جولان کرونا در صفوف به هم فشرده دفاتر پیشخوان زنجان

اعمال محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌ بهداشتی به شیب کاهشی ابتلا و فوتی کرونا در زنجان منجر شده اما این روزها با اجباری شدن ثبت‌نام در سامانه سجام صف‌های فشرده‌ای مقابل دفاتر پیشخوان تشکیل شدکه شیوع این ویروس را تشدید می کند.

جولان کرونا در صفوف به هم فشرده دفاتر پیشخوان زنجان

براساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تمام شهرستان‌های استان زنجان در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار دارند که در این ارتباط مسولان استانی اجرای موفق محدودیت‌ها، همکاری‌های بین بخشی و از همه مهمتر اجرای طرح شهید سلیمانی را عاملی برای این موفقیت‌ها عنوان می کنند.

بر اساس اعلام و توصیه های کارشناسان بهداشتی هرچند هشت شهرستان استان در وضعیت زرد کرونایی قرار گرفته اما باید مراقبت لازم را داشت، چرا که بی احتیاطی‌ها و غفلت از دستورالعمل‌های بهداشتی می‌تواند شرایط شهرستان‌ها را به وضعیت قرمز برگرداند، موضوعی که بارها از سوی متولیان امر بهداشتی حتی در جلسات مختلف به آن تاکید می شود.

این کارشناسان از عموم مردم به ویژه زنجانی ها می‌خواهند با توجه به وضعیت کرونایی خوب استان همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در دستور کار قرار دهند و این نکات را در زندگی روزمره خود به کار گیرند تا هرچه زودتر این ویروس منحوس ریشه‌کن شود.

بر این مبنا همچنان برگزاری مراسم، برنامه‌ها، یادبودها و تجمع‌ها در تمام شهرستان‌های استان تعطیل است و بنا به گفته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان، تغییر وضعیت کرونایی شهرستانها از قرمز به زرد به معنی عادی انگاری شرایط نیست، نباید اینگونه تصور شود که می‌توان تجمعات برگزار کرد، بلکه هنر در انجام اقدامات پیشگیرانه است.

خدابخش مرادی نافچی در این خصوص می گوید: هر زمانی که برنامه و ایده ای مطرح شد، همکاری ها بسیار نمود داشته است که نمونه عینی آن در اعمال محدودیت های کرونایی و نتایج خوب حاصل از آن است.

وی اضافه می کند: در زمان حاضر نیز که طرح شهید قاسم سلیمانی با هدف قطع زنجیره ویروس کرونا با همکاری بین بخشی در این استان در حال اجرا است و تداوم همین وضعیت می‌تواند چشم انداز بهتری را در این زمینه ایجاد کند.

این مسوول ادامه می دهد: طبق ارزیابی انجام گرفته و گزارش مرکز بهداشت شهرستان، وضعیت زنجان در مورد کنترل ویروس کرونا موفقیت آمیز بوده و باید پذیرفت که ممکن است در برخی ارزیابی ها برخی شاخص ها بالاتر باشد.

وی اظهار می کند: بر این اساس از تجارب کسب شده زنجان در سایر شهرستان های استان استفاده خواهد شد و این مهم فرصتی است که باید آن را به فال نیک گرفت چرا که اقدامات انجام گرفته ارزشمند و توفیقات نیز بسیار محسوس بوده است.

هر چند تمامی اقدامات طی ماههای گذشته از وضعیت خوب کرونایی در استان حکایت دارد اما طی روزهای اخیر اجباری شدن ثبت‌نام در سامانه سجام و احراز هویت برای دارندگان سهام عدالت که روش غیرمستقیم مدیریت سهام را انتخاب کرده اند، سبب تشکیل صف‌های طویلی مقابل دفاتر پیشخوان دولت در کل مناطق استان شده است، موضوعی که می تواند شیوع ویروس کرونا را شدت بخشیده و وضعیت را از کنترل خارج کند.

مشاهدات عینی خبرنگار ایرنا از سطح شهر نشان می دهد که دفاتر پیشخوان به یکی از مراکز تجمعی تبدیل شده است که اغلب نیز افراد در سنین بالا هستند که قادر نیستند این ثبت نام اینترنتی را به شخصه انجام دهند.

شماری از افراد حاضر در پیشخوان دولت با انتقاد از وضعیت اجبار تعیین شده برای این موضوع، تاکید دارند که راهکارهای منطقی و بهتری می توانست برای این کار تعیین شود تا از تجمع افراد و قرار گرفتن آنها در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کند.

تصمیم به اجباری شدن ثبت‌نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی برای افرادی است که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کرده‌اند،در شرایطی است که کرونا بیشترین قربانیان خود را از تجمعات و دورهمی‌ها انتخاب می‌کند و این در حالی است که اغلب کارشناسان امر بر دوری از هر گونه گردهمایی و اجتماعات تاکید می کنند.

اجباری شدن ثبت‌نام در سامانه سجام و تشکیل صف‌های طولانی و احراز هویت برای سهام‌داران عدالت در روزهایی که بازار سرمایه روزهای خوبی را سپری نمی‌کند، موجب تشکیل صف‌های دراز و طویلی در کل مناطق استان شده، صف‌هایی که خود عامل مهمی برای شیوع کرونا بوده و این در حالی است که بسیاری از مشاغل و کسب و کارها به علت جلوگیری از شیوع این ویروس منحوس تعطیل هستند و به عبارتی دیگر می توان گفت این تصمیم در تضاد با سیاست‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا است.

حکایت صف‌های طولانی برای دریافت ‌کد بورسی، تنها مربوط به مرکز استان نبوده، بلکه این مهم در همه شهرستان‌های استان نیز نمود عینی دارد و حتی در شهرستان‌ها به علت نبود تعداد زیادی دفاتر پیشخوان، این صف‌ها طولانی تر است که می تواند زنجیره انتقال ویروس مرگ بار کرونا به سایرین شود.

تجمع در دفاتر پیشخوان خطر شیوع کرونا را به مراتب افزایش می دهد

مدیر گروه بهداشت محیط استان زنجان نیز در این ارتباط می گوید: مشاهدات عینی کارشناسان از دفاتر پیشخوان مناطق مختلف استان از ازدحام مراجعه کنندگان را نشان می دهد و این مساله با توجه به شرایط کرونایی خوب حاکم می تواند زنگ خطری دوباره برای گسترش شیوع ویروس کرونا باشد.

جلیل نصری اضافه می کند: در این راستا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نامه ای مکتوب به معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان ارسال کرده که ضمن ارائه راهکارهای اجرایی مراتب نگرانی تجمعات اخیر در دفاتر پیشخوان و شیوع کرونا را اعلام کرده است.

وی اظهار می کند: در این راهکارها به مواردی از قبیل طولانی مدت زمان ثبت نام و مراجعه افراد با توجه به حروف نام خانوادگی افراد تاکید شده، و انجام این مساله می تواند از بروز تجمعات در دفاتر جلوگیری می کند.

این مسوول ادامه می دهد: با توجه به اینکه ۲ روز دیگر برای ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت برای سهام‌داران عدالت در دفاتر پیشخوان باقی مانده، اما همین موضوع می تواند شمار مراجعات کنندگان را در مقایسه با روزهای گذشته به حد بالایی برساند که از این بابت بسیار نگران هستیم.

وی ابراز می کند: هر چند با فروکش کردن ویروس کرونا چنین کاری در این موقعیت انجام می گیرد که تبعاتی به دنبال دارد، اما با اتخاذ تمهیداتی می توانست در زمانی که این بیماری تا حدود زیادی کنرتل شده صورت بگیرد، موضوعی که چندان توجه نشده است.

وی اظهار می کند: گزارش های کارشناسان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بیانگر آن است که تجماتدر دفاتر پیشخوان به شهر زنجان اختصاص ندارد و در شهرهای کوچک از قبیل سلطانیه نیز مشاهده می شود و از طرفی بخاطر برنامه کشوری امکان تعطیلی آن نیست.

نصیری می افزاید: معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان پیشنهادات مد نظر و اجرایی خود را در ارتباط با موضوع دفاتر پیشخوان و ثبت نام متقاضیان به استانداری زنجان اعلام کرده که تا به این لحظه پاسخی دریافت نشده، اما طی امروز با تشکیل جلساتی نسبت به تعیین و تکلیف این موضوع مهم اقدام خواهد شد.

وی اظهار می کند: متاسفانه شرایط کرونایی مناسب در بسیاری از شهرها و در شهرستان های استان عادی انگاری رفتاری این بیماری را افزایش داد ه و همین مساله می توادند چالش و مشکل آفرین باشد و از طرفی کارشناسان بهداشتی هم در زمان حاضر هیچ رغبتی به تعطیلی این دفاتر ندارند.

این مسوول بهداشتی ادامه می دهد: با توجه به پیش بینی پیک بعدی کرونا در ماههای بهمن اسفند به دلیل بروز تجمعات گوناگون احتمال تعطیلی کسب و کارها را افزایش می دهد، موضوعی که با توجه به معیشت عموم چندان زیبنده نیست، چرا که تبعاتی دارد و بر این اساس رعایت پروتکل های بهداشتی تا زمان کنترل بیماری امری مهم و ضروی است.

وی خاطر نشان می کند: اقدامات سنجیده و منطقی برنامه ها در شرایط حاضر کرونایی امری مهم تلقی می شود چرا که بی احتیاطی ها می تواند گسترش بیماری را موجب شود که بروز این مهم نتایج ناخوشایندی دارد.

بیش از ۳۸۰ هزار نفر زنجانی روش غیر مستقیم را انتخاب کرده اند

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان در خصوص ادامه می دهد: باتوجه به اینکه اطلاعات کلیه مشمولان سهام عدالت به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی وابسته به سازمان بورس منتقل شده است، کلیه سهامداران باید نسبت به ثبت نام در سامانه سجام برای نقل و انتقال سهام و دریافت سودهای متعلقه اقدام کنند.

ابوالفضل عباسچیان ا با بیان اینکه در سال ۱۳۹۵، با درخواست رییس جمهوری و موافقت رهبر معظم انقلاب طرح آزادسازی سهام عدالت از اردیبهشت سال ۱۳۹۹ توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان خصوصی‌سازی) آغاز شد، می افزاید: در این مرحله به مشمولان فرصت داده شده بود که روش مدیریت سهام خود را که شامل روش مستقیم و روش غیرمستقیم بود، انتخاب کنند.

وی ادامه می دهد: در روش مستقیم مدیریت سهام به خود فرد منتقل شد ولی در روش غیرمستقیم مدیریت سهام به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی منتقل شده و مشمولینی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده اند سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی خواهند بود و مدیریت سهام این افراد توسط هیات مدیره منتخب که توسط سهامداران و به روش الکترونیکی طی ۲ ماه آینده انتخاب خواهند شد، انجام می‌شود.

عباسچیان با بیان اینکه با تلاش مسوولان، شرکت سرمایه‌گذاری استان زنجان به عنوان یکی از اولین شرکت‌های سرمایه‌گذاری در کشور، در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده و سهام آن درحال معامله است، اظهار ی کند: در مجموع از تعداد ۷۹۲ هزار و ۵۵۹ نفر مشمولان نهایی سهام عدالت استان ۴۱۱ هزار و۶۱۷ نفر معادل ۵۲ درصد روش مستقیم و ۳۸۰ هزار و ۹۴۲ نفر روش غیرمستقیم را انتخاب کرده اند.

وی یادآوری می کند: کسانی‌که در موعد مقرر نسبت به انتخاب روش مدیریت سهام خود اقدام نکردند به صورت پیش‌فرض روش غیرمستقیم برای آن‌ها انتخاب شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان خاطر نشان می کند: کسانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده اند علاوه بر نقل و انتقال سهام و دریافت سود و همچنین در انتخاب هیأت مدیره یا عضویت در هیات مدیره باید در سامانه سجام ثبت نام کنند زیرا از این پس مدیریت سهام این مشمولان توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی انجام خواهد شد.

عباسچیان یادآوری می کند: باتوجه به اینکه انتخابات اعضای هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان زنجان طی ۲ ماه آتی انجام خواهد شد، از کلیه مشمولانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده اند درخواست می‌شود که هرچه سریع‌تر و در صورت امکان از بسترهای فضای مجازی و اینترنتی در سامانه سجام ثبت‌نام کنند زیرا شرط اول رأی دادن ثبت‌نام در سامانه سجام است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها