۹ فیلم مد و فشن برتر جهان

دنیای مد و فشن برای سینماگران همواره دنیایی جذاب بوده و هست. یکی از رسالت‌های اصلی سینما سرگرمی و ایجاد هیجان است. داستان‌های دنیای مد و فشن ازنظر تولید هیجان و سرگرمی از بهترین داستان‌های درام یا جنایی جهان هیچ چیز کم ندارند.

۹ فیلم مد و فشن برتر جهان

دنیای مد از رقابت و جنگ و ستیز سرشار است و این مسئله‌ی سینماگرانی که به دنبال سوژه‌های جذاب هستند را به سمت ساخت فیلم مد و فشن در این جهان سوق می‌دهد.

هر داستان و درام روی محور قهرمانان می‌چرخد و قهرمانان دنیای مد طراحان و مدل‌ها هستند. در جهان امروز فعالیتی ساده از جانب یک سلبریتی در دنیای مجازی هزاران یا حتی میلیون‌ها دنبال کننده همراه دارد پس قابل حدس است که تولید یک اثر سینمایی یا تلویزیونی از زندگی سلبریتی‌ها تا چه اندازه ممکن است بیننده داشته باشد. قهرمانان دنیای مد به دلیل همراهی مد و فشن با زندگی مردم عادی، می‌توانند قهرمانان دنیای آن‌ها هم باشند و درست مثل یک ستاره سینما یا یک ورزشکار طرفداران سینه‌چاک داشته باشند.

فیلم شنل

با توجه به کارکردی که سلبریتی‌های دنیای مد دارند و درباره‌ آن توضیح داده‌شده، بیشتر فیلم‌هایی که درزمینهٔ مد و فشن تولید می‌شوند، فیلم‌هایی هستند که به زندگی‌نامه افراد مشهور این عرصه و یا به سیر تحول یک برند می‌پردازند. در این مقاله تلاش شده ۹ فیلم برتری که داستان‌هایی حول محور دنیای مد دارند را به شما معرفی کنیم تا با جنبه‌ای جذاب از دنیای مد و فشن آشنا شوید.

فیلم مد و فشن: مضحک Funny Face) 1957)

فیلم برتر مد و فشن

مضحک روی نام کمدی موزیکالی از استنلی دانن است. این فیلم در سال‌های اوج محبوبیت و زیبایی آدری هپبورن ستاره‌ زیباروی هالیوود، ساخته‌شده است. داستان فیلم داستان دختری مترقی و روشن‌فکر را روایت می‌کند که مخالف سرسخت صنعت مد و مصرف‌گرایی ناشی از آن است اما در سفری که به پاریس دارد طی یک داستان جذاب عکس او به‌عنوان مدل روی جلد اصلی یک مجله مشهور مد چاپ می‌شود. این فیلم کاندید و برنده جوایز بسیاری جشنواره‌های سینمایی شد که این اتفاق برای یک فیلم موزیکال خصوصاً در دهه 50 میلادی یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود.

ایو سن لوران Yves Saint Laurent) 2014)

فیلم مد و فشن

در سال ۲۰۱۴ جلیل لسپرت بازیگر و کارگردان فرانسوی فیلمی در رابطه با زندگی ایو سن لوران (۱۹۳۶-۲۰۰۸) طراح مد سرشناس فرانسوی ساخت. ایو سن لوران که پایه‌گذار برندی به نام خوش است یکی از مطرح‌ترین طراحان مد و فشن تاریخ است که بیشتر به دلیل ابداعاتش درزمینهٔ لباس زنانه شناخته می‌شود. از ابداعات و تابوشکنی‌های لوران می‌توان به طراحی شلوار زنانه متنوع و کت تاکسیدو زنانه برای مناسبت‌ها و مکان‌های مختلف اشاره کرد که در پوشش زنان تحولی بزرگ به‌حساب می‌آمد.
این فیلم مد و فشن با ساختاری خوب دارای بازی‌های خوب و تحسین‌شده‌ای است که به همین سبب جوایز بازیگری زیادی برای بازیگران این فیلم به ارمغان آورده است. این فیلم به‌خوبی مراحل رشد و چالش‌های این طراح بزرگ را به تصویر می‌کشد.

شیطان پرادا می پوشد The Devil Wears Prada) 2006)

فیلم مد و فشن/پرادا

"شیطان پرادا می‌پوشد" نام فیلمی تأثیرگذار در دنیای مد است. این فیلم را دیوید فرانکل کارگردان آمریکایی، بر اساس رمانی با همین نام نوشته لورن ویزبرگر، کارگردانی کرده است. داستان این فیلم، زندگی یک سردبیر مجله‌ مد مشهور را روایت می‌کند که به عقیده بسیاری داستان فیلم، داستان زندگی آنا وینتور سردبیر مجله مشهور وُگ ( Vogue ) است. بازی مریل استریپ در این فیلم تحسین همگان را برانگیخت تا جایی که او را مستحق جایزه اسکار دانستند. این فیلم دارای شخصیت‌پردازی‌ها، بازی‌ها و طراحی صحنه فوق‌العاده بود. "شیطان پرادا می‌پوشد" تأثیر بسزایی بر روی فرهنگ‌عامه داشت و دیالوگ‌های این فیلم در بین عامه مردم نیز طرفداران زیادی پیدا کرد.

فیلم مد و فشن سن لوران Saint Laurent) 2014)

فیلم فشن/سنت لورنت

در سال ۲۰۱۴ اما فیلم دیگری از زندگی ایو سن لوران این بار به کارگردانی برتان بونلو ساخته شد که به بررسی ابعاد مختلف زندگی طراح مد شهیر فرانسوی پرداخته است. این فیلم بیشتر حول محور زندگی شخصی لوران می‌چرخد. فیلم بونلو در فضاسازی دهه ۷۰ میلادی بسیار موفق بوده و یکی از بهترین طراحی‌های صحنه در میان فیلم‌های آن سال‌ها داشته است.

کوکو قبل از شانل Coco before Chanel) 2009)

فیلم مد و فشن/کوکو شنل

کوکو قبل از شانل عنوان فیلمی است که به روایت زندگی و سیر تکامل یکی از تأثیرگذارترین افراد صنعت مد یعنی کوکو شانل می‌پردازد. کوکو شانل طراح مد شهیر فرانسوی بود که یکی از پیشتازان و مشهورترین طراحان مد تاریخ است که با بنیان‌گذاری برند شانل (Chanel) نام خود را برای همیشه در تاریخ تثبیت کرده. کوکو شانل با رویکرد به فلسفه مدرن، تأثیر از مدل‌های لباس مردانه و پیروی از طراحی‌هایی ساده توانست نسلی جدید از لباس‌های ساده و گران‌قیمت را تولید کند.
فیلم مد و فشن کوکو قبل از شانل در سال ۲۰۰۹ به کارگردانی آن فونتن روی پرده رفت که اکران این فیلم باعث بالا رفتن ارزش سهام این برند در بازار جهانی شد. طراحی صحنه و لباس این فیلم یکی از نقاط قوت آن است.

Coco Chanel & Igor Stravinsky) 2009)

فیلم مد و فشن/شانل

در سال ۲۰۰۹ فیلمی دیگر نیز حول محور زندگی خصوصی کوکو شانل ساخته شد. این فیلم که در اختتامیه جشنواره جهانی فیلم کن به نمایش درآمد به روایت رابطه عاشقانه کوکو شانل و ایگور استراوینسکی آهنگساز مشهور روس می‌پردازد. داستان عشق این دو و فراز و نشیب‌های زندگی آنان یکی از داستان‌های جذاب جهان سلبریتی‌ها بوده و هست و این مسئله باعث شد تا یان کونن کارگردان هلندی به سراغ این داستان برود و به روایت آن بپردازد. مدس میکلسن و آنا موگلالیس بازیگران اصلی این فیلم هستند که بازی‌ آن‌ها در این فیلم بسیار موردتوجه منتقدان قرارگرفته است.

فیلم مد و فشن شیطان نئونی The Neon Demon) 2016)

۹ فیلم مد و فشن برتر جهان

شیطان نئونی نام فیلمی از نیکولاس ویندینگ رفن کارگردان دانمارکی است. این فیلم محتوایی مهیج و روان‌شناختی در تم وحشت دارد و داستان دختری نوجوان را روایت می‌کند که به سودای شهرت و تبدیل‌شدن به مدلی حرفه‌ای دارد اما شرایط به شکل دیگر پیش می‌رود که باعث کشمکش‌های بسیاری می‌شود. بازی ال فانینگ در نقش اصلی این فیلم یکی از نقاط قوت این فیلم است. شیطان نئونی ابتدا در جشنواره فیلم کن به اکران درآمد و پس‌ازآن اکرانی جهانی شد.

رشته خیال Phantom Thread) 2017)

فیلم مد و فشن/ فانتوم ترد

یکی از شاخص‌ترین فیلم‌های این لیست، فیلم رشته خیال به کارگردانی پل توماس اندرسن است. اندرسن که یکی از کارگردانان بنام و شناخته‌شده هالیوود است برای این فیلم از نابغه‌ جهان بازیگری یعنی دانیل دی-لوئیس برای نقش اصلی بهره برد. داستان فیلم صنعت مد در دهه ۵۰ میلادی را روایت می‌کند که در آن طراحی مد دقیق، دارای قوانین خاص و بعضاً وسواسی را روایت می‌کند که در کار خود بسیار موفق است اما ورود یک زن به زندگی او، داستان فیلم را متحول می‌کند و مرد موفق داستان دل‌بسته او می‌شود. دل‌بسته زنی که با قوانین و دنیای او بسیار غریبه است ولی این تمام ماجرا نیست و او کشمکش‌های بسیاری را تجربه می‌کند.

این فیلم مد و فشن برنده جایزه اسکار بهترین طراحی لباس شد و در چندین بخش ازجمله بهترین بازیگری نامزد این جایزه شد.

فیلم مد و فشن مامور خرید Personal Shopper) 2016)

فیلم مد و فشن/ پرسونال شاپر

مأمور خرید شخصی نام فیلمی از اولیویه آسایاس است که در سال ۲۰۱۶ برنده جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره جهانی فیلم کن شد. مأمور شخصی داستان مأمور خرید شخصی، یک فرد ثروتمند در پاریس را روایت می‌کند که پس از مرگ برادر دوقلویش دچار اختلالات و بعضاً روابطی با ارواح می‌شود. این مأمور شخصی که در دنیای شلوغ مد پاریس درصدد پیشرفت است، تصویری واقع‌گرایانه از این دنیا برای ما روایت می‌کند.

منبع: بانی مگ

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها