واتس‌اپ تنها در چندین هفته میلیون‌ها کاربر خود را از دست داد

واتس‌اپ چند هفته پیش از تغییر سیاست‌هایش خبر داد که باعث ریزش کاربران باعث شد این پیام‌رسان اعمال سیاست‌های جدید را سه ماه به تعویق بیندازد، با این حال این تصمیم هم نتوانسته مانع مهاجرت کاربران شود.

واتس‌اپ تنها در چندین هفته میلیون‌ها کاربر خود را از دست داد

سیاست‌های جدید واتس‌اپ باعث شد میزان دانلود روزانه آن نصف سیگنال و تلگرام شود و حالا مشخص شده این دو پیام‌رسان با شمار بالای کاربران جدید مواجه شده‌اند. طبق اطلاعات کمیته امور داخلی پارلمان بریتانیا، سیگنال در سه هفته اول ژانویه در سطح جهان موفق به جذب ۷.۵ میلیون کاربر شده و در این همین بازه زمانی، ۲۵ میلیون نفر پیام‌رسان تلگرام را انتخاب کرده‌اند.

این رشد کاربران به ضرر واتس‌اپ تمام شده و طبق اعلام شرکت تحلیل بازار «App Annie»، واتس‌اپ که در ۱۲ دی در رده هشتم اپ‌های پردانلود بریتانیا قرار داشت، در تاریخ ۲۳ دی به رده بیست و سوم سقوط کرده. در مقابل سیگنال که در تاریخ ۱۷ دی حتی در جمع ۱۰۰۰ برنامه پردانلود بریتانیا قرار نداشت، در تاریخ ۲۰ دی در صدر این فهرست قرار گرفته است.

مدیر سیاست عمومی واتس‌اپ در اروپا، خاورمیانه و آفریقا به کمیته امور داخلی گفته که مهاجرت کاربران مربوط به تغییر سیاست‌های این پیام‌رسان می‌شود. به گفته وی، این بروزرسانی به دنبال انجام دو کار است: فعالسازی یک مجموعه قابلیت‌های جدید برای کسب و کارها و شفافیت بیشتر درباره سیاست‌های قبلی این پیام‌رسان.

با وجود اینکه واتس‌اپ تا به امروز چندین بار دست به شفاف‌سازی زده و حتی با وجود مخالفت دولت هند، در روزنامه‌های مطرح این کشور تبلیغات کرده، هنوز کاربران به سیاست‌های جدیدش اعتماد ندارند. این پیام‌رسان اعلام کرده شرایط جدید استفاده از آن به معنای تاثیرگذاری روی حریم خصوصی پیام‌های کاربران نیست.

مدیر بررسی بازار App Annie، «امیدر قدرتی» چنین مهاجرت سریعی را مهم اعلام کرده: «این نوع تغییرات در پیام‌رسان‌ها یا شبکه‌های اجتماعی غیرمعمول نیست. با توجه به ماهیت برنامه‌های اجتماعی و نحوه انجام کارهای اصلی شامل برقراری ارتباط با دیگران، رشد آن‌ها می‌تواند بر اساس رویدادهای جاری، خیلی سریع باشد. در سال‌های گذشته شاهد افزایش تقاضا برای پیام‌رسان‌ها با قابلیت رمزگذاری پیام‌ها و اپ‌ها با تمرکز روی حفظ حریم خصوصی بوده‌ایم.»

به گفته قدرتی کاربران مدت‌هاست به استفاده از برنامه‌هایی که به حریم خصوصی افراد احترام می‌گذارند، علاقه‌مند شده‌اند. این برنامه‌ها بطور متوسط ۳۰ درصد کاربران فعال بیشتری دارند و برنامه‌هایی مانند تلگرام، سیگنال و واتس‌اپ ویژگی‌های امنیتی مانند رمزگذاری سرتاسری و پیام‌های ناپدیدشونده در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

با توجه به گزارش‌ها، به نظر نمی‌رسد واتس‌اپ با به تعویق انداختن تاریخ اعمال سیاست‌هایش بتواند از ریزش بیشتر کاربران جلوگیری کند و احتمالا در آینده تلگرام و سیگنال موردتوجه بیشتری قرار می‌گیرند. تلگرام به لطف جذب کاربران جدید، حالا بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر در سراسر جهان دارد.

منبع: دیجیاتو

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها