طرح آبخیزداری ایلام برای مدیریت روان آب ها در کشور اجرا می شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: طرح استان ایلام برای مدیریت روان آب ها و باران از سرمنشا پس از ارائه به سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور مورد تایید این نهاد قرار گرفته و آماده ابلاغ به سایر استان ها است.

طرح آبخیزداری ایلام برای مدیریت روان آب ها در کشور اجرا می شود

رضا احمدی روز یکشنبه اظهار داشت: در این ایده نوین به جای ایجاد سازه های پرهزینه سنگی ملاتی و گابیون بندی، سطوح کوچک آبگیر باران از همان سرمنشا ریزش ها در اراضی جنگلی و کوهستانی ایجاد می شود.

وی افزود: سطوح کوچک آبگیر باران در این طرح قطرات باران و سیلاب ها را قبل از رسیدن به اماکن مسکونی شهری و روستایی به تله می اندازد و به نوعی هدایتگر روان آب ها به سمت سفره های زیرزمینی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام یادآور شد: ایجاد این طرح های بیولوژیکی با هزینه کمتر اما بیشترین کارایی یک شیوه نوین و موثر در زمینه نگهداری و مدیریت آب در مبحث آبخیزداری است و مدیریت روان آب ها و سیلاب را در زمان کم آبی و ترسالی آبخیزداری انجام می دهد.

احمدی تاکید کرد: اجرای درست و موثر این طرح مستلزم کار کارشناسی نظیر سنجش دبی بارندگی، میزان بارش، وضعیت خاک و پوشش گیاهی است تا میزان دبی آب دریافتی در هر بارندگی، تعداد سطوح، حجم و ابعاد کار در هر هکتار محاسبه و اجرا شود.

وی اضافه کرد: باتوجه به نگاه ویژه و دغدغه مند مقام معظم رهبری در سه سال اخیر به مقوله آبخیزداری و اهمیت توسعه اصولی و استاندارد این حوزه، استان ایلام همواره در صدد ایجاد راه های علمی، نوین، موثر و کم هزینه در زمینه توسعه طرح های آبخیزداری بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: در این راستا طی سه سال گذشته در استان ایلام ۱۱۷ هزار هکتار آبخیزداری در استان ایلام انجام شده که در سطح کشور بی نظیر و ارزشمند است.

احمدی افزود: همچنین تاکنون ۶ هزار هکتار اقدامات بیولوژکی سطوح آبگیر کوچک باران در استان ایلام توسط کارشناسان منابع طبیعی و آخیزداری استان و با مشارکت مردم ایجاد شده است.

استان ایلام هم اکنون با احتساب جنگل های طبیعی و دست کاشت دارای ۷۱۰ هزار هکتار اراضی جنگلی است.

از گستره ۲ میلیون هکتاری استان ایلام، یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار را اراضی طبیعی و ملی تشکیل داده است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها