پزشکانی که به دنبال جذب فالوئر هستند!

اخیرا بارها مشاهده شده اطلاعات پزشکی چهره معروف، به جای اینکه از سوی خانواده بیمار رسانه‌ای شود توسط پزشک مربوطه آن هم در صفحه اینستاگرام وی رسانه‌ای می‌شود. قطعا چنین رفتاری خارج از شان پزشکی و صرفا برای جذب مخاطب است.

پزشکانی که به دنبال جذب فالوئر هستند!

این روند تا جایی تکرار شده و شدت گرفته که با واکنش مسئولان وزارت بهداشت مواجه شده است

اصل رازداری پزشکی و حفظ حریم خصوصی بیماران یکی از مهم‌ترین وظایف اخلاقی در حیطه‌ی اخلاق پزشکی است که دارای سابقه‌ای دیرینه در دنیای پزشکی می‌باشد. در سوگندنامه بقراط به اهمیت این موضوع اشاره شده است و از آن به مانند امری مقدس نام برده شده است. پزشکان ایرانی نیز پس از اتمام دوره خود این سوگندنامه را قرائت می‌کنند: « اکنون که با عنایات و الطاف بیکران الهی دوره دکتری پزشکی را با موفقیت به پایان رسانده‌ام و مسئولیت خدمت به خلق را بر عهده گرفته‌ام، در پیشگاه قرآن کریم به خداوند قادر متعال که دانای آشکار و نهان است و نامش آرامش دل‌های خردمندان و یادش شفای آلام دردمندان، سوگند یاد می‌کنم که همواره حدود الهی و احکام مقدس دینی را محترم شمارم، از تضییع حقوق بیماران بپرهیزم و سلامت و بهبود آنان را بر منافع مادی و امیال نفسانی خود مقدم بدارم. در معاینه و معالجه حریم عفاف را رعایت کنم و اسرار بیماران خود را، جز به ضرورت شرعی و قانونی، فاش نسازم. خود را نسبت به حفظ قداست حرفه پزشکی و حرمت همکاران متعهد بدانم و از آلودگی به اموری که با پرهیزکاری و شرافت و اخلاق پزشکی منافات دارد، اجتناب ورزم. همواره برای ارتقای دانش پزشکی خویش تلاش کنم و از دخالت در اموری که آگاهی و مهارت لازم را در آن ندارم، خودداری کنم. در امر بهداشت، اعتلای فرهنگ و آگاهی‌های عمومی تلاش کنم و تامین، حفظ و ارتقای سلامت جامعه را مسئولیت اساسی خویش بدانم.» پزشکان در طی سوگندی که یاد می‌نمایند خویش را نسبت به حفظ اسرار بیمار و عدم افشای آن ملزم، متعهد و مکلف می‌نمایند. بیشتر پزشکان نسبت به سوگندنامه پزشکی و مفاد آن پایبند هستند، اما مانند هر شغل دیگری که ممکن است در آن تخلفاتی رخ دهد، درصد معدودی از پزشکان ممکن است، اخلاق حرفه‌ای خود را آنچنان که باید رعایت نکنند.این موضوع به نظر می‌رسد با توجه به گسترش شبکه‌های اجتماعی شدت بیشتری گرفته است. بر همین اساس است که طی ایام اخیر بارها مشاهده شده اطلاعات پزشکی فلان بیمار که چهره معروفی است به جای اینکه از سوی خانواده بیمار و یا روابط عمومی مرتبط رسانه‌ای شود توسط پزشک مربوطه آن هم در صفحه اینستاگرام وی رسانه‌ای می‌شود. قطعا چنین رفتاری خارج از شان پزشکی و صرفا برای جذب مخاطب است. این روند تا جایی تکرار شده و شدت گرفته که با واکنش مسئولان وزارت بهداشت مواجه شده است.

هشدار روابط عمومی وزارت بهداشت
کیانوش جهانپور رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت در توییتر به پزشکان مواد قانونی رعایت حریم خصوصی بیماران را یادآوری کرد. او در چند توییت از ماده 76 تا 85 راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای شاغلین حِرَف پزشکی یاد کرد و نوشت: شاغلین حِرَف پزشکی و وابسته موظف‌اند به حق بیمار مبنی بر محرمانه بودن همه اطلاعات وی اعم از اطلاعات حساس و غیرحساس که به هر شکل در مراحل مختلف تشخیصی و درمانی جمع‌آوری می‌شود و یا به هر ترتیب در اختیار تیم درمانی قرار می‌گیرد احترام بگذارند. جز شخص بیمار و یا افرادی که از طرف او اجازه داشته باشند ارائه اطلاعات به هر فرد دیگری ممنوع است. موضوع رعایت حریم خصوصی اطلاعات پزشکی از خبر مربوط به بیماری کرونای علی انصاریان بالا گرفت که پزشک معالج او آقای هاشمیان به خبرگزاری رکنا گفته بود او به ویروس جهش یافته انگلیسی مبتلاست. این خبر بعدا توسط دکتر هاشمیان تکذیب شد. همچنین تصویری از عکس گرفتن یک پزشک در کنار مهرداد میناوند، واکنش‌های منفی زیادی را در فضای مجازی به همراه داشت. کیانوش جهانپور در واکنش به این تصویر نیز در توییتر نوشت: "غیراخلاقی است، متاسفانه"

منبع: آفتاب یزد

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها