پیش بینی روابط عربستان و آمریکا در دولت بایدن

مثلث ایران - عربستان - آمریکا/ بایدن؛ دشمن بن‌سلمان/ آیا رئیس جمهور آمریکا دوستی با آل سعود را فدای ایران می‌کند؟

روابط جو بایدن با عربستان سعودی همیشه خوب بوده است. با این حال، دونالد ترامپ چنان رابطه ای را با آل سعود آغاز کرد که بعید است هیچ رئیس جمهور دیگری بتواند آن را ادامه دهد.

مثلث ایران - عربستان - آمریکا/ بایدن؛ دشمن بن‌سلمان/ آیا رئیس جمهور آمریکا دوستی با آل سعود را فدای ایران می‌کند؟

به گزارش خبر فوری ، جو بایدن نشان داده که قصد تغییر همه جانبه‌ی سیاست‌های ترامپ را دارد. این امر در مورد عربستان نیز تا حدی صحیح است. مخالفت اصلی دموکرات‌ها با عربستان بعد از قتل خاشقچی و رسوایی‌ بن سلمان شدت گرفت. در آن زمان، کنگره‌ی غالبا دموکرات آمریکا اعلام کرد که قصد تحریم تسلیحاتی عربستان در جنگ یمن را دارد اما دونالد ترامپ این طرح را وتو کرد.

بایدن و اختلاف نظر با عربستان

بعد از پیروزی بایدن در انتخابات 2020، فشار دموکرات‌ها زیاد شد. مخالفان جنگ به خصوص برنی سندرز دست به کار شدند. سندرز در توییتی از دولت جدید خواست که هر چه سریعتر به جنگ یمن پایان دهد. بایدن هم در برخی اظهاراتش نسبت به اقدامات عربستان واکنش نشان داده است. چندی پیش بود که "جانی ورهوک "خبرنگار حوزه سیاسی شبکه ای بی سی نیوز در پیام توییتری به موضع‌گیری بایدن علیه سعودی‌ها در سالگرد ترور جمال خاشقچی پرداخت. در بیانیه نامزد دموکرات‌ها در انتخابات 2020 آمده است که دو سال پیش عوامل عربستان که گفته می‌شود به دستور محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی صورت گرفته، جمال خاشقچی منتقد و خبرنگار سعودی را ترور کردند. بایدن در ادامه تاکید کرد که (درصورت پیروزی در انتخابات) ما در روابط خود با عربستان تجدید نظر خواهیم کرد و به حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن پایان خواهیم داد.

با این حال و با وجود بیانیه بالا، بایدن نشان داده که در مورد سیاست خاورمیانه ای آمریکا مردد است و ترجیح می‌دهد فعلا زیاد در مورد روابط با عربستان، اسرائیل یا سایر متحدین منطقه‌ای صحبت نکند.

به نظر می‌رسد که عربستان نیز زیاد نسبت به پیروزی بایدن خوشحال نبوده است. بعد از سیل ارسال پیام‌های تبریک به بایدن، پادشاه عربستان تنها به یک پیام کوتاه اکتفا کرد و در پیام تبریک خود به بایدن نوشت: «بهترین آرزوی موفقیت برای آقای بایدن و مردم (دوست) آمریکا».

دوستانی همیشگی؟

حالا اما عربستان قصد دارد متحد دیرین خود را حفظ کند. سعودی‌ها به شدت دنبال حفظ رابطه خود با آمریکا هستند. شاهزاده فیصل (وزیر امور خارجه سعودی‌ها) چندی پیش اعلام کرد که عربستان قصد دارد بهترین رابطه را با دولت بایدن بر قرار کند. با این حال، آنچه فیصل بر آن تاکید کرد این بود که بایدن باید مانع فعالیت هسته‌ای ایران بشود. وب سایت عرب ویکلی به این اظهارات واکنش نشان داد. از نظر این وبسایت خبری، اظهارات عربستان از هر دو جنبه مخالف نظر بایدن است. بایدن اولا اعلام کرده که قصد دارد به برجام باز گردد و ثانیا گفته که در صورت رئیس جمهور شدن، روابطش با عربستان را مورد بازبینی قرار می‌دهد.

طبق گفته این نشریه، رابطه خوب عربستان و آمریکا با خروج ترامپ از کاخ سفید به پایان رسیده و به نظر نمی‌رسد بایدن قصد داشته باشد واقعیات منطقه را فدای دلارهای نفتی عربستان بکند.

با این حال، نویسنده عرب ویکلی تاکید دارد که همچنان رابطه آمریکا و عربستان وثیق می‌ماند، چرا که آمریکای بایدن به شدت نگران فعالیت‌های موشکی ایران است. عرب ویکلی از قول ژنرال آستین (Lloyd Austin) مقام ارشد پنتاگون تاکید دارد که بحران هنوز در منطقه وجود دارد و آمریکا هنوز نگران درگیری با ایران در خاورمیانه است.

با این حال، نباید فراموش کرد که عرب ویکلی یک وبسایت انگلیسی زبان اما نزدیک به سعودی است و مشخصا از نزدیکی احتمالی بایدن به برجام یا رفع بحران‌ها نگران است. برخی موارد دیگر نشان می‌دهد که رابطه ایران و آمریکای بایدن اگرچه هنوز وجود دارد، اما به هیچ وجه قابل بازگشت به دوران ترامپ نیست.

سیاست "راه میانه" باعث جدایی دوستان قدیمی می‌شود؟

مطلب بالا چیزی است که برخی کارشناسان نیز بر آن تاکید دارند. مارک فیتزپتریک (Mark Fitzpatrick)، کارشناس و سیاستمدار مشهور آمریکایی معتقد است که هدف اصلی دولت بایدن نزدیک کردن ایران و عربستان است تا از این طریق هم برجام را حفظ کند و هم دوست و متحد قدیمی‌اش یعنی عربستان را از خود راضی نگه دارد. طبق گفته بسیاری از کارشناسان، هدف بایدن این است که فعالیت‌های منطقه ای ایران را محدود کند و به نوعی یک راه میانه را پیش بگیرد.

همچنین پایگاه خبری تلگراف در گزارشی به مساله آمریکا و عربستان پرداخت. طبق گفته نویسنده مقاله این پایگاه، دولت بایدن هنوز خاطره خاشقچی را در ذهن دارد و این اختلاف به حدی جدی شده است که می‌تواند اتحاد مهم عربستان و آمریکا بر ضد ایران را شکسته و از بین ببرد.

به جز این، نیویورک تایمز نیز در گزارش مفصل اخیرش مدعی است دولت بایدن به طور کلی (چه در مسائل داخلی و چه در مسائل خارجی) به دنبال نوعی "میانه روی" و تساوی نسبی است. او بعد از ترامپی به قدرت رسیده که قصد داشت همه چیز را تغییر دهد. برعکس، بایدن نماد سیاست سنتی آمریکایی است و به همین دلیل، می‌خواهد همه چیز را همانطور که هست نگه دارد. از این جهت، بایدن بیشتر به دنبال حفظ تعادل در آمریکا و جهان است تا تغییرات مورد نظر ترامپ به وقوع نپیوندد. طبق این اصل، بایدن در مساله خاورمیانه نیز این راه میانه را پیش می‌گیرد. دولت بایدن - هریس علاقه ای ندارد که یک طرفه از عربستان حمایت کند و راه ترامپ را پیش بگیرد، بلکه برای حفظ نظم موجود تلاش می‌کند و در عین گرفتن رضایت عربستان، به برجام باز می‌گردد و به نوعی تعادل را در منطقه حفظ می‌کند ( این چیزی است که پیش از این نیز بر آن تاکید شده بود ).

به همین دلیل، می‌توان نتیجه گرفت که اگر در این مدت اتفاق خاصی نیفتد و بحرانی امنیتی به وقوع نپیوندد، روابط عربستان و آمریکا دیگر به آن حالت ایده آل خود نزدیک نخواهد شد و ائتلاف عربی - آمریکایی به ضعیف ترین حالت خود خواهد رسید.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 21
  • محمد مهدی
    0

    این چه وضعشه همش بایدن بایدن بایدن باید چی خورد باید چی پوشید آیا اب خوردن باید شروعی بر برجام است؟ ول کنید بابا کشورمون رو باید خودمون درست کنیم ک رئیس جمهور یک کشور دیگه تو اقتصادش تاثیر نداشته باشه خبر فوری شما هم برو تحقیق کن ببین چی برا اقتصاد خوبه نه اینکه باید چیکار میکنه و...

    نظرات شما -
    • علی
      0

      درود برشما بایدن به ما چه هر غلطی دلش خواست بکنه هیچ کس خیری از آمریکا ندیده عراق با آمریکا مذاکره کرد چه اتفاقی افتاد؟وهمینطور لیبی؟

    • فتحی
      0

      اشتباهی منفی دادم

  • فاطمه
    0

    مگر بایدن می تواند دوره مبارزه انتخاباتش را فراموش کند کشورها عربی تمام تلاششان را برای ماندن ترامپ وشکست بایدن کردند بعدشم مگر در دوره ترامپ چی از خاور میانه نصیب ترامپ شد جز بد نامی دفاع ازدیکتاتورهای خاور میانه یکی از اصلی ترین دلایل شکستم همین بود بایدن به اندازه کافی از دوره ترامپ درس گرفته دلایلی ندارد اشتباهات ترامپ را تکرار کند

  • .
    0

    محال است که امریکا و غرب عربستان را با ایران عوض کند.ایرانی که در دام چین و روسیه گرفتار شده است .رهایی از این دام نیاز به تغییر سیاست خارجی دارد که این دو کشور اجازه نمی دهند چون منافع انها در گروی دشمنی ایران با غرب حفظ می شود

    نظرات شما -
    • علی
      0

      ۸ساله منتظر غرب موندیم به کجا رسیدیم؟ فعلا که تو دام آمریکا گیر افتادیم!

  • حسینی
    0

    روابط آمریکا و عربستان هیچ سودی برای ملت آمریکا نداره و بایدن وعده داد که فقط با کشورهایی که حکومت مردمی و رفتار انسانی با مردمانش دارن روابط برقرار کنه مثل ایران و سوریه و ونزوئلا و کره شمالی ، آقای بایدن الوعده وفا، برای آخرت کار کن دنیا فانی است سعی کن آخر عمری یک متر در بهشت بخری

  • امیر
    0

    41 سال پیش یک لانه خراب کردیم و چند کارتون کاغذ رنده شده تا الان چند هزاز لانه برامون خراب کردن مردم ایران دوست دارن با دنیا تعامل داشت باشن باید کی رو ببینن اگر کار داشته باشن با خود امریکا رخ در رخ صحبت کن حق ازشون ضایع شده بگیرن حقی ضایع کردن پس بدن نه که یا سویس میانجی یا قطر یا عراق یک بار ترکیه باید یک جا به این همه لجبازی پایان داد همه دنیا تبریک گفتن ما که از همه کارمون بیشتر از همه گیر هست یک سرفه هم نکردیم که ما هم هستیم

    نظرات شما -
    • sadegh
      0

      عزیزم ما همگی ملت سوخته شده هستیم . نه امکاناتی نه آسایشی نه رفاهی و نه امنیت کاری

    • علی
      0

      همون لانه جاسوسی در ۲۸مرداد ۳۲ علیه مصدق کودتا کردو حکومت رو تقدیم شاه کرد! در ۸سال گذشته مگر مذاکره نکردیم ؟ غربی ها وآمریکایی ها بد عهد هستن نه ایران ! از زمان کودتا آمریکا دشمنی خودشرو با ما شروع کرده و تا ایران رو گاو شیرده خودش نکنه رها نمی کنه ! الان هم مقصر اقتصاد سران دولت هستند که در بودجه حقوق نجومی لحاظ می کنند ولی حقوق سرباز رو اضافه نمی کنند یا بودجه کرونا رو خرج هیات علمی دخترشون می کنند . بایدن روز اولش رو شروع نکرده دلار رو ارزون کردن اینا اصلا به تحریم ربط نداشت.

  • مومنی
    0

    هر وقت شیطان از شیطنت ش بردارد ، امریکا هم از عربستان سعودی مزدور گاو شیرده دست بر می دارد ! این هم یک تاکتیک جدیدی است که مزدوران داخلی و خارجی شروع کرده اند که بار دیگر اذهان مردم را از گند کاریهای دولت اصلاحات منحرف کنند ، و بار دیگر با مذاکره و ارتباط با دنیا البته منظور شان دنیا فقط امریکا تروریست است بر قرار بشه داد و بیداد می کنند تا ملت ایران گول بخورند و هشت سال دیگر کشور را به ورطه نابودی بکشانند ، بقول یک زرتشتی محترم خارج نشین می گفت بنده اسلامی نیستم و کاری هم با اسلام ندارم ولی بعنوان یک ایرانی امروز حرف رهبر سید علی خامنه ای اینست که اگر نظام را قبول ندارید ایران را که قبول دارید پس امروز بحث وطن و ایران عزیز است که بحث ش موجودیت ایران است که به مخاطره افتاده که عامل آن همین بایدن شیطان صفت و امریکا جنایتکار است که می خواهد ایران را تجزیه کند که البته کور خونده و ملت شهید پرور و آگاه ایران پوز ه آش را با نابودی داعش و مزدورانش که امریکا صهیونیزیم را عصبانی کرد هیچ وقت اجازه نخواهد گذاشت و آرزوهای امریکا و اسراییل و اروپا مزدور هیچ وقت تعبیر نخواهد شد و خود اونها هستند که در افول هستند امروز هر ایرانی وطن پرست باید فقط نگاهمان به ظرفیتهای داخلی باشد و از نگاه به غرب دور کنیم و خود باوری خودمان کشور عزیز مان ایران را سر بلند و پیروز و ارتقا بدهیم عزیزان بایدن و ترامپ و اوباما و بوش و همه نظام امریکا دشمن ما هستند باورشان نکنید و فقط به خودمان متکی باشیم آن شاالله با اتکا به جوانان خودمان وضعیت بهتر خواهد شد بایدن هم مزدور اسراییل است و نمی تواند از ال سعود به خاطر ایران بگذرد به سیرش نیاز دارند.

    نظرات شما -
    • نگار
      0

      احسنت به دیدگاه تون که جز حقیقت و واقعیت نبود

    • ایرانی
      0

      اقای مومنی ، مومن باش !!! شما حق نداری بخاطر عقاید سایر هموطنان را مزدور بنامی . انها هم مثل تو ایرانی هستند . حق ابراز عقیده دارند . شاید هم بخاطر سفره مفت که جلوی شما و خانواده ات پهن است غیر خود را مزدور وطن فروش می دانی . مردم حق زندگی دارند .نمی توانند بخاطر حرف های تکراری و بی عمل سران لال شوند . این سران ارجمند بدتر از امریکا و اسرائیل هستند . خود و خانواده و ایل و تبارشان در ناز و نعمت اما مردم در فلاکت و بدبختی ... حرف این سران دیگر حجت نیست...

  • مورچه
    0

    چرا بعضی از مسؤلان حکومت انزوا طلبی رادوست می دارندوازمذاکره باجهان میترسن؟

    نظرات شما -
    • علی
      0

      ۸ساله داریم چی کار میکنیم؟ برجام چی بود؟ منظور از جهان فقط آمریکا وکشور های غربیه؟ الان عراق با آمریکا مذاکره کرد موشک ها شو داد وضعش خوبه؟ ترکیه هم همینطور هم عضو ناتو هستش وهم ی سفارت اسرائیل داره آمریکا در جریان s400 هواپیما تحویلش داد؟

  • ایرانی
    0

    امریکا هرگز روابط مستحکم خود را فدای کشور ی مثل ایران نمی کنند. ایران مشاهت زیادی به امریکا دارد . که هردو به هیچ پیمانی پایند نیستند و فقط می توانند بایکدیگر مدارا کنند.سران ما خوب می دانند تفاهم با امریکا افول قدرت انها بهبودی اوضاع مردم . این ها بهبودی عمومی را نمی پسندند.

  • علیرضا
    0

    شما اگر خودت را پاره هم بکنی روابط ایران و امریکا برقرار نخواهد شد

  • حمید
    0

    از داخل که دیگه امیدی نیست چه دولت و چه مجلس حتا یه بازار مواد غدایی رو نمی تونن کنترل کنن مردم باید هم چشم به اون و ر و مذاکر داشته باشن

  • صادق حسنی
    0

    سلام. باید عکس پادشاه عربستان را می گذاشتید نه وزیر خارجه اش را.

  • حمید
    0

    عربستان به خاطر پرداخت هزینه دادگاه ترامپ برعلیه جوبایدن قطعا به مشکل میخوره

  • آقامحمدخان
    0

    یعنی خدا این آخر کار حسن روحانی را هم مانند آخر کار ترامپ بدون شرّ تمام کنه گند نزنه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها