نخستین ولیعهد تاریخ عمان کیست؟

هیثم بن طارق، سلطان عمان با صدور فرمانی قانون اساسی این کشور را تغییر داد و برای نخستین بار در تاریخ این کشور رویه‌ای مشخص برای انتصاب ولیعهد تعیین کرد، قبایی که برای ذی یزن بن هیثم آل سعید، پسر بزرگش، دوخته شده است.

نخستین ولیعهد تاریخ عمان کیست؟

این تغییرات قانون اساسی روز ۱۱ ژانویه اعلام عمومی شد و خیلی صریح مشخص می‌کند که "اختیار قدرت از سلطان به بزرگترین پسرش، و سپس به بزرگترین پسر این پسر منتقل خواهد شد".
این اقدام سلطان هیثم ادامه روندی است که او را از سیاست‌های سلطان قابوس، سلف و عموزاده‌اش، که نه فرزند داشت و نه برادر دور می‌کند. او در ۵۰ سالی که در سلطنت بود هرگز کسی را به شکل عمومی به عنوان جانشین خود معرفی نکرد.
بعد از مرگ سلطان قابوس در ژانویه ۲۰۲۰، شورای خاندان سلطنتی عمان باید نامه‌ای مهر و موم شده را باز می‌کرد که او پیش از مرگش نوشته بود و جانشینش را در آن معرفی کرده بود.

درباره ولیعهد جدید چه می‌دانیم؟
ذی یزن بن هیثم آل سعید ۳۰ ساله است و پسر بزرگ سلطان هیثم، و با وجود سن نسبتا کمش تجربه سیاسی قابل توجهی دارد.
او که فارغ‌التحصیل رشته علوم سیاسی از دانشگاه آکسفورد است تا سال ۲۰۲۰ دبیر دوم سفارت عمان در لندن بود.
در جریان تغییرات کابینه در اوت ۲۰۲۰، ذی یزن به عنوان وزیر فرهنگ، ورزش و جوانان منصوب شد و جوانترین عضو کابینه محسوب می‌شود.
در پی انتصاب او به مقام وزارت، رسانه‌های عمانی حضورها، سخنرانی‌ها و دیدارهای شاهزاده با شخصیت‌های منطقه‌ای و جهانی را برجسته کرده‌اند، رویه‌ای که به گمان بعضی‌ها نشانه آماده کردن او برای مقام ولیعهدی بود.
ولیعهد از زبان خودش
ذی یزن بن هیثم در اکتبر ۲۰۲۰ و همزمان با روز جوان در عمان گفت که وزارتخانه تحت امرش تلاش خواهد کرد "نسلی از جوانان متفکر، تحلیلگر و خلاق" ایجاد کند، و قول داد که وزارتخانه در عین حال "ساز و کار لازم برای شنیدن صدای جوانان و پیگیری نظراتشان را فراهم خواهد کرد تا شراکتی واقعی در برنامه‌ریزی برای آینده ایفا کنند".
او در سخنرانی دیگری نیز که در همان ماه به مناسبت روز زن در عمان ایراد کرد گفت: "ما بار دیگر با صراحت اعلام می‌کنیم که از صمیم قلب دوست داریم از زنان عمانی در مسیر رسیدن به آرزوهایشان حمایت کنیم و تلاش خواهیم کرد تا از تمامی ظرفیت‌ها برای رسیدن به اهداف مورد نظر استفاده کنیم."
در دسامبر ۲۰۲۰، عمان میزبان جلسه شورای المپیک آسیا بود که به منظور انتخابت کشور میزبان بازی‌های آسیایی ۲۰۳۰ برگزار می‌شد. قطر و عربستان سعودی برای میزبانی این بازی‌ها با یکدیگر رقابت داشتند. این جلسه در حال برگزار شد که مذاکراتی برای پایان دادن به اختلافات قطر و برخی از کشورهای همسایه‌اش در جریان بود.
ذی یزن هنگام سخنرانی در این جلسه گفت که "رویدادها و رقابت‌های ورزشی ابزاری است برای شیوع فرهنگ دوستی و درک متقابل میان ساکنان این قاره، و ایجاد پایه‌های صلح و دوستی در جهان".
ولیعهد از زبان دیگران
در پی عضویت ذی یزن در کابینه عمان، "منبع عمانی آگاهی" به وبسایت العرب گفت که این تصمیم "نشانه میل رهبری جدید به نوسازی دولت است که در قدم اول شامل جوان‌گرایی و در قدم دوم شامل ایجاد حلقه‌ای نزدیک پیرامون سلطان به منظور آمادگی برای اقدامات سیاسی پیش رو می‌شود".
علی نجفی، سفیر ایران در عمان، روز ۱۱ اکتبر ۲۰۲۰ در توییتر نوشت: "از دیدار امروز خود با ذی یزن بین هیثم، وزیر فرهنگ، ورزش و جوانان بسیار لذت بردم، دلیل اول این که او وزیری جوان است که به مسئولیت‌های خود تعهد دارد، و دلیل دوم هم این که گفت‌وگو راجع به فرهنگ و هنر برای من جذاب است."
بعد از دیدار ذی یزن با سفیر ایران، وبسایت وطن السرب که به مسائل دنیای عرب می‌پردازد پرسید: "آیا ذی یزن بن هیثم جای یوسف بن علوی، وزیر خارجه سابق، را گرفته است و به عنوان رابط عمان با ایران عمل می‌کند؟"
این وبسایت گفت که گمانه‌زنی تحلیلگران سیاسی این است که ذی یزن شاید جای وزیر خارجه سابق را بگیرد، شخصی که "پیوندی مستقیم با تهران داشت، عمده رهبران ایران او را پذیرفته بودند و به او احترام می‌گذاشتند، و قبلا نیز در بسیاری از بحران‌های خلیج فارس به عنوان میانجی عمل کرده بود".

منبع: بی‌بی‌سی

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • حسن
    0

    وای وای، در عصر آگاهی که حتی متحجرترین حکومتها هم رویه اصلاح پیش گرفته اند ما مردم با خود و سرنوشت فرزندانمان چه کردیم.

    نظرات شما -
    • من
      0

      الان انتخاب ولیعهد از نظر شما پیشرفته کجا نظر مردم عمان پرسیده شده چه کسی را می خواهید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها