توزیع نفت سفید همگام با نهضت گازرسانی در خراسان جنوبی

خراسان جنوبی به عنوان استان کویری و مرزی زمستان سردی را می‌گذراند و با وجود تلاش‌ فراوان برای گازرسانی اما هنوز مناطقی از استان بدون گاز هستند که نفت سفید به عنوان سوخت مورد نیاز این مناطق توزیع می‌شود.

توزیع نفت سفید همگام با نهضت گازرسانی در خراسان جنوبی

تا یک دهه پیش مردم همه روستاها و حتی بیشتر شهرهای استان خراسان جنوبی برای تامین سوخت خانه‌های خود ناچار به تهیه سیلندرهای سنگین گاز یا گالن‌های نفت سفید و ساعات‌ها منتظر ماندن در صف‌های طولانی نمایندگی‌های توزیع بودند.

اما با تاسیس شرکت گاز در خراسان جنوبی که حدود ۱۱ از قدمت آن سال می‌گذرد و شکل‌گیری نهضت گازرسانی در این استان به ویژه در سال‌های اخیر نه تنها تمامی شهرها بلکه تاکنون بیش از ۹۵۶ روستا از گاز طبیعی بهره‌مند شده‌اند.

اگرچه فاز نخست گازرسانی به خراسان جنوبی در آبان سال ۸۶ به بهره‌برداری رسید اما این تازه شروع کار برای رساندن گاز به انبوه ساختمان‌ها در مناطق شهری و روستایی این استان پهناور بود و تا ابتدای دولت یازدهم فقط ۵۸ روستای استان و تا پایان سال ۹۶ نیز ۴۶ درصد روستاها گازرسانی شد.

ابتدای دولت دوازدهم ۲۱۵ روستای استان از گاز برخوردار بودند و اکنون بعد از سه سال و نیم با گازرسانی به ۷۳۶ روستا، این تعداد به بیش از ۹۵۶ روستا رسیده است.

علاوه بر گازرسانی به شهرها و روستاهای اطراف، رساندن این نعمت خدادادی به روستاهای مرزی نیز مقوله‌ای است که مورد توجه بوده به طوری که مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی از در دست اجرا بودن پروژه‌های گازرسانی به ۲۲۲ روستای مرزی استان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۴۰۲ روستا با جمعیتی بالغ بر ۲۸ هزار و ۶۹۵ خانوار در شهرستان‌های مرزی نهبندان، سربیشه، درمیان و زیرکوه از گاز طبیعی برخوردار هستند.

سید محمود هاشمی افزود: با تلاش‌های صورت گرفته گازرسانی به ۲۲۲ روستای دیگر نیز با جمعیت ۲۱ هزار و ۴۱۶ خانوار در این شهرستان‌ها در دست اجرا است.

وی با تاکید بر اهمیت گازرسانی به روستاهای مرزی گفت: با بهره‌مندی روستاهای مرزی از نعمت گاز طبیعی، علاوه بر ایجاد آسایش و رفاه، به میزان قابل توجهی از قاچاق سوخت از طریق مرزها نیز جلوگیری می‌شود.

با این وجود تامین سوخت مناطق فاقد گاز به ویژه در روستاها، مناطق دورافتاده و سخت گذر همزمان با فرارسیدن فصل سرد سال از دغدغه‌های مردم و مسوولان است تا با استفاده از نفت سفید زمستان سرد را سپری کنند.

براساس بخشنامه سراسری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، توزیع نفت سفید در مناطق فاقد گاز طبیعی فقط از طریق ثبت‌نام خانوارها در سامانه تجارت آسان و استعلام کد ملی سرپرست خانوار امکانپذیر است.

بهره‌مندی بیش از ۳۸ هزار خانوار از نفت سفید و گاز مایع

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: براساس آخرین اطلاعات دریافتی از شرکت گاز استان و نواحی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی همچنین سامانه تجارت آسان، ۳۸ هزار و ۸۸۵ خانوار استان از نفت سفید و گاز مایع بهره‌مند هستند.

قربانعلی مردانی افزود: فرآورده‌های نفتی براساس جامعه هدف هر سال اختصاص داده می‌شود که نفت سفید هم خارج از این موضوع نیست.

وی اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون ۸۵۰ لیتر نفت سفید برای خانواده‌های فاقد گاز طبیعی اعلام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری سه نوبت سهمیه نفت سفید اعلام شده (جمعاً به میزان ۸۵۰ لیتر) که بیش از ۹۰ درصد خانوارها سهمیه را جذب و دریافت کرده‌اند.

وی افزود: تمامی سرپرستان خانوار که در روستاهای فاقد گاز حضور دارند، می‌توانند با مراجعه به سامانه اینترنتی درخواست فرآورده‌های نفتی (صدف) به نشانی: newtejaratasan.niopdc.ir ثبت‌نام کنند.

مردانی اظهار داشت: این سرپرستان باید دارای کارت بانکی معتبر و شماره همراه به نام خود باشند پس از آن در صورت کامل بودن مدارک و احراز هویت سهمیه سوخت آنان شامل نفت سفید و گاز مایع در همان کارت بانکی شارژ خواهد شد و می‌توانند با مراجعه به فروشندگی که زمان ثبت‌نام در سامانه انتخاب کرده‌اند، نسبت به دریافت نفت سفید اقدام کنند.

وی گفت: همچنین در راستای حل مشکلات مردم امسال کارشناسان شرکت پخش فرآورده‌های نفتی برای ثبت‌نام دریافت نفت مردم در مناطق محروم مستقر شدند و نسبت به ثبت‌نام الکترونیکی آنان اقدام کردند.

گاز تا تیر ۱۴۰۰ به همه روستاهای استان می‌رسد

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی هم از بهره‌مندی تمامی روستاهای دارای قابلیت گازرسانی استان از نعمت گاز طبیعی تا پایان تیر سال آینده خبر داد که برای روستاییان خراسان جنوبی خبری خوش است.

هاشمی گفت: خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور به شمار می‌رود و دارای بیشترین مرز مشترک با کشور افغانستان است که با اجرای پروژه‌های متعدد گازرسانی، اکثر روستاهای مرزی دارای قابلیت گازرسانی از این نعمت طبیعی بهره‌مند شده‌اند.

وی رشد چشمگیر گازرسانی به روستاها را مرهون فعالیت‌های کارکنان شرکت گاز استان و حمایت‌های شرکت ملی گاز ایران دانست و تاکید کرد: نهضت گازرسانی در خراسان جنوبی حاصل زحمات کارکنانی است که در اقصی نقاط استان برای روشن شدن مشعل گاز در حال تلاش و کوشش هستند.

وی با اشاره به اینکه گازرسانی به ۲۰۰ روستای دیگر در دست اجرا است که تا پایان امسال بهره‌برداری می‌شود گفت: تاکنون ۸۴ درصد جمعیت روستایی خراسان جنوبی از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده‌اند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان تیر ۱۴۰۰، پروژه‌های گازرسانی به روستاهای دارای قابلیت گازرسانی در سطح استان به اتمام خواهد رسید و خراسان جنوبی به پویش سبز گازرسانی کشور می‌پیوندد.

وی افزود: در حال حاضر تمامی شهرها و ۹۵۶ روستای استان از گاز طبیعی بهره‌مند هستند و با اتمام پروژه‌های گازرسانی به روستاهای دارای قابلیت گازرسانی در تیر سال آینده تعداد روستاهای بهره‌مند از گاز طبیعی در استان به هزار و ۳۱۱ روستا و جمعیت روستایی برخوردار به ۹۶ درصد افزایش خواهد یافت.

هاشمی یادآور شد: نکته بسیار حائز اهمیت این است که کمتر از سه سال قبل، استان خراسان جنوبی با ۲۹۳ روستای گازدار و ۴۴ درصد جمعیت روستایی برخوردار از گاز طبیعی، یکی از چهار استان کم‌برخوردار از نعمت گاز در سطح کشور بود.

وی تصریح کرد: با اتمام پروژه‌های گازرسانی در دست اجرا تا ۶ ماه آینده، ۹۶ درصد خانوارهای روستایی در خراسان جنوبی با جمعیتی بالغ بر ۸۸ هزار و ۲۶۰ خانوار زیر پوشش گاز طبیعی قرار می‌گیرند.

وی اعتبار مورد نیاز برای اتمام پروژه‌های گازرسانی به روستاهای فاقد گاز در این استان را بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: هزینه‌های گازرسانی به شهرها و روستاهای خراسان جنوبی از محل اعتبارات داخلی شرکت ملی گاز ایران تامین می‌شود.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و بیش از ۴۰ درصد جمعیت این استان در مناطق روستایی ساکن هستند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها