منتظر چندین سریال درباره دوره ناصری باشید

بعد از ساخت موفق سریال «شهرزاد» سریال‌سازی تاریخی در شبکه نمایش خانگی رواج یافت؛ درحالی‌که هنوز در مسیر قانونی تولیدات تردید فراوان وجود دارد، ترافیک تولید همه را شگفت زده کرده است.

منتظر چندین سریال درباره دوره ناصری باشید

روزگار شبکه نمایش خانگی وفق مراد نمی‌چرخد؛ هرچند حضور سرمایه‌گذاران و نقش پول باعث شده که خیلی از کارگردانان به این حوزه بیایند و شروع به ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی کنند. ساخت سریال‌ها در شبکه نمایش خانگی برای خودش نقدهایی دارد اما وقتی مخاطب برای سریال‌ها باشد به‌طور حتم خیلی‌ها مشتاق حضور در این بخش هستند. با این همه وضعیت صدور مجوزها، ‌روند تولید و در نهایت مجوز انتشارها انسجام لازم را ندارد. ساترا مجوز پخش را صادر می‌کند اما با توجه به کمرنگ شدن نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در صدور مجوزها و تولید چه اتفاقی برای این بخش افتاده است؟

تصمیمات گرفته شده خام است
سیدجمال ساداتیان، تهیه‌کننده سینما درباره بلاتکلیفی در ارائه مجوزها و تغییرات پیش‌آمده که وضعیت مشخصی ندارد به همشهری می‌گوید: «هنوز وضعیت مشخص نیست که چه کسانی مجوز می‌دهند و چه پروسه‌ای را باید طی کنیم. در وزارت ارشاد با وجود جمع و جور بودن سیستم اداری آن، البته نقدهایی هم به آن وارد است، اما سیستم و سازوکار را می‌دانستیم اما الان وضعیت مشخص نیست. تصمیم‌هایی که برای انتقال صدور مجوز انتشار و یا پروسه ساخت سریال در نمایش خانگی صورت گرفته، خام است و همین شرایط کار را سخت‌تر می‌کند.» وی ادامه می‌دهد:«در زمان اجرا کردن یک تصمیم وقتی با محسنات آن آشنا باشیم شاید با آرامش خیال بیشتری آن را بپذیریم اما وقتی اینطور نیست همه را به واکنش وامی‌دارد. این سبک تصمیمات به جای آنکه انس و الفت ایجاد کند باعث به‌وجود آمدن شکاف شده است. اگر مشکل با مجوز دادن ارشاد است بهتر است موضوع مطرح و مشکلات حل شود اما نباید صورت مسئله را پاک کرد. هم‌اکنون هم که سیستم مجلس و قضایی یکدست شده است، قطعا سال آینده هم دولت با آنها یکدست می‌شود.»

قاجار روی بورس نمایش خانگی
تلویزیون نتوانسته با تولید سریال‌های تلویزیونی به لحاظ داستان و ممیزی در جذب مخاطب موفق باشد و همین موضوع مخاطبان را به تماشای سریال‌های شبکه نمایش خانگی سوق داده است. اما این موضوع که چه برنامه‌ منسجمی در سریال‌سازی بخش نمایش خانگی وجود دارد؛ هم‌اکنون بی‌جواب است. یکی از همان بی‌برنامگی‌ها ساخت سریال‌های تاریخی در شبکه نمایش خانگی است. بعد از ساخت موفق سریال «شهرزاد» سریال‌سازی تاریخی در شبکه نمایش خانگی رواج یافت. اما این رواج قرار است چگونه باشد؟ ساخت 4سریال از قاجار در یک برهه با هزینه‌های بالا و حتما بازیگران زیاد و چهره‌هایی که برای حضور دستمزد خوبی دریافت می‌کنند. «قبله عالم»، «جیران»، ‌«آهوی من مارال» و «خاتون» 4سریالی است که خبر ساختش در شبکه نمایش خانگی شنیده می‌شود و گاهی نیز خبر توقف ساخت آنها دیده می‌شود.

جیران حسن فتحی
حسن فتحی کارگردان سریال شهرزاد در جدیدترین تجربه سریال‌سازی‌ به سراغ ساخت سریال جیران برای نمایش خانگی رفت. احسان جوانمرد نویسنده سریال بانوی عمارت به‌عنوان نویسنده در کنار حسن فتحی حضور دارد. این سریال به تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه قرار است سال۱۴۰۰ به‌صورت اختصاصی از فیلیمو پخش شود.

قبله عالم با فیلمنامه‌ای طنز
سریال «قبله عالم» سریالی طنز برآمده از اتفاق‌های تاریخی دوران ناصرالدین شاه قاجار است که حامد محمدی کارگردانی آن را برعهده دارد. حامد محمدی برای نخستین بار در شبکه نمایش خانگی حضور خواهد داشت. به‌نظر سرمایه‌گذار این سریال هم فیلیمو است و بعد از کرونا وارد شبکه نمایش خانگی می‌شود.

آهوی من مارال ناصرالدین شاه
«آهوی من مارال» به کارگردانی مهرداد غفارزاده و تهیه‌کنندگی سعید خندق‌آبادی و بهروز خوش‌رزم در شبکه نمایش خانگی تولید می‌شود. داستان این سریال هم در دوره ناصرالدین شاه می‌گذرد!

خاتون؛ تینا پاکروان
داستان خاتون مضمونی تاریخی دارد و گفته می‌شود این سریال یکی از پروژه‌های پرهزینه نمایش خانگی ا‌ست که چند شهر برای فیلمبرداری آن درنظر گرفته شده است. علاوه بر این 4سریال که درباره دوره قاجار ساخته می‌شود چندین سریال دیگر نیز در شبکه نمایش خانگی تولید می‌شوند اما تولید هر کدام سازوکار خود را داشته و هم‌اکنون یکی از حوزه‌هایی است که همیشه زیر ذره‌بین نهادها و ارگان‌های مختلف قرار گرفته است.

دوگانگی‌
غلامرضا موسوی از تهیه‌کنندگان سینما از نگارش نامه‌ای از سوی اتحادیه تهیه‌کنندگان به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و شورای‌عالی فضای مجازی خبر می‌دهد و در توضیح بیشتر به همشهری می‌گوید:«براساس قوانین تاکنون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت سریال‌های نمایش خانگی را برعهده داشته و خواسته‌ایم که ارشاد همچنان مجوز نهایی را صادر کند.» وی در ادامه اضافه می‌کند: «براساس آنچه معاونت اجتماعی ساترا اعلام کرد صدور پروانه‌های ساخت با ارشاد است چه در بخش فیلم سینمایی و چه در نمایش خانگی؛ اما اگر هر کدام بخواهد در فضای شبکه‌ها و پلتفرم پخش شود ساترا در ارائه مجوز نقش دارد و باید پروانه نمایش بدهد و درست از همین جا دوگانگی شروع می‌شود.» موسوی به سریال «قورباغه» اشاره می‌کند و اینکه ارشاد در مجوز دی‌وی‌دی‌ها رده سنی منفی15 را گذاشته اما ساترا منفی18 را لحاظ کرده است. وی توضیح می‌دهد: «وقتی سریال 2جور ممیزی می‌شود کسی که از بیرون به ماجرا نگاه می‌کند متوجه آشفتگی و دوگانگی موجود می‌شود. باید کسی که پروانه ساخت می‌دهد پروانه تولید و نمایش را هم بدهد تا دوگانگی رفع شود.» موسوی عنوان می‌کند درست است که وزارت ارشاد و معاونت سینمایی‌ها در گذشته برای ارائه مجوز برخی سریال‌ها دقت نکرده‌اند اما این انتقاد وجود دارد که برای حل مشکل راهش این نیست که سیستم جدید وارد شود. به‌نظرم اینها دعوای سیاسی است که در این میان کسی دلش برای فرهنگ و هنر نسوخته است. نگاه این است که چرا این بخش در اختیار رقیب باشد. هنرمندان ملعبه دست سیاست‌بازی سازمان‌ها می‌شوند.

منبع: روزنامه همشهری

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها