مدیرعامل شرکت برق استان گلستان: نیروگاه علی آباد سوخت کافی ندارد

قطعی گسترده برق در شهرها و روستاهای استان گلستان بدون اعلام قبلی، سبب انتقاد شدید مردم شده با این حال مدیرعامل شرکت برق استان تنها توصیه‌اش به مردم صرفه‌جویی است و گفته خاموشی‌ها در روزهای آینده نیز ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت برق استان گلستان: نیروگاه علی آباد سوخت کافی ندارد

از حدود یک هفته قبل مردم مناطق مختلف شهری و روستایی در استان گلستان با قطعی‌های مقطعی برق مواجه شدند اما در یکی دو روز اخیر به ویژه روز گذشته در چند نوبت برق بخش‌های مختلفی از شهرها و روستاهای شرق تا غرب استان قطع شد.

قطعی‌هایی که بنا به ادعای متولیان برق در استان برنامه‌ریزی شده نیست اما تا بیشتر از 2 ساعت برق مردم در مناطق مختلف قطع می‌شود.

موضوعی که انتقاد شدید شهروندان را به همراه داشته است. بسیاری معتقدند قطعی برق آن هم در زمستان به این شدت تا کنون سابقه نداشته و با این که توانیر و شرکت ملی گاز اظهارات ضدو نقیضی را مطرح می‌کنند، راه حلی هم غیر از توصیه مردم به صرفه جویی ارائه نمی‌شود.

روز گذشته قطعی چند باره برق در شهرهای مختلف از جمله گرگان سبب بروز اختلال در تردد خودروها و ایجاد ترافیک، مشکلاتی برای پخت و تأمین نان ایجاد کرد این در حالی است که میزان مصرف برق بنا به اظهارات مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان در کمترین حد خود قرار دارد.

وجود نیروگاه برق در علی آبادکتول و تولید 960 مگاوات برق این انتظار را برای شهروندان گلستانی ایجاد می‌کند که دست کم در فصل زمستان قطعی برق را تجربه نکنند.

علی اکبر نصیری درباره علت قطعی برق در استان گفت: برای تأمین سوخت نیروگاه علی آباد دچار مشکل و کمبود گاز هستیم و همین موضوع سبب شده نتوانیم برق موردنیاز را تأمین کنیم.

وی گفت: در حال حاضر میزان مصرف برق در استان حدود 450 مگاوات است که در حد پایینی قرار دارد اما مشکل اصلی عدم تأمین سوخت موردنیاز نیروگاه‌ها است.

نصیری بیان داشت: به علت سرمای هوا و افزایش میزان مصرف گاز، در بخش تأمین نیاز نیروگاه‌های برق مشکلاتی به وجود آمده است. در نیروگاه علی آبادکتول به رغم اینکه برای یکماه سوخت جایگزین ذخیره سازی شده بود اما قطعی یکماهه گاز این نیروگاه، سبب اتمام سوخت جایگزین آن شده است.

وی گفت: اگر مردم فقط 10 درصد در مصرف گاز و برق صرفه جویی کنند، انرژی پایدار برای استفاده مردم تأمین خواهد شد.

مدیرعامل شرکت برق استان با تأکید براینکه خاموشی‌های روزهای اخیر بدون برنامه‌ریزی بوده است، افزود: در صورتی که مردم در روزهای آینده در مصرف خود صرفه جویی نکنند احتمال تداوم خاموشی‌ها وجود دارد.

نصیری اظهار داشت: مصرف سوخت همه نیروگاه‌ها سوخت‌های فسیلی و گاز است که وقتی در تأمین سوخت دچار مشکل می‌شویم در تولید برق هم کمبود خواهیم داشت.

وی گفت: برق یک صنعت زیرساخت است و برای پایداری آن باید در مصرف انرژی از جمله گاز صرفه جویی شود.

نصیری توضیح داد که روزانه 8.5 میلیون کیلووات ساعت برق در استان مصرف می‌شود که معادل 2 میلیون مترمکعب گاز است. وقتی مشکلی در تأمین گاز به وجود بیاید تأمین برق هم با مشکل مواجه می‌شود.

وی گفت: از زمستان سال گذشته برنامه‌ریزی برای کاهش مصرف برق را در دستور کار قرار دادیم و بخشی از این کار که برعهده شرکت توزیع برق قرار دارد از جمله تعدیل روشنایی معابر را انجام دادیم. وات چراغ‌های معابر را به شدت کاهش دادیم و روشنایی محورهای بین شهری را نیز به صورت یک در میان یا همان زیگزاگی کردیم که با این اقدامات 52 هزار مترمکعب طی شبانه روز در مصرف گاز نیروگاه و 209 مگاوات ساعت در مصرف برق صرفه جویی کردیم.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها