صنم
    0

    درود بیکران بر علی مطهری

  • دلسوز
    0

    من بیسواد ابتدایی فکر می کردم آن شب انتقام خون سردار را می گیرند با خود گفتم امشب نمی گذارند هواپیما ی مسافربری پرواز کند ولی وقتی صبح از خواب بیدار شدم دیدم چه خاکی بر سر مردم ایران شده با این مسعولین بی مغز که آبروی زحمت کشان سپاه را همدبردند

  • شهروند
    0

    تو اون شرایط حساس ؛ که باید تمام پروازها لغو می شد ، چه کسی اجازه پرواز را صادر کرد ؟ و الا سپاه و ارتش که طبیعتا به تمام ارگانها ابلاغ کرده بودن که در چه شرایطی هستیم !

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها