مدیرکل امور عشایری استان ایلام:

اختصاص بیش از ۹ میلیارد تومان برای تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز در ایلام

مدیرکل امور عشایری استان ایلام گفت: برای تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز ، ۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان به استان اختصاص داده شده که به عشایر علاقمند که زندگی کوچروی و پرواربندی دارند پرداخت می‌شود.

اختصاص بیش از ۹ میلیارد تومان برای تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز در ایلام

فرشاد یاسمی اظهار کرد: جامعه عشایری استان دارای جمعیتی معادل ۶۰ هزار نفر ۹۳۳۶ خانوار و ۱۲ ایل و ۳۴ طایفه است که به پروار بندی دام و دامپروری و کشاورزی و صنایع دستی و صنایع جنبی می‌پردازند.

وی گفت: این جمعیت ۶۰ هزار نفری نزدیک به ۱۱ درصد جمعیت استان را تشکیل می دهد و تقریبا ۵ درصد جمعیت جامعه عشایری کشور را شامل می‌شود.

مدیرکل امور عشایر استان ایلام تصریح کرد: این جمعیت ۱۱ درصدی، ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام دارد و در سطح کشور از نظر جمعیت دامی در رتبه ۶ کشور و از نظر جمعیت انسانی رتبه ۱۱ کشور را دارا است.

یاسمی تصریح کرد: عشایر استان از نظر اقتصادی تولیداتی مانند گوشت قرمز ، شیر و فرآروده های لبنی، پشم، کشک و محصولات باغی وزراعی و صنایع دستی دارند و مجموع تولیدات عشایر استان بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان است.

وی گفت: از نظر اقتصادی نزدیک به ۶۰ درصد گوشت قرمز استان ، ۳۵ درصد صنایع دستی و ۲۵ درصد پروتئین و ۵درصد محصولات زراعی و باغی استان توسط عشایر تولید می‌شود.

یاسمی با بیان اینکه عشایر مرزدارانی امین هستند و هر سیاه چادر به نوعی یک پاسگاه مرزی محسوب می‌شوند ، گفت: شهدای عشایر نسبت به جمعیت از دیگر جوامع بیشتر است و این جامعه یکی از وفادارترین اقشار نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و از نظر حفاظت از مراتع، امین ترین بهره‌برداران هستند.

وی گفت: هم اینک آب عشایر استان با ۱۶ تانکر آب تامین می‌شود و هفته ای بین ۲ تا ۳ هزار لیتر به عشایر آبرسانی می‌شود و در سطح استان ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ متر مکعب آب بین عشایر توزیع می‌شود که این پاسخ به حداقل نیاز عشایر است و برای کمک کامل و مورد نیاز به عشایر نیازمند همکاری بیشتر کمیته های برنامه ریزی شهرستان ها هستیم.

یاسمی تصریح کرد: با توجه به صعبالعبور بودن محل سکونت عشایر، ماشین آلات ما کمک ندارند و نیازمند ماشین آلات کمک‌دار هستیم که این مهم نیازمند کمک تامین مالی است.

وی با بیان اینکه مرمت و ترمیم راه های عشایری از موضوعات مهم دیگری است که با جدیت در حال پیگیری است، تصریح کرد: طول کل راه های عشایری ۲۶۰۰ کیلومتر است که هر ساله از محل اعتبارات استانی ترمیم و مرمت می‌شوند.

مدیرکل امور عشایری استان ایلام تصریح کرد: این راهها بدنه خاکی دارند و فاقد ابنیه فنی هستند و با کوچکترین بارندگی مجددا مسدود می‌شوند و نیازمند ایجاد ردیف اعتباری برای ایجاد ابنیه فنی است و انتظار داریم این مهم در کمیته‌های برنامه ریزی شهرستان‌ها مورد توجه قرار گیرد و هم اکنون تمام راه های قشلاقی ما بازگشایی شده‌اند.

یاسمی تصریح کرد: یکی از برنامه های ما اعطای تسهیلات برای تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز است که در این زمینه ۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان به استان اختصاص داده شده و به عشایر علاقمند که زندگی کوچروی و پرواربندی دارند پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: ۸۰ درصد این تسهیلات ، علوفه و ۲۰ درصد نقد است و عشایر و علاقمندان می‌توانند با مراجعه به امور عشایری شهرستان ها از این تسهیلات برخوردار شوند.

مدیرکل امور عشایری استان ایلام با اشاره به اینکه یکی از وظایف این سازمان تامین تامین نفت و گاز مورد نیاز عشایر است، گفت: امسال با توجه به راه اندازی سامانه سوخت عشایر،مشکلات عشایر در دسترسی آسان تر به سوخت حل شده و در خصوص گاز هم در طول سال ۷۰ تا ۱۰۰ هزار کپسول سبدی بین عشایر توزیع می‌شود.

یاسمی تصریح کرد: ایجاد شبکه آبرسانی در مناطق عشایری در سال گذشته در ایوان انجام شده و در دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید و نزدیک به ۵۰ درصد عشایر ایوان از این شبکه بهره‌مند خواهند شد و امسال هم در بدره این خدمت کلنگ زنی خواهد شد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها