اداره دخانیات آستارا کشت توتون را ۲۵ درصد توسعه می‌دهد

رئیس اداره دخانیات آستارا گفت: سطح زیر کشت توتون در این شهرستان حدود ۱۰ هکتار است و با بررسی اراضی مستعد و ارائه تسهیلات به توتونکاران برای رشد ۲۵ درصدی کاشت این محصول برنامه‌ریزی شده است.

اداره دخانیات آستارا کشت توتون را ۲۵ درصد توسعه می‌دهد

افشین ساغری اظهار کرد: امسال ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات حمایتی با سود چهار درصد به توتونکاران این شهرستان اختصاص یافته که به ۱۰ توتونکار پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: عمده مزارع توتون آستارا در بخش لوندویل است و خاک مزرعه توتون نباید شنی باشد و به طور متوسط از هر هکتار مزرعه توتون سه تن در سال محصول برداشت می شود.

وی افزود: باور نادرستی در بین برخی کشاورزان وجود دارد مبنی بر اینکه اگر در زمینی توتون کشت شود تا چند سال امکان کشت دیگر در آن وجود ندارد اما اینطور نیست و هدف ما از توسعه کشت توتون درآمدزایی برای کشاورزان است.

ساغری بیان کرد: با توجه به خرید تضمینی توتون کارشناسان اداره دخانیات تا ورود محصول به محوطه اداره بر مزارع نظارت می کنند و مشاوره رایگان، بازدید برای دفع آفات، تامین سموم و کود از خدمات ما به توتونکاران است و با اداره جهاد کشاورزی همکاری نزدیک و مستمر داریم.

رئیس اداره دخانیات آستارا گفت: بعضی از سیگارهای قاچاق خارجی از توتون های بی کیفیت و ضایعاتی پر و سبب آسیب جدی به مصرف کننده می شود و به مصرف کنندگان توصیه می کنیم از محصولات خارجی و برندهای نامعتبری که کارخانه و محل تولید آن مشخص نیست، استفاده نکنند.

او ادامه داد: اگر چه سیگار همیشه برای سلامتی مضر است اما ضرر محصولات بی کیفیت و نامعتبر، بیشتر از یک محصول استاندارد است.

توحید کرم زاده بخشدار لوندویل آستارا نیز آمادگی بخشداری و دهیاران را برای همکاری جهت کشت توتون در زمین های بلا استفاده در روستاها اعلام کرد و گفت: دولت از هر گونه کمکی برای درآمدزایی به روستاییان حمایت می کند.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت و بخش های مرکزی و لوندویل و ۶۲ روستا در غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها