یک مسئول:

کرونا تعارضات خانوادگی و اختلافات زناشویی را افزایش داده است

یک مسئول گفت: میزان تعارضات زناشویی و ناسازگاری های والدین و فرزندان در دوران همه گیری کرونا به شدت افزایش یافته و باید برای حل و فصل آنها، آموزش های روانشناختی و خدمات مشاوره ای ویژه ای ارائه شود.

کرونا تعارضات خانوادگی و اختلافات زناشویی را افزایش داده است

مسعود مهدویان فر در نشست هم اندیشی و تبادل ایده و نظر با محوریت حفظ سلامت اجتماعی در دوران همه گیری کرونا، اظهار کرد: آمار اداره کل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور از افزایش ۳۰۰ درصدی تماس های زوجین دارای اختلافات زناشویی با تلفن صدای مشاور حکایت دارد. قرنطینه خانگی، دورکاری کارمندان، کاهش ساعات کار مراکز تجاری و تفریحی و منع تردد شبانه از ساعت ۲۱ به بعد باعث شده زوجین ساعات بیشتری از اوقات شبانه روز را در خانه و کنار یکدیگر به سر برند و همین امر، زمینه افزایش مشاجرات میان زوجین دارای اختلافات زناشویی را فراهم کرده است.

رئیس اداره امور اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان گفت: واکاوی اختلافات خانواده ها در مراکزی نظیر فرهنگسرای خانواده نشان می دهد بخش اعظمی از مشاجرات زوجین بر سر موضوعات کوچک و کم اهمیت رخ داده و برخوردار نبودن زن و شوهر از مهارت های زندگی مشترک نظیر مدارا و کنترل خشم، سبب ساز بروز آشفتگی های خانوادگی شده است.

این دانش آموخته سیاست گذاری اجتماعی با بیان اینکه برون رفت صحیح از شرایط همه گیری کرونا و کاهش صدمات روانی و اجتماعی آن، نیازمند آموزش مهارت های زندگی به خانواده هاست، تصریح کرد: رسانه های جمعی، شبکه های رادیویی و تلویزیونی، صفحات آموزشی در فضای مجازی و مراکز و موسسات روانشناسی و مشاوره در کشور باید برنامه های ویژه ای را برای آموزش خانواده ها تدارک ببینند.

رئیس اداره امور اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان تعیین حریم خصوصی زن و مرد در خانه، عدم دخالت در وظایف یکدیگر نظیر اعمال سلیقه شخصی مردان در امور خانه داری، کاهش کنکاش و تجسس در امور شغلی یکدیگر در ایام دورکاری، احترام به سلایق هم در انتخاب های فردی، احسان و خوش رفتاری با یکدیگر و پرهیز از بدزبانی و طعنه زدن را از جمله مهارت های لازم برای آموزش به زوجین برشمرد.

وی افزایش تاب آوری، رعایت مدارا و کنترل هیجانات منفی نظیر خشم را شاه کلید کاهش مشکلات خانوادگی در ایام شیوع کرونا اعلام و خاطرنشان کرد: در بررسی های عینی از مراجعات انجام شده به مرکز تخصصی خانواده در شهر اصفهان، با آموزش چندین مهارت رفتاری، میزان مشاجرات و اختلافات زوجین به میزان قابل توجهی تقلیل یافته است.

مهدویان فر، تعطیلی مدارس ، کاهش رفت و آمدهای خانوادگی و حضور مستمر کودکان و نوجوانان در خانه را یکی دیگر از چالش های مهم پیش روی خانواده ها دانست که موجب شده فرزندان با کم حوصلگی، رخوت و تحریک پذیری هرچه بیشتر مواجه شده و درگیری های رفتاری نامناسبی را با والدین یا دیگر فرزندان ترتیب دهند.

وی ادامه داد: پیش از این، بخش اعظمی از انرژی کودکان و نوجوانان در محیط های آموزشی، مراکز ورزشی و حین بازی در پارک یا محله تخلیه می شد، اما در حال حاضر این انرژی در محیط خانه اندوخته شده و این قشر را به بمبی از انرژی که هرلحظه قابلیت انفجار را دارند، مبدل ساخته است.

این متخصص پیشگیری از آسیب های اجتماعی اظهار کرد: بهترین شیوه برای تخلیه این انرژی و افزایش سازگاری فرزندان در محیط منزل، ایجاد سرگرمی های مهیج و پرتحرک در محیط خانه است و این موضوع باید به شکلی وسیع و فراگیر از طریق رسانه ها به والدین و فرزندان آموزش داده شود.

مهدویان فر، استرس ابتلا به کرونا و وسواس بیش از حد درخصوص رعایت نکات بهداشتی را یکی دیگر از موارد اختلاف خانواده ها در ایام همه گیری کووید عنوان کرد و افزود: سهل انگاری یکی از اعضای خانواده در رعایت نکردن نکات بهداشتی گاه باعث می شود نوعی هراس و فوبیای ناشی از ابتلای همه اعضای خانواده به بیماری کرونا در زن یا مرد شکل گرفته و به دنیال آن، ناسازگاری و اختلافات زناشویی پدیدار شود.

وی تصریح کرد: در کنار آموزش دقیق نکات بهداشتی از سوی رسانه ها، لازم است متخصصان بهداشت روان و مشاوران حاذق و توانمند، انعطاف پذیری در مواجهه با بیماری، مدیریت استرس و افزایش تاب آوری را به والدین و فرزندان آموزش دهند.

این پژوهشگر برتر کشوری در پیشگیری از آسیب های اجتماعی خاطرنشان کرد: تسری دادن استرس ابتلا به کرونا از سوی والدین به خردسالان و کودکان، گاه موجب می شود اختلالات رفتاری خاصی نظیر جویدن ناخن، شب ادراری و اضراب منتشر، در آنها ایجاد شود، از این رو لازم است والدین هشیار بوده و آموزش های بهداشتی را به شکلی غیرمستقیم و به دور از تنش و اضطراب به فرزندان خود آموزش دهند.

رئیس اداره امور اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان اختلاف والدین بر سر نحوه تربیت فرزندان را یکی دیگر از چالش های مهم خانوادگی در ایام شیوع کرونا عنوان کرد و گفت: همزمان با حضور بیشتر در خانه، باید وفاق و هماهنگی زناشویی را افزایش دهیم و با انجام گفت وگو، مشورت دو نفره و کمک گرفتن از روانشناسان و متخصصان امور تربیتی، به نوعی همدلی و وحدت نظر در رفتار با یکدیگر و فرزندان دست یابیم.

مهدویان فر، مدیریت تعارضات خانوادگی و حل و فصل مناسب آنها را نیازمند افزایش خدمات روانشناختی و تهیه و پخش برنامه های مستمر آموزشی از سوی نهادهایی نظیر صدا و سیما، سازمان بهزیستی، شهرداری ها، آموزش و پرورش و... دانست.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ریحانه
    0

    اره دیگه رک وراست بگم وقتی که مردم به خاطر کرونا یابه بهانه کرونا که دولت قیمت همه چیو تا اسمون برده نون پیدا نکنن بخورن هرروز به جون هم میوفتن دیگه....

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها