جنگل حرّا حراج شد/ صدور حکم ادامه عملیات پروژه پرورش میگو در محدوده خور بردستان

چند روز گذشته که مردم دیّر در استان بوشهر با نصب پلاکاردهای متعدد در سطح شهر نسبت به تخریب جنگل حرا در تالاب بردستان اعتراض کردند، تیتر اول بسیاری از رسانه‌ها گزارش روند تخریب این اکوسیستم دریایی بود.

جنگل حرّا حراج شد/ صدور حکم ادامه عملیات پروژه پرورش میگو در محدوده خور بردستان

ماجرای تعرض به محدوده‌ی جنگل حرا و خطر نابودی این زیست‌بوم به چند سال قبل و اقدام یک‌ سرمایه‌گذار برای تأسیس سایت پرورش میگو بر می‌گردد. مناقشه بر سر محل قرارگیری این پروژه و راه دسترسی به آن، چالش اصلی بین فعالان محیط زیست این شهرستان و مالک پروژه است.

فعالان محیط زیست استان بوشهر و به ویژه بندر دیّر بارها به اشکال مختلف و حتی با درخواست رسمی از دادگستری شهرستان و نامه نگاری های متعدد اعتراض خود را نسبت به روند ساخت این پروژه که نسبت سود و زیان آن برای دیّری ها قابل پذیرش نیست اعلام داشته اند.

ارزشمندی و منافع جنگل حرّا برای جغرافیای منطقه و همچنین ایجاد زنجیره تولید آبزیان پیرامون درختان حرّا، این گونه‌ی گیاهی را به اکوسیستمی شگفت‌انگیز بدل کرده است. بر همین مبنا حساسیت ویژه‌ای نسبت به اتفاقی که در حال رخ دادن است شکل گرفته است.

علیرضا حجازی، رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان دیّر می‌گوید: شرکت مهر تکثیر ساحل در سال ۹۴ اقدام به اخذ مجوز جهت اجرای سایت تکثیر لارو میگو در محدوده خور بردستان می نماید، که به دلیل قرار گرفتن در محدوده جذر و مدی و واقع شدن در بستر رودخانه و همچنین قرارگیری در قسمت بالادست جنگل حرا، این اداره و اداره کل حفاظت محیط زیست استان با صدور مجوز اعلام مخالفت می نماید.

وی افزود :«بالاخره پس از پیگیری های به عمل آمده توسط متقاضی در مورخ ۹۸/۶/۲۴ موفق به دریافت مجوز استقرار از کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک گردید که این مجوز به مدت دو سال اعتبار دارد.»

این مسئول می‌گوید مساحت مورد درخواست متقاضی ۴ هکتار بوده که پس از بررسی ها و موقعیت و شرایط منطقه توسط ارگان های مربوطه با اجرای این طرح به میزان ۲ هکتار موافقت شده است. با عنایت به اینکه تا پایان اعتبار مجوز صادره چند ماه دیگر باقی مانده، اجرای طرح در مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲ با عملیات خاکریزی و احداث جاده دسترسی به سایت آغاز گردید.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان دیّر معتقد است به دلیل اینکه راه دسترسی از عرض و بستر رودخانه فصلی می گذرد، احداث آن بدون رعایت مسائل زیست محیطی، باعث مسدود شدن قسمتی از مسیر رودخانه و مانع از ورود سیلاب و دسترسی درختان حرّا به آب شیرین می گردد.

حجازی تاکید می کند: متقاضی می بایست در خصوص ایجاد راه دسترسی نسبت ارائه طرح ارزیابی اقدام میکرد که پس از مطالعه و بررسی و توسط کارشناسان محیط زیست در این خصوص اعلام نظر می شد.

او می گوید به دلیل عدم اخذ مجوز از این اداره مراتب از طریق مراجع قضایی پیگیری و نسبت به توقف عملیات اقدام گردید.

علیرضا حجازی اظهار کرد: در این راستا مسئول شرکت، آقای حبیب مختاری نسبت به ارائه مدارک و مستندات و همچنین مجوز اخذ شده از اداره راه مسکن و شهرسازی در خصوص راه دسترسی به سایت به مرجع قضایی اقدام کردند که بر اساس بررسی مدارک و محتویات پرونده توسط بازپرس محترم، حکم منع تعقیب و ادامه عملیات صادر گردید.

با همه اینها اما فعالان محیط زیست نا امید نشده و با تلاش های نهادهای مدنی و رسانه ها سعی در رساندن صدای خود برای نجات جنگل حرّا و تالاب بردستان که جزو تالاب‌های شهری محسوب می شود، دارند.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • رضا
    0

    یک مقدار منابع طبیعی را که ملک شخصی خود کرده اند یک سری هم دادن به اوقاف یک سری هم مال کشورهای دوست است مگر جیزی دیگه ای از ان هم دیگر مانده

  • حسین گلشن
    0

    بعد میگویند چرا سواحل ایران مخروبه مانده آقایون به بهانه محیط زیست جاسوسی و سنگ اندازی در مسیر آبادانی میکنند جاده و محل احداث را میتوان طوری گذاشت که به جنگل اسیب نزند

  • راوی
    0

    فکرکنم بعد از یه مدتی خاکش هم مثل جزیره هرمز بفروشن.معلوم نیست این ابر رانت خوارهای قدرتمند به کجا وصلن که هرچی دادو بی داد کنی کک شون هم نمی گزه. حتما هرکی هم بره پیششون و اعتراض کنه این حرف ژن های خوب پشت گرم رو میگن که:برو دستت به هر جا و هرکی دستت میرسه شکایت کن؟ اقای رییسی به این موارد ورود کنین .آبروی ملت در خطر است بعد میگیم چرا بیگانه ها از ما بد میگن؟

  • مرتضی
    0

    بعد میان میگن ما ب خاطر حفاظت از دریا کشتی کره ای رو نگه داشتیم ، شما به خودی نزن نمیخاد جلوی خارجی هارو بگیری

  • ناشناس
    0

    تاکی باید برای منافع عده ای خاص و سیر نشو اجازه میدهند به مردم و کشور اسیب بزنند

  • کاربر ناشناس
    0

    شما اینقدر بیل میزنید جنگل حرا جنگل حرا یکی هم فکر میکنه جنگلی هم هست بابا بزار اتوبان درست کنن فکر نان کنید دنبال جنگل حرا نرید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها