چه کسی باید به آلودگی هوا در تهران رسیدگی کند؟

آلودگی هوا در تهران تشدید شده است؛ برخی از مدیران می‌گویند یا مجبور به مازوت‌سوزی هستیم یا باید قطعی برق داشته باشیم.

چه کسی باید به آلودگی هوا در تهران رسیدگی کند؟

آلودگی هوا در تهران به اوج و شاخص در برخی ایستگاه‌ها به بالای ۲۰۰ رسید. مدیران شهری می‌گویند تنها کاری که می‌توانند انجام دهند، تذکر دادن است.

میانگین کیفیت هوای تهران بیش از 150 است و شرایط برای همه افراد ناسالم است، حتی کیفیت هوا در سوهانک واقع در منطقه یک هم بالاست و در بسیاری از ایستگاه‌ها شاخص بالای 180 قرار دارد.

شاخص آلودگی هوا در مناطق 2، 6، 10، 11، 13، 17، 18، 21 و 22 بالاست و این نشان می‌دهد که کیفیت هوا در این مناطق ناسالم برای همه افراد است و بهتر است که شهروندان از ترددهای غیرضروری خودداری کنند.

آلوده‌ترین هوای تهران از ابتدای سال 99 به ثبت رسید

به گفته لیلا نظری سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، طی بیست و چهار ساعت گذشته آلوده‌ترین هوای تهران از ابتدای سال 99 به ثبت رسیده است و پیش‌بینی می‌شود این آلودگی امروز و امشب هم ادامه داشته باشد.

نظری با تأکید بر این موضوع که دی‌ماه ناسالم‌ترین ماه امسال بوده است، گفت: از 7 دی تا امروز به جز یک روز، هوای تهران ناسالم بوده و در مجموع 11 روز هوای تهران برای همه شهروندان ناسالم و 10 روز ناسالم برای گروه‌های حساس و فقط سه روز سالم بوده است.

آلودگی هوا در تهران به اوج رسیده است و در برخی از مناطق شاخص آلودگی به بالای 200 رسیده است. براساس تقسیم‌بندی‌های صورت گرفته از صفر تا 50 هوا پاک، از 51 تا 100 قابل قبول، از 101 تا 150 هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، از 151 تا 200 ناسالم برای همه گروه‌ها و از 201 تا 300 هوا بسیار ناسالم و از 301 تا 500 شرایط کیفی هوا خطرناک است.

برخی کارشناسان می‌گویند با بالا رفتن شاخص آلودگی هوا از 200 تهران باید تخلیه شود و یا حداقل چند روزی تهران تعطیل شود.

ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: آلودگی هوا به شدت افزایش پیدا کرده است و پایداری جوی داریم و در دو هفته گذشته هوا در تهران آلوده بوده است.

وی به ذرات معلق موجود در هوا اشاره کرد و گفت: این ذرات آسیب‌زا هستند و سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه اگر شاخص آلایندگی از 170 به بالا رود وضعیت قرمز است، گفت: شاخص بالای 190 و 200 باید شهر تخلیه شود.

از دست شهرداری و شورای شهر کاری برنمی‌آید و دولت باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند

وی با تأکید بر این موضوع که مدام در خصوص آلودگی هوا تذکر داده‌ایم، گفت: از دست شهرداری و شورای شهر کاری برنمی‌آید و دولت باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند. روز گذشته جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل شد. استاندار تهران هم چند روز پیش پیشنهاد تعطیلی داده بود اما استاندار نمی‌تواند تصمیمات این‌چنینی بگیرد و باید دولت در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

وضعیت خوب نیست و تهران باید حداقل چند روزی تعطیل شود

وی با اشاره به اینکه آلایندگی‌ها زیر 200 است، گفت: وضعیت خوب نیست و تهران باید حداقل چند روزی تعطیل شود. با توجه به اینکه یکشنبه هفته آینده تعطیل است، اگر شنبه هم تعطیل شود، شاید قدری آلودگی کم شود.

وی در ادامه اضافه کرد: البته این را هم بگویم که با تعطیل شدن مشکل تهران حل نمی‌شود، چرا که منابع آلاینده فعال هستند و ما پایداری هوا را تا پایان هفته داریم.

در برخی مناطق شرایط اضطراری است

خداکرمی در پاسخ به این پرسش که گفته می شود 8 ایستگاه تهران شاخص آلودگی آنها بالای 200 بوده است، گفت: برخی مناطق مانند شادآباد در منطقه 18 و سوهانک در منطقه یک شاخص آلودگی زیادی داشته‌اند و وضعیت آنها اضطراری بوده است، اما شاخص آلایندگی در منطقه 16 شهرداری تهران کمتر بوده است.

خداکرمی به کانون‌های آلایندگی شهر تهران اشاره کرد و گفت: بسیاری از آلاینده‌ها دور از تهران هستند اما آلاینده آنها دامن تهران را می‌گیرد.

وی به آپارتمان‌های بلندمرتبه ساخته شده در منطقه 22 اشاره کرد و گفـت: این ساختمان‌ها در مقابل باد قرار دارند و باعث آلودگی می‌شوند و از سوی دیگر، در منطقه بیست و یک هم کارخانه‌های زیادی داریم که آلاینده‌های آنها مستقیم وارد تهران می‌شود و در استان‌های همجوار هم نیروگاه‌هایی که مازوت می‌سوزانند آلودگی‌شان وارد تهران می‌شود.

فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی

عضو شورای شهر تهران به فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: یکی از آلاینده‌ها ناوگان فرسوده هستند و همچنین کامیون‌های حمل بار که تردد زیادی در شهر دارند. بنده همین جا تأکید می‌کنم که تنها راه رفع مشکل آلودگی هوا، اجرای قانون هوای پاک است.

هر ساله با بالا رفتن شاخص آلودگی هوا در ایام زمستان، مسئولین به یاد آسیب‌های آلودگی هوا می‌افتند. مدتی در این باره صحبت می‌کنند و با کم شدن آلودگی، دوباره موضوع به فراموشی سپرده می‌شود. چند روزی است که تهران شرایط خوبی ندارد و حتی استانداری هم درخواست تعطیلی داد، اما دولت با این موضوع موافقت نکرد.

ترافیک و آلودگی هوا اولویت مدیریت پنجم شهری

بهاره آروین عضو شورای شهر تهران تأکید می‌کند که آلودگی هوا مستقیم و بی‌واسطه سلامت شهروندان را هدف قرار داده است.

به گفته آروین، در سه سال گذشته، ترافیک و آلودگی هوا نه تنها اولویت‌دارترین مسئله از دیدگاه شهروندان تهرانی است، بلکه اولویت‌دارترین موضوع برای تمام اعضای شورای شهر بوده است و پیگیری‌هایی در این زمینه صورت گرفته است.

محسن‌ هاشمی: یک کیلومتر مترو هم ساخته نشد

براساس این گزارش، با وجود اینکه برخی از اعضا تأکید دارند که موضوع آلودگی یکی از اولویت‌های آنها بوده و در سه سال و نیم گذشته این موضوع را پیگیری کرده‌اند، اما محسن هاشمی چندی پیش اعلام کردکه در سه سال گذشته حتی یک کیلومتر مترو هم ساخته نشده است.

وی همچنین در یک جلسه دیگر تأکید کرد که ما برای موضوع آلودگی هوا مسئولیتی نداریم و فقط می‌توانیم در این زمینه تذکر دهیم.

با وجود اینکه مسئولین شهری معتقدند در موضوع الودگی فقط می توانند تذکر دهند اما مسوولان‌محیط زیست می گویند مدیریت شهری در قبال اجرای قانون هوای پاک مسئولیت‌هایی دارد. مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید: شورای شهر مانند سازمان حفاظت محیط زیست، مسئولیت‌هایی در قبال اجرای مفاد قانون هوای پاک دارد و باید به آن عمل کند.

وی تأکید کرد: نباید جنبه سیاسی شورای شهر بر جنبه اجتماعی و شهری آن غلبه کند. متأسفانه امروز وضعیتی در شورای شهر تهران ایجاد شده که اغلب اظهارنظرهای اعضای آن جنبه سیاسی دارد.

وی به موضوع آلودگی هوا و جنبه مردمی و اجتماعی آن اشاره‌ای کرد و گفت: برخوردهای سیاسی با موضوعات اجتماعی نظیر آلودگی هوا موجب می‌شود تا صورت مسئله که همان شرایط زندگی بهتر برای مردم تهران است به حاشیه برود. ما در سازمان حفاظت محیط زیست به وظایف و مسئولیت‌هایمان در قبال آلودگی هوا و نیز به قانون هوای پاک واقفیم.

پای نمایندگان مجلس هم به موضوع آلودگی هوا باز شد و نمایندگان خواستار این شدند که مسئولین هر چه سریع‌تر این مشکل را برطرف کنند. سیدرضا تقوی رئیس مجمع نمایندگان استان تهران گفت: تهران به همان اندازه که گسترده است، مشکلات گسترده‌ای هم دارد. مشکلات مختلفی مانند حمل و نقل و حتی مشکلات بهداشتی و درمانی را در پایتخت شاهدیم.

بخش عمده‌ای از ناوگان حمل و نقل چه در بخش اتوبوس و چه در بخش تاکسی‌ها از رده خارج است

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که توجه همه را به خود جلب کرده است، مسئله آلودگی هوای تهران است. بخش عمده‌ای از ناوگان حمل و نقل ما چه در بخش اتوبوس و چه در بخش تاکسی‌ها از رده خارج است و بر همین اساس باید به فکر تعویض و جایگزینی این بخش باشیم. آمار دقیقی در دست ندارم، ولی حدود دوسوم ناوگان حمل و نقل تهران فرسوده است.

وی تأکید کرد که یک ابر سیاه آسمان تهران را فراگرفته است و آقایان صرفا توصیه می‌کنند کودکان و بیماران قلبی از خانه خارج نشوند، آیا این کار کافی است؟

تنها کاری که می‌توانیم بکنیم این است که از مردم بخواهیم از خانه خارج نشوند

بسیاری از کارشناسان تأکید دارند که تمامی مباحث کارشناسی در زمینه آلودگی هوا مطرح شده است و تهران قانون هوای پاک را دارد، اما اجرایی نشده است. سیدنواب حسینی‌منش کارشناس محیط زیست در این زمینه به خبرنگار فارس، گفت: وضعیت آلودگی هوا در تهران بالا رفته است. ما هم تمام موارد را بارها اعلام کرده‌ایم، اما توجهی نشده است.

وی به بحث سلامت شهروندان اشاره کرد و گفت: تنها کاری که می‌توانیم بکنیم این است که از مردم بخواهیم از خانه خارج نشوند.

یکی از منابع آلاینده تهران، مازوت‌سوزی کارخانه‌هاست. مسئولین اعلام کردند اگر مازوت نسوزانیم، مجبوریم برق را قطع کنیم. محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران می‌گوید: در گذشته آلودگی هوا را انتخاب می‌کردند و از مازوت استفاده می‌کردند، اما حالا تصمیم گرفته‌اند از مازوت استفاده نکنند و خاموشی اعمال کنند، باید دید نتیجه چه می‌شود؟

وی ادامه داد: در روزهای پنج‌شنبه و جمعه محدودیت تردد در تهران اعمال می‌شود. به عنوان یک پیشنهاد مطرح شده است و با توجه به اینکه یکشنبه هفته آینده نیز تهران تعطیل است اما هنوز موضوعی به تصویب نرسیده و تنها پیشنهاد شده است.

براساس این گزارش، آلودگی در تهران بالا رفته است. برخی از مدیران می‌گویند یا مجبور به مازوت‌سوزی هستیم یا باید قطعی برق داشته باشیم. شاخص در چند ایستگاه تهران به بالای 200 رسیده است و مدیران در حال هشدار دادن هستند، اما هنوز هیچ تصمیمی مبنی بر تعطیلی تهران و یا راهکارهایی برای کاهش آلودگی هوا گرفته نشده است. در گذشته در روزهای آلوده اجرای طرح زوج و فرد از در منزل اجرا می‌شد و همچنین خودروهای فاقد معاینه فنی جریمه می‌شدند، حال باید دید مدیران برای روزهای آلاینده تهران در شرایط کرونایی چه تصمیمی می‌گیرند.

منبع: جماران

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • متین
    0

    مردم خانه نشین شن ؟ چی بخورن ؟ چهل تومن یارانه رو ؟؟ چرا دارنده دومین ذخایر گاز دنیا با کمبود سوخت مواجه باشه الان که خدا رو شکر صادراتم نداریم..مردم رو لطفا چهار پا تصور نکنین ..همه مردم میدونن تا یکی دو سال دیگه با همین منوال بره ایران متلاشی میشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها