فرصتی که «قاتل و وحشی» به ۳ بازیگر داد

زمان زیادی تا بازبینی نهایی فیلم‌های «مشکل‌دار» جشنواره فجر باقی نمانده و باید دید آیا اعضای شورای پروانه نمایشِ سازمان سینمایی،فجر امسال را که بخاطر کرونا چندان هم پر و پبمان نیست، بی‌رمق‌تر می‌کنند؟

فرصتی که «قاتل و وحشی» به ۳ بازیگر داد

ر آستانه برپایی سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر که بخاطر شیوع کرونا در شرایطی خاص و محدود برگزار می‌شود، چند فیلم که با توجه به سابقه فیلمساز و اسم و رسم بازیگرانی که در آن‌ها حضور دارند از جذابیت‌های جشنواره امسال به شمار می‌روند خبرساز شده‌اند ؛چون اصلاحیه‌هایی به آن‌ها وارد شده و مشخص نیست شورای پروانه نمایش به آن‌ها مجوز حضور در جشنواره را می‌دهد یا خیر؟!

در روزهای گذشته نام دو فیلم «شیشلیک» محمدحسین مهدویان و «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمت‌الله بخاطر ممیزی در کانون توجه رسانه‌های سینمایی قرار داشت. البته گویا اصلاحات فیلم مهدویان انجام شده و باید شورای پروانه نمایش فیلم را ببیند. درباره فیلم «قاتل و وحشی» هم که شورا تا پایان امشب منتظر رسیدن فیلم است، جمع قابل توجهی از سینماگران حمایت خود را از نمایش فیلم نعمت الله در جشنواره نشان دادند و تاکید داشتند که فرصت قضاوت این فیلم در جشنواره مهیا شود.

«قاتل و وحشی» سال گذشته هم متقاضی شرکت در جشنواره فجر بود، اما به دلیل مشکلی که در مالکیت آن وجود داشت به مرحله انتخاب و داوری نرسید و حالا که آن مسئله حل شده باز هم به مانع برخورد کرده است؛ آن هم در جشنواره‌ای که امسال هیات انتخاب نداشته و هر هفت داور تمام فیلم‌ها را می‌بینند و مخاطب جشنواره هم چه در بخش حرفه‌ای و چه مردمی با محدودیت‌ در تعداد حضور افراد همراه است.

ایرادهایی که به فیلم تازه نعمت‌الله وارد شده موهای تراشیده شده نقش اول زن با بازی لیلا حاتمی است. گرچه معلوم نیست آیا مسئله اصلی همین است با چیز دیگر چون برخی مدیران می‌گویند مسئله مو نیست، گوش است و این در حالی است که گویا در این باره نظر فقهی واحدی هم مطرح نمی‌شود.

البته بازیگری زن‌ها در سینما با سر تراشیده ماجرای تازه‌ای نیست و پیش‌تر بازیگرهای زیادی این را تجربه کرده‌اند، مثل فریماه فرجامی در فیلم «سرب»، رویا نونهالی در «زندان زنان»، زهرا داوودنژاد در «بچه‌های بد»، شایسته ایرانی در «آینه‌های روبرو»، پانته‌آ بهرام در «شنای پروانه» و رویا تیموریان در «شیفتگی» که برخی هم به نحوی با مشکل مجوز روبرو شدند.

سازندگان فیلم «قاتل و وحشی» در حالی در تلاش هستند که اصلاحیه‌ی وارد شده را برای دریافت مجوز حل کنند که همچنین پیگیری ایسنا حاکی از این است که هیات داوران تاکنون چند بار، حتی به صورت مکتوب، خواستار دیدن فیلم «قاتل و وحشی» و نیز دیگر فیلم مشکل‌دار از نظر شورای پروانه نمایش شده‌ ولی درخواست‌شان هنوز به نتیجه نرسیده است.

گپ‌وگفتی با بعضی سینماگرها، با این تاکید همراه بوده که بهتر است در جشنواره فجر فضای بازتری برای نمایش فیلم‌ها باشد و بعد از آن در صورت لزوم پس از بازخوردهای گرفته شده در جشنواره، اصلاح در اکران عمومی می‌تواند اتفاق بیفتد.

جدا از این مسئله، طبق اذعان برخی صاحب نظران که فیلم را دیده اند ،نکته مهم فرصتی است که فیلم‌هایی مثل «قاتل و وحشی» به بازیگران بویژه بازیگران زن می‌دهند که با وجود محدودیت‌های فراوان وجهی دیگر از توانایی و هنر خود را نشان می‌دهند تا دست‌کم در ازای انتقاد به نقش‌های تکراری و نبود قهرمان، تصویری تازه را به معرض دید مخاطب بگذارند.

در این فیلم لیلا حاتمی، امین حیایی، شهرام حقیقت‌دوست و ستاره اسکندری بازیگران اصلی هستند و سه نفر اول قطعا جای دیده شدن و قضاوت توسط داوران و مخاطبان جشنواره را دارند.

امین حیایی حضور متفاوت خود در «شعله‌ور» را در فیلم جدید نعمت‌ هم ادامه داده و لیلا حاتمی هم که به اقتضای قصه، ظاهر متفاوتی دارد، از نقش‌های تکراری سال‌های اخیرش خیلی بیشتر فاصله گرفته و قهرمان زن «قاتل و وحشی» حمید نعمت‌الله شده است.

همچنین شهرام حقیقت دوست که تا به حال در بیش از 20 فیلم سینمایی بازی کرده چهره‌ای تازه را از خود در این فیلم نشان داده و استحقاق قضاوت و دیده شدن توسط مخاطب و داوران جشنواره فجر هست.

فرصتی که «قاتل و وحشی» به ۳ بازیگر داد

با تمام این تفاسیر احتمالا فردا تکلیف این فیلم و نیز «شیشلیک» که گویا اصلاحاتش بیشتر در دیالوگ‌ها بوده مشخص می‌شود.

منبع: ایسنا

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها