تولید ناخالص داخلی 100 تریلیون یوانی؛ تداعی گر سخنان 2017 رهبر چین در داووس

طبق داده های اداره ملی آمار چین که امروز (18ژانویه/29دی ماه ) منتشرشده است، تولید ناخالص داخلی چین در سال 2020 میلادی برای اولین بار از مرز 100تریلیون یوان فراتر رفت.

تولید ناخالص داخلی 100 تریلیون یوانی؛ تداعی گر سخنان 2017 رهبر چین در داووس

این یک جهش مهم تلقی می شود چرا که بر اساس محاسبات صورت گرفته، این رقم در مقایسه با سال 1978 میلادی افزایشی 40 برابری داشته و سهم تولید ناخالص داخلی چین در اقتصاد جهان از 1.7 به 17 درصد رسیده است.

این دستاورد چشمگیر در سالی حاصل شده که اپیدمی کرونا در جریان بوده است؛ این دستاورد، نتیجه تلاش های متحد و یکپارچه مردم چین تحت رهبری حزب کمونیست در مسیر غلبه بر چالش های متعدد محسوب می شود.

«جانگ لی چون» محقق مرکز تحقیقاتی توسعه شورای دولتی چین معتقد است که اولین ویژگی اقتصاد چین در سال 2020 میلادی، «انعطاف پذیری» بوده است و این انعطاف پذیری با در نظر گرفتن فشار ناشی از همه گیری کرونا از اهمیت بیشتری برخوردار می گردد؛ این محقق چینی در توصیف دومین ویژگی اقتصاد کشورش، به پتانسل رشد بالای چین اشاره کرده است.

بیشتر داده های منتشر شده توسط اداره کل گمرک چین حاکی از آن است که ارزش کل واردات و صادرات چین در سال 2020 از مرز 32 تریلیون یوان فراتر رفته و در مقایسه با سال گذشته، 1.9 درصد رشد داشته است.

چین تنها اقتصاد بزرگ جهان است که رشد مثبت تجارت کالا را تجربه کرد؛ تجارت، الگوی واضحی است که یک حقیقت ساده را به اثبات می رساند و آن حقیقت این است که چین بدون جهان نمی تواند توسعه داشته باشد و جهان نیز بدون چین نمی تواند پیشرفت کند.

چشم انداز اقتصاد چین در سال 2021 چگونه خواهد بود؟

تازه ترین گزارش «چشم انداز اقتصادی جهان» ارائه شده از سوی بانک جهانی، رشد 4 درصدی اقتصاد جهان و رشد 7.9 درصدی اقتصاد چین در سال 2021 میلادی را پیش بینی کرد؛ بر اساس این گزارش، با در نظر گرفتن احیای رشد اقتصادی چین و اجرای واکسیناسیون کارآمد علیه کرونا در کشورهای منطقه، انتظار می رود اقتصاد منطقه آسیا و اقیانوس آرام رشد 7.4 درصدی را تجربه کند.

صندوق بین المللی پول نیز در «گزارش چشم انداز اقتصادی جهان» از پیش بینی خود مبنی بر نرخ رشد 8.2 درصدی اقتصاد چین در سال 2021 میلادی خبر داده است.

در پیش نویس چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه چین بر ضرورت تکیه این الگو بر تشویق چرخه داخلی به عنوان بدنه اصلی و تعامل خوب و سازگار آن با چرخه بین المللی تاکید شده است؛ در این بین، افزایش فراتر از 100 تریلیون یوانی تولید ناخالص داخلی چین، پایه و بنایی محکم برای ایجاد یک الگوی توسعه جدید برای این کشور فراهم می آورد.

چین به لحاظ جمعیت و اقشار با درآمد متوسط، در جایگاه نخست جهان قرار دارد؛ درآمد حاصل از خرده فروشی کالاهای مصرفی چین در سال 2020 میلادی به 40 تریلیون یوان و از طرف دیگر، هزینه های نهایی مصرف در این کشور به بیش از 55 تریلیون یوان رسید؛ چنین روندی به ایفای نقشی به مراتب بزرگ تر و فوق العاده تر بازار بزرگ چین کمک می کند و از طرف دیگر، بازاری به مراتب گسترده تر با فرصت های توسعه بیشتر را در اختیار سایر کشورها قرار می دهد و نهایتا بدون تردید باعث احیا و رشد اقتصاد جهان می شود.

جامعه بشری به جامعه ای مشترک المنافع تبدیل شده است؛ جامعه ای که جدایی بشر از یکدیگر امکان پذیر نیست و برعکس، بشر دارای منافع مشترک بسیار بالا و وابسته به یکدیگر است.

تولید ناخالص داخلی چین از مرز 100 تریلیون یوان فراتر رفته و زندگی مردم این کشور به طرز چشمگیری بهبود یافته است و چنین روندی، خبری خوب برای چین و کل جهان محسوب می شود و سخنرانی معروف 4 سال قبل «شی جین پینگ» رهبر چین را در ذهن تداعی می سازد.

رهبر چین در تاریخ 17 ژانویه سال 2017 میلادی ضمن سخنرانی در مراسم افتتاحیه کنفرانس سالانه مجمع جهانی اقتصاد در «داووس»،‌ تاکید کرد که توسعه چین یک فرصت برای جهان محسوب می شود و چین از جهانی شدن روند اقتصاد سود برده و در این روند سهیم و شریک است و کمک های ممتدی در مسیر ایجاد ثبات و رشد اقتصاد جهان ارائه کرده است.

شی جین پینگ با تاکید بر اینکه چین امیدوار است که زندگی مردم جهان روز به روز بهتر شود، اعلام کرد که سایر کشورهای جهان بدنبال توسعه چین به فرصت های عظیم و بازدهی بالا دست پیدا کرده اند و چین از این قضیه نه تنها ناراحت نیست بلکه مردم چین با آغوش باز از مردم سراسر جهان استقبال می کنند تا آنها نیز سوار قطار سریع السیر و خدمات رایگان توسعه چین شوند.

4 سال از آن سخنرانی گذشته است و اکنون بسیاری از شخصیت های بین المللی هنوز هم سخنرانی رئیس جمهور چین را به خاطر می آروند؛ «بورگه برنده» رئیس مجمع جهانی اقتصاد چندی پیش در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار رادیو و تلویزیون مرکزی چین ضمن تاکید بر اهمیت عملی سخنرانی رهبر چین در داووس، اعلام کرد که این سخنرانی، روند جهانی شدن اقتصاد را در مسیر و جهتی صحیح به پیش برده و می تواند به حل مشکلات موجود در مسیر توسعه کمک کند.

در روز شانزدهم ماه گذشته بود که سخنرانی شی جین پینگ با عنوان «تقسیم مسئولیت های عصر و پیشبرد توسعه جهانی" در مجله "چیوشی " حزب کمونیست چین منتشر شد؛ این مقاله بار دیگر این سیگنال مهم را به جهان صادر کرد که چین بر ضرورت اجرای سیاست اصلی درهای باز تاکید دارد و استراتژی سود متقابل و برد- برد را اجرایی می کند و به طور مداوم در حال ارتقاء ارتباطات داخلی و خارجی توسعه خود است تا از این طریق، ضمن تحقق توسعه در چین، رفاه بیشتری برای مردم سایر کشورهای جهان نیز فراهم آورد؛ چین به عنوان موتور و نیروی محرکه مهم رشد اقتصادی جهان ، در مسیر کمک به احیای اقتصاد جهان در سال 2021 سهیم خواهد بود و مشارکت خواهد کرد.

منبع: رادیو بین المللی چین

71

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها