مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی اصفهان در گفتگو با خبرفوری:

تنها 100 اتوبوس موجود در کشور برای کلانشهر اصفهان خریداری شد / به پرداخت کنندگان وجه نقد برای استفاده از اتوبوس یارانه کمتری تعلق می گیرد

سید عباس روحانی گفت: شاید بتوان گفت که تنها 100 دستگاه اتوبوس موجود کشور را شهرداری اصفهان خریداری کرده که ۸۰ دستگاه آن عید غدیر وارد ناوگان شد و ۲۰ دستگاه دیگر تا پایان سال وارد ناوگان خواهد شد.

تنها 100 اتوبوس موجود در کشور برای کلانشهر اصفهان خریداری شد / به پرداخت کنندگان وجه نقد برای استفاده از اتوبوس یارانه کمتری تعلق می گیرد

سید عباس روحانی مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی اصفهان در گفتگو با برنامه «محله شما» که به بررسی مشکلات و مطالبات مردم در سطح کلانشهر اصفهان می پردازد، علل و راهکارهای موجود برای حل مسائل ناوگان اتوبوسرانی اصفهان را برای شهروندان بیان می کند.

به صورت اجمالی بفرمایید سازمان اتوبوسرانی چه تعداد اتوبوس دارد و آغاز به فعالیت آن از چه زمانی است؟

سازمان اتوبوسرانی اصفهان و حومه در سال ۱۳۴۲ تشکیل شد و در طی این سالها مرتبا درکنار رشدی که شهر داشته حمل و نقل عمومی شهر هم به عنوان تنها سیستم حمل و نقل عمومی رشد کرده و فعالیت داشته است تا اینجا که چند سال پیش مترو اضافه شد و در حال حاضر با بخش خصوصی یک هزار و 200 دستگاه اتوبوس در سطح شهر وجود دارد که تمام اصفهان دو میلیونی رو تحت پوشش قرار می دهد.

چرا در اوایل ویروس کرونا اتوبوس ها و جایگاهای اتوبوس ضدعفونی میشد ولی اکنون این اتفاق نمی افتد؟

در ابتدای شیوع کرونا همه در تکاپو بودن که با این آلودگی مقابله کنند، طرح ها پیشنهاد و تکالیف مختلفی می شد ولی اگر توجه کنید با مرور زمان مواد مورد مصرف برای ضدعفونی هم تغییر کرد.

با نبود الکل ما به اب ژاول رو آورده بودیم ولی کم کم ضدعفونی کننده ها توسط شرکت های مختلف تولید شد و توصیه شد از انواع دیگر ضدعفونی ها استفاده کنیم.

هر چند که ما به صورت شبانه و در توقف گاه ها این کار رو میکنیم اما از آن جایی که اگر همین الان ما ضد عفونی کنیم شاید در ایستگاه بعد یک نفر آلوده یا ناقل سوار بشود و در نهایت آلودگی روی سطوح ایجاد کند پس عملا این کار توجیهی چندانی در شرایط کنونی ندارد.

قبلا اشاره می شد که سطوح بیشترین راه انتقال را دارند اما بعد تر توسط دانشگاه علوم پزشکی با بررسی های بیشتر مشخض شد این بخش سهم و نقش کمرنگ تری دارد.

بعضی از شهروندان از راننده رفتار نامناسب راننده ها گلایه مند بودند و بیشتر هم از سوی خانم ها بیان شده است، بررسی روی این موضوع داشته اید؟

بعضا ما وظیفمون رو انجام نمیدیم وانتظار داریم طرف مقابلمون آدم اتو کشیده و مودبی باشه به عنوان مثال ما برای زدن کارت و پرداختن کرایه اقدام نمی کنیم از آن طرف هم انتظار داریم بازرس راننده یا آن ناوبر تذکر ندهد درصورتی که وقتی شهروند وظیفه و تکلیف شرعی خودش رو انجام بدهد قطعا ناوبر یا بازرس ما تذکری نمی دهد که موجب نارضایتی شهروند شود.

چرا وقتی شهروندی کارتش شارژ نداشته باشه هزینه بیشتری دریافت می شود؟

جدای از این که داشتن آمار و اطلاعاتی نظیر این که تعداد مسافر در روز در هفته مهم است و به ما کمک می کنه که در برآورد و تخصیص ناوگان برنامه ریزی کنیم، وقتی شما سوار خطی می شوید که هزینه اش هزار تومن است و این یک سوم مبلغ واقعی آن است که از مردم گرفته می شود؛ برای شهروندی که وظیفه شهروندیش رو انجام نمیده بخشی از یارانه که از سوی شهرداری پرداخت می شود اختصاص پیدا نمی کند و سهم کمتری از یارانه رو دریافت می کند.

شهروندی درباره فرسودگی سرویس های خط خانه اصفهان سوال داشتند، آیا برنامه دارید؟

به خاطر شرایط خاصی که در آن قرار داریم اتوبوس در داخل کشور وجود نداره یا تولید نمیشه که خریداری شود و جایگزین ناوگان فعلی شود از همین میانگین سن ناوگانی که باید ۵ سال باشه در حال حاضر در کشور ما 10 سال است.

شاید بتوان گفت که تنها 100 دستگاه اتوبوس موجود کشور را شهرداری اصفهان خریداری کرده که ۸۰ دستگاه آن عید غدیر وارد ناوگان شد و ۲۰ دستگاه دیگر تا پایان سال وارد ناوگان خواهد شد.

راه حل جایگزین ما با حمایت های شهرداری و دولت از طریق وامی می باشد که در اختیار ما قرار می دهند که اکنون هم برای نوسازی ناوگان دو قرار داد فعال و ۴ مناقصه در حال اجرا داریم تا بتوانیم ۵ سال به عمر ناوگان اضافه کنیم.

نظارت ها بر عملکرد ناوگان از طریق بخش خصوصی انجام می شود یا گزارش نظارت ها به صورت مستقیم از سوی خود سازمان اتوبوسرانی است؟

نظارت ما مستقیم و مکانیزه است که از طریق سیستم کارتخوان دریافت می کنیم برای همین کارت زدن برای من به عنوان مدیر در درجه اول به دلیل آماری که می دهد و پس از آن تناسب تعداد سفری که وجود دارد؛ البته ما نظارت میدانی هم داریم که توسط عوامل انسانی انجام میگیرد.

خود شما به عنوان مدیر سازمان اتوبوسرانی چقدر از ناوگان اتوبوسرانی استفاده می کنند؟

من و همکاران به طور معمول در جاهایی که محدودیت زمانی نباشد به خاطر بازدید و نظارت هم که شده از حمل و نقل عمومی استفاده می کنیم.

باتوجه به اینکه چند دوره مدیریت این سازمان را برعهده داشتید بهترین کاری که در سازمان اتوبوسرانی انجام دادید؟

دو موضوعی که قضاوت آن را به شما واگذار می کنم یکی موضوع کارت بلیط بود و دیگری خطوط بی آر تی که در شهر مشاهده می کنید به نحوی که اولین بار در کشور کارت های بلیط در کلانشهر اصفهان انجام شد و امروز شما اگر این تکنولوژی نبود با وجود کرونا ببینید به چه مشکلاتی می توانستیم برخورد کنیم.

مشروح این گزارش را در ویدیو زیر مشاهده کنید.

منبع: خبرفوری

77

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها