یک هزار و ۱۸۰ کیلوگرم زعفران در استان مرکزی تولید شد

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: یک هزار و ۱۸۰ کیلوگرم محصول زعفران امسال در این استان تولید شد.

یک هزار و ۱۸۰ کیلوگرم زعفران در استان مرکزی تولید شد

علی‌ اصغر زارعی افزود: ۳۸۵ هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی زیر کشت زعفران قرار دارد که سالانه از هر هکتار این اراضی چهار کیلوگرم محصول زعفران برداشت می شود.

وی ادامه داد: ۵۰ هکتار این اراضی امسال زیر کشت زعفران قرار گرفته ‌است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: یک هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی این استان نیز زیر کشت گل محمدی قرار دارد و استان در این زمینه رتبه پنجم کشور را به خود اختصاص داده ‌است.

وی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی کشور و استان مرکزی کشت گیاهان کم آب‌بر از جمله گیاهان دارویی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار داشته و اکنون یک هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت این گیاهان از جمله نعنا فلفلی، آویشن و اسطوقدوس اختصاص دارد.

زارعی یادآور شد: ۶۵ واحد صنعتی و سنتی تولید قارچ خوراکی نیز در استان مرکزی وجود دارد و سالانه حدود چهار تن محصول در این واحدها تولید می‌شود.

وی با یادآوری وجود ۱۷ نهالستان مجوز دار در استان مرکزی گفت: ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال سالانه در این واحدها تولید می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: تولیدات این واحدها علاوه بر تامین نیاز استان، به سایر استان های کشور از جمله همدان، لرستان، کرمان و یزد ارسال می‌شود.

زارعی از فعالیت یک واحد تولید نهال کشت بافتی در استان مرکزی گفت: این واحد علاوه بر کشت بافت گل و گیاهان زینتی در زمینه کشت بافت نهال‌های میوه از جمله آناناس فعالیت دارد.

وی ادامه داد: کشت بافت گیاه آناناس برای نخستین بار در شهرستان محلات استان مرکزی انجام و در سطح کشور عرضه می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی از کشت محصولات ارگانیک در ۴۷۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان خبرداد و افزود: ۳۴۰ هکتار از باغات پسته و ۱۳۰ هکتار از باغات انار استان تحت پوشش شرکت‌های مجاز به تولید محصول ارگانیک قرار دارد.

زارعی گفت: تمامی محصولات این باغات به خارج از کشور از جمله آلمان صادر می شود.

وی ادامه داد: با توجه عدم توسعه باغات استان مرکزی، تغییر رقم و افزایش عملکرد در واحد سطح در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار داشت: تولید محصولات باغی در این استان به صورت متوسط هشت تن در هکتار است که برای دستیابی این رقم به ۱۲ تن در هکتار و استانداردهای جهانی، چاره‌ای جز تغییر رقم کشت در این اراضی وجود ندارد.

زارعی با یادآوری تقسیم باغات به درجه‌های یک تا سه افزود: بر این اساس باغات درجه سه استان مرکزی باید حذف و به باغات درجه یک تبدیل شده و با تغییر رقم کشت زمینه افزایش تولید در باغات درجه ۲ نیز فراهم شود.

وی ادامه داد: اجرای این طرح اکنون به صورت نمونه در باغات گردو، بادام و انگور آغاز شده و اجرای آن در سایر باغات در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی قرار دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی توسعه و ایجاد باغات در اراضی شیب دار را از دیگر برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان عنوان کرد و گفت: این باغات در شهرستان‌هایی که بارندگی در آنها بیش از ۳۰۰ میلیمتر در سال است اجرا می شود.

زارعی افزود: با توجه به اقلیم استان مرکزی ایجاد باغات در اراضی شیب دار شهرستان‌های استان از جمله شازند، اراک، خنداب و کمیجان که از بارندگی‌های مناسبی برخوردار هستند آغاز و در حال انجام است.

وی ادامه داد: طرح ایجاد باغ در اراضی شیب دار در ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی و ملی استان سال گذشته اجرایی شد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده، اجرای این طرح در ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی و ملی استان در دستور کار قرار دارد.

استان مرکزی با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها