۶ هزار واحد گلبول خون خراسان شمالی به خارج از استان ارسال شد

مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی گفت: ۳۱ محموله شامل ۶ هزار و ۱۴۰ واحد گلبول قرمز فشرده خون، اهدا شده توسط شهروندان این استان در ۹ ماه امسال به سیستان و بلوچستان ارسال شده است.

۶ هزار واحد گلبول خون خراسان شمالی به خارج از استان ارسال شد

دکتر حسین زارع اظهار داشت: با وجود اینکه ۱۰۰ درصد نیاز خونی تمامی بیمارستان های استان تامین شده است، این میزان خون نیز برای رفع نیاز خونی هموطنان در استان محروم سیستان و بلوچستان به آن خطه ارسال شده است.

وی افزود: برنامه ریزی شده است تا امسال نیز هشت هزار واحد خون مازاد بر نیاز استان به دیگر استان ها فرستاده شود.

وی اظهار داشت: پارسال نیز طبق برنامه ریزی باید ۶ هزار واحد خونی به دیگر استان ها ارسال می شد اما در نهایت هشت هزار واحد خونی ارسال شد.

زارع گفت: بیشتر فرآورده های خونی برای بیماران مورد نیاز است که پلاکت تا سه روز و پلاسما تا ۲ سال قابلیت ذخیره سازی دارد، خون کامل نیز مشکلی برای ذخیره سازی ندارد اما فرآورده های خونی بیشتر مورد نیاز است.

وی نیاز به خون را همیشگی دانست و افزود: از اهدا کنندگان خون در استان انتظار داریم تا همچنان اهدای خون را در برنامه خود داشته باشند.

زارع اظهار داشت: هر فرد بین ۱۵ تا ۶۰ سال با وزن ۵۰ کیلوگرم، که مشکل جسمی نداشته باشد، می تواند خون اهدا کند.

۱۰۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ خراسان شمالی پلاسما اهدا کردند

مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی گفت: در سال جاری ۱۰۲ تن از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در استان که بهبود یافته بودند، با مراجعه به واحد پلاسما آفریزیس این مرکز، پلاسمای خون خود را برای نجات جان بیماران اهدا کردند.

دکتر زارع با بیان اینکه در این واحد تنها یک تخت برای اهدای پلاسمای خون وجود دارد، افزود: فرایند دریافت پلاسما نیازمند آزمایش های طولانی است و بر این اساس، روزانه تنها می توانیم یک تا ۲ نفر را در این مرکز پذیرش کنیم.

وی اظهار داشت: اسامی بیماران کرونایی بهبود یافته را در اختیار داریم و در صورت نیاز با آنان تماس می گیریم و همچنین افرادی که بیماری کرونا داشته و از بیمارستان ها مرخص شده اند نیز خود می توانند به مرکز انتقال خون استان مراجعه کنند.

وی شهروندان بهبود یافته از بیماری کرونا را به اهدای پلاسمای خون خود فراخواند و افزود: اگر پلاسمای بیماران بهبودیافته فاکتورهای ایمنی علیه بیماری را داشته باشد از آنان پلاسما گرفته می شود.

مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی گفت: در ۹ ماه امسال ۱۱ هزار و ۵۸۸ نفر برای اهدای خون به مراکز ثابت و سیار خونگیری استان مراجعه کردند که از این تعداد ۹ هزار و ۴۴۶ نفر موفق به اهدای خون شدند.

زارع اظهار داشت: اهدای خون در این بازه زمانی در مقایسه با سال پیش از آن ۲.۵۱ درصد افزایش دارد.

وی با بیان اینکه همه گیری بیماری کرونا تاثیر منفی بر مراجعه اهداکنندگان خون گذاشته شده است، افزود: تمامی دستورالعمل های بهداشتی در مراکز خونگیری به صورت سختگیرانه رعایت می شود و با غربالگری تنها افراد سالم وارد مجموعه می شوند.

وی گفت: با توجه به اینکه احتمال سرایت این بیماری از طریق خون بسیار پایین است، افراد نباید نگران آلودگی به بیماری کرونا در مراکز اهدای خون باشند و با اهدای خون در نجات جان بیماران سهیم شوند.

وی اظهار داشت: انتقال خون خراسان شمالی نیاز خونی ۱۲ بیمارستان را برآورده می کند و پاسخگوی تمامی نیازهای خونی مراکز درمانی استان است.

زارع افزود: نیاز به خون و فرآورده‌های آن، نه فصلی و مقطعی که همیشگی است و بیماران سرطانی، دیالیزی و خاص از جمله تالاسمی، زنان باردار و مصدومان تصادفات و دیگر موارد نیازمند خون هستند و نباید اهدای این ماده حیاتی در هیچ شرایطی کمرنگ شود.

وی اظهار داشت: شاخص اهدای خون استان در سال جاری ۸۱.۵۱، شاخص اهدای خون بانوان هفت و شاخص اهدای خون مستمر نیز ۵۸.۴ درصد است.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۹۶ درصد نیاز خونی آن در داخل استان تامین می‌شود.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها