در نشست علنی اخیر مجلس، نماینده‌ها فقط تذکر دادند

2 میلیارد تومان، هزینه قرائت یک ساعت تذکر کتبی/ وقتی که بودجه مجلس فقط صرف تذکر می‌شود

هفت ماه از آغاز به کار مجلس نیروهای انقلابی می گذرد، برخلاف شعارها و ادعاهای نمایندگان این دوره از مجلس، می توان گفت عملکرد آنها بر خلاف آن چیزی است که با تکیه بر آن مجلس دهم را زیر باد انتقاد گرفته بودند.

2 میلیارد تومان، هزینه قرائت یک ساعت تذکر کتبی/ وقتی که بودجه مجلس فقط صرف تذکر می‌شود

به گزارش خبر فوری ، با وجود شرایط سخت اقتصادی که به واسطه تحریم ها بر مردم تحمیل شده، مجلسی های دوره یازدهم اقدام واضح و عملیاتی برای مدیریت این وضعیت نکرده و صرفا در کلام و به قولی در تذکرهای شفاهی و کتبی اقدام کرده اند، مواردی که جز نمایش و رساندن صدای خود از تریبون مجلس به مردم اثری ندارد.

در این میانه دستورکار صحن علنی مجلس در یک ماه گذشته به اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری معطوف شده است و شائبه مهندسی شدن انتخابات ۱۴۰۰ از سوی قوه مقننه در رسانه ها و فضای مجازی موج جدیدی از انتقاد را به راه انداخته است.

با اتمام این اصلاحیه، نمایندگان به جای آنکه سراغ طرحی اقتصادی و مرتبط با معیشت مردم بروند اصلاح قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا را در دستور کار آوردند که بعد از تصویب کلیات برای بررسی بیشتر آن را به کمیسیون ارجاع دادند.

چهارشنبه ۲۴دی‌ماه مجلس روز بدون خروجی را پشت سر گذاشت، جز بررسی کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا، تصویب تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه اصفهان مصوبه ای نداشته و بیش از یک ساعت از زمان صحن علنی به قرائت تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی اختصاص یافت و در واقع آخرین نشست با کمترین خروجی سپری شد.

باید گفت این تنها وقت مجلس نیست که هدر می‌رود بلکه به لحاظ مالی برگزاری هر نشست علنی هزینه ای بر دوش کشور دارد که وقتی بدون خروجی و اثرگذاری بر مسائل اصلی مردم برگزار و به اتمام می رسد، باید گفت برپا نشدن آن مفیدتر و پر سود تر از تشکیل آن خواهد بود.

در سال 93 مجلس حدود 28501 دقیقه جلسه علنی داشته است و هر دقیقه مجلس حدود 17 میلیون و 800 هزار تومان برآورد شد، در سال 95 خبرگزاری تسنیم برآوردی از هزینه صحن علنی ارائه کرد به این گونه که هزینه هر یک دقیقه از جلسات علنی مجلس، حدود 22 میلیون و 250 هزار تومان و هر یک ساعت، حدود یک میلیارد و 335 میلیون تومان و هر نشست علنی حدود 5 میلیارد و 335 میلیون تومان برآورد شد.

برای برآورد هزینه برگزاری هر جلسه مجلس در سال 99 باید نگاهی به بودجه قوه مقننه در این سال می انداختیم، آن‌طور که در ردیف فصل قانون‌گذاری قانون بودجه سنواتی آمده است، عملکرد اعتبارات هزینه‌ای مجموعه قانون‌گذاری کشور در سال 98، 622‌ میلیارد و 717 میلیون تومان بوده که این رقم در سال 99 به 827 میلیارد تومان ‌رسید. یعنی اعتبارات هزینه‌ای دستگاه قانون‌گذاری ایران با رشد 33درصدی در بودجه مواجه بوده است. اعتبار تملک دارایی دستگاه در سال 99 به 132میلیاردو 515 میلیون تومان می‌رسد. این یعنی بودجه تملک سرمایه‌ای در سال 99 نسبت به سال 98، حدود 117 درصد رشد یافته و مجموع اعتبارات دستگاه قانونگذاری بالغ بر 956 میلیارد تومان بوده است.

بنابراین هزینه هر یک دقیقه جلسات علنی مجلس در سال جاری بالغ بر 33 میلیون، هر یک ساعت 2 میلیارد تومان یعنی مجلس برای هر یک روزی که جلسه علنی برگزار می‌کند، با محاسبه میانگین ۴ ساعت برای هر جلسه غیرعلنی در روز، رقمی در حدود 8 میلیارد تومان هزینه می‌کند. حالا اگر قرار باشد هر جلسه یک ساعت به قرائت تذکر کتبی نمایندگان به مسئولین اختصاص پیدا کند هرساله رقم بالایی هدر می شود.

این هزینه هرچند برای حل مشکلات کشور ناچیز است اما اگر در طول سال این موارد رعایت شود رقم قابل توجهی خواهد بود، ضمن اینکه مردم از مجلس انتظار اقدام نظارتی و قانونگذاری اثرگذار هستند نه اینکه در یک نشست علنی ۱۹۶ تذکر کتبی کم‌اثر خوانده شود صرفا با این هدف که اسم نماینده مجلس از رادیو و تریبون پارلمان به گوش مردم حوزه انتخابیه برسد و بر سبد رای دوره آینده مجلس تاثیرگذار باشد!

منبع: خبرفوری

76

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 26
  • مهدی
    0

    اونی که زیاد منم منم می‌کنه هیچ پوخی نیست

  • محمد
    0

    همه ش که تقصیر خودشون نیست. در واقع مردم با رای دادن یا ندادنهاشون این نماینده ها رو به مجلس فرستادند

  • مهدی
    0

    پول مفته از جیب مردم می‌ره برجی چهار صد تومان فقط از من مالیات کم می‌کنند .ببین تو کل کشور چقدر میشه . احمدی‌نژاد راست می‌گه که بوجه هست اینا دارن دروغ میگن.

  • ستم ديده
    0

    يك مشت دزدند

    نظرات شما -
    • دادفر فتاحی
      0

      میگم آقای ستمدیده شما آخرت رو نمیخوای؟؟؟

  • یاسر
    0

    سلفی گرفتن نمایندگان مجلس تکرار با زن اجنبی (موگرینی) چند میلیارد آب خورد؟

  • اسد
    0

    حضرات شروع کنین. اسم مجلس اومد. شروع کنین به گفتن : نیم درصدی، 5 درصدی، ده درصدی، بیس درصدی...

  • دلار جهانگیری
    0

    آره اگر ظرف بیست دقیقه برجام تصویب می کردن با موگرینی سلفی می گرفتن تو مجلس با موبایل بازی می کردن هیچ سوال و طرحی یا نطقی علیه دولت نمی کردند سند 2020 رو یکواشکی تصویب می کردند مجلس متخصص و کارآمدی بودند خخخخخخخخخخخ به قول داش محمود احمدی نژاد لطفا آب رو بریزید اونجایی که می سوزه چرا به طرح گرفتن مالیات از خانه های خالی و سوال های که از وزارت خانه های مختلف کردند هیچ اشاره ای نکردید هرچند فایده ای هم نداره تا این دولت فلج و فاسد و پیر هست هرچی هم نطق و حرف بزنن به قول شما سیاسیه و دولت هم که کاری نمی کنه حالا امثال شما قلم به دست ها مزدور وکیل الدوله می خواید بگید هرچی این دولت تو این هشت سال کار نکرد وگند زد تقصیر این چند ماه مجلس خخخخخخخخخخ

  • یقوبی
    0

    بهتر نیست که شورای محترم نگهبان از حالا بگه که دو نامزد داریم یکی رئیسی ودیگری قالیباف تا این قدر هزینه نشه مردم بیشتر به فلاکت نیفتند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • رئیسی
    0

    مملکتی که شیر توشیره هیچی به هیچکی نیست مجلس میخواد چکار کنه اونم این مجلس که ریالی برای مردم بدرد نمیخوره جز وقت تلف کردن و بودجه مملکت را نابود کردن چیز دیگه ای داره ای کاش این اطلاعات را زودتر داده بودید ببینم این درصد کم هم رای میدادند وقتی قالیباف با 1500تا رای رئیس مجلسمون بشه میخواد چی بشه اخخخخخخخ

  • دادفر فتاحی
    0

    شایعه پراکنی تا کی. بلاخره تذکر لازم میشه ، تذکر اگه ندن هم یجور دیگه بنظر شما چکار کنن؟؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • خ
      0

      بی دادگر دزد کارش دزدی بنظرما بایدگم شن

  • رصد
    0

    مجلسی که با مشارکت حداقلی تشکیل بشه اصلا وجهه قانونی نداره که بخواد قانون گذار باشه یا سودی برا عموم مردم داشته باشه

    نظرات شما -
    • رهگذر
      0

      لابد شما هم ملاک تشخیص هستی؟!

  • ناشناس
    0

    اینها برنامه مدون خاصی برای ملت و مملکت ندارند پس مجبورند اینجوری وقت بگذرانند نمونه اش تعیین زمان برای نابودی کشوری که عضو سازمان ملل متحد است

  • خا ک بازی
    0

    واقعا چرا برای چهار ساعت جلسه ۸ میلیارد هزینه بشه ؟ریز هزینه های مربوطه را برای عموم نمایش دهید مردم راضی به این هزینه ها نیستند. مگه تو استانداری ها سازمان ها و شرکت ها جلسه برگزار نمیشه؟۵۰ هزارتومان هم هزینه نمیشه یه چایی هم به زور میدن گیرم ۲۵۰ نفر نماینده یه جلسه ای برگزار کنن شاخ غول میشکنن ۸ میلیارد خرج بر می داره؟این همه آدم متخصص تو کشور هست نماینده ها چه تخصص فنی دارن؟

    نظرات شما -
    • حسین گلشن
      0

      کج فهمیدی هزینه حقوق و انتخابات و ساختمان حراست و کل مجلس را تقسیم کزدن

  • جانباز
    0

    ضمن تشكرازمديريت خبرفورى ازطرح موضوع((ماشيفتگان خدمتيم نه تشنگان قدرت))جمله اى است كه يك زمانى ازاصول انقلاب بود!!؟ الان چى؟مگرنه اينكه اكنون جمله فقط براى مزاح و تمسخربكاربرده ميشود؟چرا؟ جناحهاى اصلاح طلب واصول گرا،ميتوانيد بگوئيداين اصل انقلاب رونمى پذيرييد؟مگرنه اينكه هم اكنون دعواى شما براى حفظ وداشتن قدرت براى چندسال بيشتراست؟ملت كجاى اين دعواى سياسى شماست،اصلاح طلبان عزيزچند دوره قدرت دست شمابوده؟نتيجه قدرتتون روخودتون قبول داريد؟گرانى،بدبختى روزبروزمردم،اختلاس،تبيعض آشكار، بى عدالتى،بى كفايتى،رانت،بى حرمتى،فرافكنى و....؟!؟! اصول گرايان عزيز،هكذا،تشنگى قدرت بيشتر،تهمت، تندروى،شتابزدگى درتصميم،خوش خيالى،دروغگويى، انحصارطلبى،قانون گريزى،عاشق جنگ،كشتار،فلاكت،تحريم،بى عدالتى، سانسور،تهمت ......!؟!؟جناب قاليباف،رياست قوه مقننه مسئوليت كوچكى است مگرامام(ره) نفرمودنند:مجلس دررأس امورهست؟مگرشماخودرافدائى امام (ره) نمى دونيد؟هنوزبيش ازهشت ماه نيست كه شمادرراس قوه مقننه قرارگرفتيد؟اگرشماشيفته قدرت نيستيدچرااين بخش ازاعتماد مردم روزيرپاگذاشته درسوداى رياست جمهورى هستيد؟!؟!وبدتر ازهمه دردومشكلات و گرانى و رفاه مردم رورهاكردييدوپرداختيدبه اصلاح وتصويب يكسرى مسايلى كه دردونيازاصلى مردم نيست!؟(اصلاح انتخابات رياست جمهورى،شوراها،طرح تشديدتحريمها،افزايش اخذماليات،دست درازى به جيب مردم،سكوت درموردافزايش افسارگسخته قيمتهاو....)آيايكدام از اين عملكردشما درجهت معيشت مردم هست يانمايشى است براى دردست گرفتن قدرت وانحصاربراى چندسال بيشتر!؟!؟نمايندگان محترم آگاه باشيدمردم شعوردارندوهمه چيزروميفهمند،مطمئناًاين دوره مجلس يكى ازبدترين دوره هاست؟اين دفعه ديگه مردم چشم بسته رأى نخواهندداد، جناب آقاى رئيسى تشخيص رهبرى معظم اين بوده كه شمادرمسئوليت قوه قضائيه كه اكنون بيشرازهرزمان ديگرى ملت نيازمندحساسيت وتوجه خدمات اين قوه هستند؟چه شده كه شمادائماً ازاطاعت ازفرامين ورضايت خاطرايشان رودرگفته هايتان مى بينيم ولى درعمل حضرتعالى قصد رها كردن اين مسئوليت مهم وخاصت رهبرى روفراموش كرده وسوداى رياست جمهورى درسرداريد!؟!؟ آيااين تشنگى خدمت هست ياقدرت؟واصلاح طلبان شماهاهم درعمل ثابت كردييدلياقت ندارييد وضعيت وخيم مردم اكنون مؤيداين ادعاست،گرانى،بى ثباتى،فلاكت!؟!؟

  • arad
    0

    یک از افرادی که در مجلس حضور دارند توجیهی برای دو میلیارد هزینه کرد برای قرائت تذکر در مجلس را به ما مردم بدهند که چکار کردند اگر ندهند معلومه که از بیت المال دزدی میشه خیلی واضح

  • ایرانی
    0

    خبر فوری داره کاملا دروغ میگه

  • علی
    0

    چرا نمیشه بدون اینکه طرفدار اصلاح طلب ها باشی منتقد اصول گراها باشی یا به عکس ؟ اصلا چرا از هر کی انتقاد کنی یه هموطن! پیدا میشه بدون توجه به اصل انتقاد یادآوری میکنه که قبلا هم همین بی عرضگی ها بوده پس انتقاد نکنید! خوب لامذهب ها تا کی باید نالایق ها برن مجلس این دوره اون دوره دوره بعد؟

  • شهروند۱
    0

    بله این هم تخصص گرایی مجلسی ها ،اقتصاد بدون نفت را از جیب مردم میخوان جبران کنند

  • سلام
    0

    این همه دزدی گیر دادی به میلیارد خواهشن فقط دزدی های بزرگ و بگو وقت مردم و تلف نکن

  • کیان
    0

    حیف متن!!! ؟؟؟

    نظرات شما -
    • داود
      0

      مگرچه چیزی درآنجااستفاده میشودکه این هزینه راایجادمیکنه؟

  • کاربر ناشناس
    0

    یه‌زمانی‌هرمسئولی‌که‌ازبیت‌المال‌دزدی‌میکرد ازترسش‌سریع‌ازکشور‌فرارمیکردویه‌جایی‌‌از دنیامیرفت‌تا‌دست‌کسی‌بهش‌نرسه‌اما متأسفانه‌دراین‌زمان‌اقایون‌مثل‌اب‌خوردن مستقیم‌دستشون‌روکردن‌توی‌جیب‌مردم‌و اشکاروپنهان‌ازاین‌مردم‌دزدی‌میکنن‌وبه‌ریش این‌مردم‌می‌خندن‌و تقریبا‌هیچکسی‌نیست‌بهشون‌گیربده‌و بازخواستشون‌کنه...این‌کروناوتحریمهاهم بهونه‌خوبی‌برای‌اقایون‌واقازادها‌وسرمایه‌دار وکارخونه‌دارهاشد‌که‌اشکارا‌‌همه‌اجناس‌رو چندبرابرقیمت‌به‌مردم‌قالب‌کنن‌صدای ‌‌هیچکس‌هم‌درنیاد(الهم‌عجل‌لولیک‌الفرج)

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها