پیگیری مسوولان برای ارتقای بهداشت و درمان طبس

موقعیت جغرافیایی شهرستان طبس در مسیر جاده‌های اصلی که همراه با تردد زیاد و مسافرپذیری است، مسوولان را بر آن داشته تا زیرساخت‌های لازم از جمله در بخش بهداشت و درمان را در این منطقه فراهم کنند.

پیگیری مسوولان برای ارتقای بهداشت و درمان طبس

طبس که از آن به عنوان بزرگترین شهرستان ایران یاد می‌شود، در چهارراه ارتباطی چند استان کشور از جمله خراسان رضوی ، یزد، کرمان و اصفهان قرار دارد و بهداشت و درمان یکی از بخش‌هایی است که در این شهرستان باید به لحاظ تخصصی توسعه پیدا کند.

به عقیده برخی کارشناسان و مسوولان حوزه بهداشت و درمان در خراسان جنوبی ، مسیر توسعه بهداشت و درمان طبس و تبدیل این شهرستان به قطب درمانی از آموزش می‌گذرد و چشم‌انداز در این زمینه حرکت به سوی راه‌اندازی دانشکده علوم پزشکی است.

این چشم‌انداز و درخواست ارتقا و تاسیس دانشکده علوم پزشکی در شهرستان‌های دیگر استان از جمله قاینات و فردوس نیز وجود داشته و در حال پیگیری است با این وجود مسوولان استانی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بر این باورند که ارتقای حوزه بهداشت و درمان باید متناسب با زیرساخت و امکانات هر منطقه و به طور همه‌جانبه دنبال شود.

نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: راه‌اندازی دانشکده علوم پزشکی به زیرساخت‌های مهمی نیاز دارد که ایجاد این زیرساخت‌ها در شهرستان طبس در دست پیگیری است.

حجت الاسلام مجید نصیرایی اظهار داشت: ارتقای سطح بهداشت و درمان طبس با توجه به واقع شدن این شهرستان در شاهراه مواصلاتی، رتبه اول در زمینه جذب گردشگر در استان، معادن متعدد، طول راه‌ها و حوادث جاده‌ای زیاد، بُعد مسافت با مراکز استان‌های مجاور و سایر موارد یک اولویت بسیار مهم است.

وی افزود: چشم‌انداز ما تبدیل طبس به قطب درمانی منطقه است؛ به همین دلیل اولین پیگیری‌ها، مکاتبات و جلسات پس از اینکه به عنوان نماینده مردم انتخاب شدم، درباره مسائل بهداشت و درمان بوده است.

نماینده مردم چهار شهرستان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی گفت: اولین قدم برای تبدیل طبس به قطب درمانی، برخورداری از حداقل ۳۰۰ تخت بیمارستانی، راه‌اندازی بیمارستان دوم در طبس و استفاده توأم از زیرساخت بیمارستان جدید و قدیم این شهر، همچنین ارتقای تجهیزات پزشکی است.

وی افزود: می‌توان بیمارستان قدیم طبس را به عنوان بیمارستان دوم احیا کرد؛ در مورد محل دانشکده پرستاری که در بیمارستان قدیم مستقر است نیز جای نگرانی وجود ندارد زیرا آموزش‌های عملی داخل بیمارستان انجام می‌شود و برای آموزش‌های نظری نیز مکان‌های بلااستفاده مانند ساختمان قدیم دانشگاه فنی و حرفه‌ای، برخی ساختمان‌های دانشگاه آزاد اسلامی و بخشی از ساختمان بیمارستان قدیم پیش‌بینی شده و علاوه بر این، سه هکتار زمین برای احداث ساختمان مستقل دانشکده پرستاری در نظر گرفته شده است.

نصیرایی در مورد راه‌اندازی دانشکده علوم پزشکی در طبس گفت: به دنبال توسعه عادلانه تمامی حوزه انتخابیه هستیم و راه‌اندازی دانشکده علوم پزشکی به زیرساخت‌های مهمی نیاز دارد که در حال حاضر شهرستان فردوس از زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی دانشکده علوم پزشکی برخوردار است.

وی از جمله ظرفیت‌های فعلی شهرستان فردوس به ۶۰۰ دانشجوی مشغول به تحصیل، هیات علمی و هشت رشته آموزشی پزشکی، برخورداری از ۲ بیمارستان فعال و ردیف بودجه مستقل برای دانشکده‌ علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: به همین علت پیگیری راه‌اندازی دانشکده علوم پزشکی در فردوس زودتر به نتیجه می‌رسد.

وی تصریح کرد: در عین حال برای ارتقای سطح بهداشت و درمان شهرستان طبس نیز پیگیری‌های زیادی انجام شده است که از جمله آن، دریافت قول مساعد وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی برای اختصاص ردیف بودجه مستقل به دانشکده علوم پزشکی طبس، راه‌اندازی بیمارستان دوم طبس و افزایش رشته‌های پزشکی دانشگاهی در این شهرستان است.

نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود پیگیری‌های مجدانه امام جمعه، شورای شهر و مطالبه آحاد مردم تا این لحظه همکاری عملی مورد توقع ما از سوی مسئولان مربوطه صورت نگرفته است.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان طبس هم گفت: راه توسعه بهداشت و درمان طبس و تبدیل این شهرستان به قطب درمانی از آموزش می‌گذرد و چشم‌انداز ما در این شبکه، حرکت به سوی راه‌اندازی دانشکده علوم پزشکی است.

حسن فروزان‌فر با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در زمینه آموزش موجب سربلندی طبس در آینده می‌شود افزود: براساس مستندات موجود، مسوولان گذشته طبس همچون فرمانداران، نمایندگان مردم، شوراهای اسلامی و امام جمعه فقید طبس نیز پیگیر راه‌اندازی دانشکده علوم پزشکی در این شهرستان بوده‌اند.

وی گفت: در حال حاضر نیز اصلی‌ترین و مهم‌ترین درخواست ما از نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی که تاکنون نیز همکاری داشته‌اند، پیگیری برای کسب مجوز تاسیس دانشکده علوم پزشکی و دریافت ردیف مستقل اعتباری دانشکده است که در صورت تحقق آن، کمک شایانی به توسعه و پیشرفت، ابتدا آموزش و سپس درمان شهرستان طبس خواهد بود.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان طبس اظهار داشت: دانشکده پرستاری طبس در حال حاضر دارای ۲۲۰ دانشجو در سه رشته تحصیلی است و به‌زودی چند رشته دیگر نیز به این دانشکده افزوده می‌شود.

وی درباره راه‌اندازی بیمارستان دوم در طبس گفت: ‌اکنون بیشترین تلاش ما برای تجهیز هرچه بیشتر بیمارستان فعلی و تکمیل طرح‌های توسعه‌ای مربوطه است و هدف از ایده راه‌اندازی بیمارستان دوم در طبس که از گذشته مطرح بوده، به‌کارگیری ساختمان بلااستفاده بیمارستان قدیم است.

فروزان‌فر افزود: اکنون که دانشکده پرستاری در داخل این ساختمان مستقر است، در مورد جابه‌جایی و آینده دانشکده پرستاری و به دنبال آن اخذ مجوز دانشکده علوم پزشکی نگران هستیم.

استاندار خراسان جنوبی نیز ۲۰ آذر امسال ضمن خداقوت به کادر بیمارستان شهید مصطفی خمینی طبس، از پروژه‌های بهداشتی و درمانی این شهرستان بازدید کرد.

محل احداث آشیانه بالگرد اورژانس هوایی از جمله این پروژه‌ها بود که مجموع اعتبار مورد نیاز این پروژه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است و طی توافق صورت گرفته در سال ۹۸، از محل اعتبارات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دانشگاه علوم پزشکی تامین می‌شود.

در حال حاضر فونداسیون پروژه با اعتبار ۹۰ میلیون تومان اجرا شده است و کار احداث ادامه دارد.

پروژه احداث بیمارستان دوم ۱۰۰ تختخوابی از دیگر پروژه‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در طبس است که استاندار خراسان جنوبی به همراه نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار ویژه طبس، رییس دانشگاه علوم پزشکی و سایر مسوولان از آن بازدید کرد.

قرارداد اجرای این پروژه طی تفاهم‌نامه چهار جانبه مجمع خیرین سلامت، دانشگاه علوم پزشکی، شرکت زغال‌سنگ پروده و شرکت پیمانکار در سال ۹۸ منعقد شد و شـرکت زغال‌سنگ پروده بـه نمایندگی هلدینگ شستا، تامین اعتبار پروژه را به عهده گرفته است.

بنا به همین تفاهم‌نامه، پروژه بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی طبس در سال ۹۸، مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و در سال ۹۹ مبلغ سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار مصوب دارد.

بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی اول شهید مصطفی خمینی طبس در سفر سال ۹۳ هیات دولت به خراسان جنوبی با حضور وزیر راه و شهرسازی وقت، افتتاح شد که در ساختمان ۶ طبقه این بیمارستان، بخش‌های زنان و زایمان، اطفال، داخلی، جراحی، مراقبت‌های ویژه CCU، ICU و NICU فعال است و جمعیت بیش از ۷۰ هزار نفر در شهرهای طبس، دیهوک و عشق‌آباد از خدمات پزشکی درمانی آن بهره‌مند می‌شوند.

استاندار خراسان جنوبی در این بازدید گفت: شهرستان طبس به لحاظ وسعت، جمعیت و موقعیت جغرافیایی خاص، نیازمند زیرساخت‌های ویژه است.

حمید ملانوری به پروژه‌های در دست اجرای دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در طبس اشاره کرد و افزود: استانداری، دانشگاه علوم پزشکی و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، همه با هم پیگیر هستیم که خدمات را به اندازه نیاز شهرستان توسعه دهیم.

وی از شروع به کار پروژه اورژانس گفت و اظهار امیدواری کرد؛ با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این پروژه در مدت یک سال به بهره‌برداری برسد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: برای توسعه خدمات در حوزه درمان هم دو موضوع راه‌اندازی بیمارستان قدیم یا احداث ساختمان جدید مطرح است تا نیاز منطقه تامین شود.

وی اظهار داشت: تصمیم‌گیری در این خصوص به کار کارشناسی و بررسی صرفه و صلاح منطقه نیاز دارد که امیدواریم به زودی در این خصوص تصمیم خوبی گرفته تا خدمات‌دهی به مردم بیشتر شود.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها