سیستم سیاسی آمریکا چطور ترامپ را یک‌شبه ضربه فنی کرد؟

دکتر مصطفی انتظاری هروی / مدرس علوم سیاسی دانشگاه

سیستم سیاسی آمریکا چطور ترامپ را یک‌شبه ضربه فنی کرد؟

دونالد ترامپ که هفته پیش چنان در اوج قدرت بود که بیم آن می‌رفت به ایران حمله نظامی کند، حالا حتی اختیار حساب توییتری‌اش را ندارد. این واقعیتی نه چندان پنهان از پشت‌پرده سیستم سیاسی آمریکاست.

ایالات متحده آمریکا دست‌های پنهانی دارد که کمتر در ظاهر می‌شود آن را دید. سیستمی به‌ظاهر نرم و انعطاف پذیر، اما در واقع چنان مقتدر که حتی رئیس‌جمهورش را هم قربانی می‌کند.

نمونه تازه‌ای از برخورد قاطع سیستم سیاسی آمریکا در جریان شورش چهارشنبه خود را به نمایش گذاشت. شورشی که با دخالت گارد ملی آمریکا چندین کشته داد و در نهایت هم به بازداشت ده‌ها نفر منتهی شد.

بلافاصله پس از این شورش که هفته‌ها برای آن برنامه‌ریزی شده بود و کسی هم مخالف آن نبود، از یکسو مخالفان ترامپ استیضاح او را کلید زدند و از سوی دیگر اعضای کابینه یک به یک استعفا دادند.

اما جالب‌ترین واکنش از سوی رسانه‌های آمریکا نشان داده شد که اقدام به بستن حساب‌های توییتری و فیسبوکی ترامپ کردند و همه رسانه‌های جریان اصلی آمریکا هم ترامپ و ۷۵میلیون رای دهنده به او را سانسور کردند.

معجزه سانسور در آمریکا اما اینست که در آن سیستم سیاسی به‌طور مستقیم در آن دخالت نداشته و رسانه‌های آمریکا به‌طور کاملا هماهنگ و خودجوش (!) این سانسور را اعمال کردند.

حالا روشن است که دونالد ترامپ نه فقط از کاخ سفید که از سپهر سیاست آمریکا هم حذف می‌شود و انگار شورش کنگره تله‌ای پیش پای او بوده تا خطایی را مرتکب شود که به قیمت حذف کامل او از سیاست آمریکا تمام شود.

نظام سیاسی آمریکا اجازه نمی‌دهد احزاب دوگانه این کشور، جنبش اجتماعی شکل دهند. نه اوبامای سیاه‌پوست موفق شد لیدر جنبش سیاهان شود، نه هیلاری کلینتون موفق شد جنبشی برای زنان راه بیندازد. حتی دموکراتهای چپ‌گرا هم نتوانستند جنبش وال‌استریت را تداوم دهند

دونالد ترامپ تاکنون بارها برای حضور در سیاست تلاش کرده بود. تاجری که با پشت‌پرده سیاست آمریکایی چندان آشنا نبود و تنها برای شکست هیلاری کلینتون توانست مجوز حضور در کاخ سفید را از حزبی بگیرد که سالها اسپانسر مالی آن بود.

او می‌خواست همچنان عنصری اثرگذار بر سیاست آمریکا بماند و اپوزسیونی قدرتمند را علیه دولت جو بایدن تشکیل دهد. اما نظام سیاسی آمریکا آن را نمی‌خواست. نظام سیاسی آمریکا اجازه نمی‌دهد احزاب دوگانه این کشور، جنبش اجتماعی شکل دهند.

نه اوبامای سیاه‌پوست موفق شد لیدر جنبش سیاهان شود، نه هیلاری کلینتون موفق شد جتبشی برای زنان راه بیندازد. حتی دموکراتهای چپ‌گرا هم نتوانستند جنبش وال‌استریت را تداوم دهند.

سیستم سیاسی آمریکا به جنبش اجتماعی به مثابه یک تهدید می‌نگرد و به رسانه‌ها؛ چه بزرگ و چه کوچک، تنها تا جایی ادامه حیات می‌دهد که به سمت جنبش‌سازی پیش نروند.

اگر آنطور که گفته شده، ترامپ بخواهد شبکه اجتماعی راه بیندازد، بی‌گمان مسدود خواهد شد.

ترامپ در چهار سال گذشته بارها قواعد سیاسی داخلی و خارجی را برهم زد. از برجام خارج شد، توافق محیط‌زیست پاریس را کنار گذاشت، پیمان موشکی با روسیه را برهم زد و تا سرحد جنگ نظامی با ایران پیش رفت.

او برای هیچ‌کدام از این اقدامات بازخواست نشد و سیستم سیاسی به او اجازه هنجارشکنی در محیط بین‌الملل داد. اما وقتی نوبت به اقدامات مشابه در داخل رسید، او با قدرت کنار گذاشته شد تا روشن شود، ترامپ و هیچ‌یک از دیگر روسای جمهور آمریکا، قدرت اصلی در ایالات متحده نیستند.

قدرت در آمریکا در اختیار نیروی پنهانی است که پشت نهادهای رسمی پنهان می‌شود و گاه به نام ترامپ، گاه به‌نام توییتر و گاه به نام اینستاگرام، ترور و سانسور می‌کند، بی‌آنکه بدنام شود.

ترامپ حالا منزوی‌ترین سیاستمدار آمریکایی است. پایان او، درسی برای همه سیاستمداران آمریکایی است که بدانند، چنانکه می‌اندیشند، کاره‌ای نیستند. وقتی دوره آنها تمام می‌شود، به‌سرعت از سیستم سیاسی حذف می‌شوند، بی‌آنکه مجال قدرت‌نمایی دوباره داشته باشند.

تنها دستاورد ترامپ در این سالها آن بود که واقعیت‌های آمریکا را برملا ساخت. واقعیت سیستم پنهان سیاسی که در ظاهر در اختیار هیچ‌کس نیست، اما قدرتمندتر از هرکسی عمل می‌کند. همه رسانه‌ها را متحد می‌کند و ابایی از سانسور ندارد؛ به‌روی حامیان رئیس‌جمهور مستقر اسلحه می‌کشد و نمی‌گذارد کسی از خط قرمزها عبور کند.

آنها که سالها حسرت دموکراسی و آزادی آمریکایی را می‌خوردند، خوب است این اقتدار ثبات‌آفرین آمریکایی را هم ببینند. چهره خشنی که پشت نقاب مهربانی‌اش مخفی می‌شود اما گاه این نقاب از صورت می‌افتد و جهان می‌بیند که انگار این پادشاه لُخت است...

منبع: خبر فوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 19
  • ایران عزیز ما
    0

    آمریکا رو به افول است و سیلی بعدی انشاءاله بیرون کردن اونها از منطقه است با این افتضاحی که ببار آوردن دنیا متوجه چهره بزک کرده آمریکا و دموکراسی آمریکایی شد آنهایی که در داخل کشور چشمشان به برجام و گره گشایی کدخدا بودند بیدار بشند ولی بعید که بیدار بشن.

    نظرات شما -
    • کوروش
      0

      سخت در توهم واشتباه هستی جناب ایران عزیز ما.

    • جواد
      0

      جناب کوروش شما چطور؟

  • عبدالناصر مسعودی
    0

    این تحلیل را قبول دارم که دست پشت پرده قدرت امریکا بسبار قوی است و همه کاری از ش بر میاید اما توجه کنید همین دست پنهان قبلا خدمات کامل را به منافع ملی امریکا در جهت قدرت اول شدن جهانی را به امریکا اعطا کرده اند

  • افتخاری
    0

    آمریکا آمریکا قدم نیست

  • کامران
    0

    واقعا نمیشه امربکا را شناخت . کشوری مرموز با ساختاری کاملا هماهنگ . .

  • علی
    0

    کاش چند روز دیگر صبر میکردی بعد این تحلیل را میکردی! اتفاقات این چند روز این تحلیل شما را باطل خواهد کرد، اشغال کنگره شروع یک ماجرا بود که ادامه آن همه را شگفت زده خواهد کرد!

  • کوروش
    0

    درآمریکاهیچ فردی نمی تواندباقدیس سازی ویاباقلدرمآبی مبدل به دیکتاتورشود وسیستم سیاسی قدرتمندآمریکاهرگزاجازه چنین کاری رابه کسی نخواهدداد.

    نظرات شما -
    • ایران عزیز ما
      0

      کوروش حضرتعالی سخت در اشتباه هستی این سیستم قدرتمند آمریکا رو چند روز پیش دیدیم بازم می گم نه آمریکا نه اسراییل نه سعودی و نه هر الاغ دیگری هیچ غلطی نمی توانند بکنند و در مقابل اراده الهی پشیزی هم نیستند شما یا خوابی یا خودت رو به خواب زدی.

  • حسن علی منصور
    0

    این تحلیل مغالطه بود. اینکه سیستم به یک نفر اجازه بده ساختار رو به هم بزنه یک چیزه و اینکه با قلدری به کنگره حمله کنه یک چیز دیگه. سیستم آمریکا اتفاقا دست ترامپ را کاملا باز گذاشت و هر کاری خواست در این 4 سال کرد. اما وقتی با نیروهاش به کنگره حمله کرد (یعنی از فاز فکری وارد خشونت شد) با قدرت افسارش رو کشید.

  • امیر
    0

    رسانه رو کنترل کن دنیارو کنترل میکنی و رسانم دست یهودیاس و هرکی بخوان قدرتمند میکنند هرکیم بخوان یه شبه بی ابرو و یا تروریست میکنند

  • یه بنده خدا
    0

    ترامپ علائم ظهور تحقق می بخشد. ترور بغداد، جنگ شرق وغرب

  • سهراب
    0

    ترامپ روحیه قدرت طلب وزورگو وقلدر ی دارد وبدلیل اینکه خود خواه وجاه طلب است حاضر به پذیرفتن شکست نیست همه سیاستمدر ان زیر سلطه ابر سرمایه دارا ن میباشند انها وسیله وابزار عناصر پنهانی میباشند

  • .
    0

    قدرت دموکراسی امریکا را همه مردم دنیا دیدند. اگر ترامپ در خاورمیانه و یا افریقا بود تا 50 سال با رای 99 درصد پیروز می شد و با هیچ انتخاباتی هم کنار نمی رفت. قوه قضاییه مستقل و مقتدر امریکا را همه مردم دنیا دیدند. تمام قضات و حتی هم حزبی های ترامپ دست رد به سینه وی زدند ایا در خاورمیانه و جاهای دیگر هم چنین است؟

    نظرات شما -
    • علی..
      0

      مثل اینکه خیلی درکت پاینه به یک انسان باسوادتر بگو تابرای درک بیشترت این مقاله را معنی کنه تابفهمی فرق دمکراسی ودیکتاتوری نادان اگر دمکراسی بود که یارو را با۷۰ میلیون رای نابودش نمی کردن این برامه ریزی خودشون بود تابهانه داشته باشند ترامپ را نابود کنند نه بخاطر ترور نه بخاطر خروج از پیمانها نه بخاطر یورش مردم به کنگره بلکه برای برملا کردن همین دمکراسی وحقوق بشردروغین بخاطر این که دنا فهمیدن امریکابه غیراز منافه اش به هیچ چیز دیگر اهمیت نمیده حتی هم پیمان نزدیکش کاری کردن که اورا خفه کنند تانتوانداهداف پیش روی دولت بایدن راافشاکن وخیلی چیزهای دیگر که مجال گفتنش نیست

  • سلیمی
    0

    تحلیل نو و واقعی از سپهر سیاست در امریکاست پیشنهاد می کنم دکتر انتظاری کتاب تاسیسات حقوقی امپریالیسم مرحوم ذاکر حسین استاد فقید دانشگاه تهران را مطالعه فرمایید

  • حسن بهمنی
    0

    دنیا بداند هرکه با ایران در افتاد به زباله دان تاریخ می پیوند ما بحق هستیم وبه هیچ کشوری ظلم نمی کنیم

  • محمد*
    0

    اوناییکه الکی واز شکمبارگی یا جهالت مطلق شعار مرگ بر امریکا سرمیدهندو هیچ هنری جز شعاردادن بلدنیستند بدانند بهترین وبلندترین ورساترین شعار مبارزه با امریکا رو چینیها میدهند امریکا چنان درگرداب هنر بدون شعار که درعمل چین گرفتارشده ودرمانده که هیچ قدرتی توان بیرون اوردن امریکا روازاین گرداب ندارد باید از چین نه درحرف وشعار بلکه درعمل مبارزه باامریکارو یادبگیریم وعمل کنیم ،،،،

  • مرتضی
    0

    تحلیلت خیلی سطحی و آبکی بود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها