دومین بازارچه تولیدات دانشجویی دانشگاه شیراز آغاز شد

دومین بازارچه تولیدات دانشجویی با عنوان «چرتکه» با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی و مدیر فرهنگی وزارت عتف، اعضای هیأت‌رئیسه دانشگاه شیراز و جمعی از دانشگاهیان به‌صورت مجازی رونمایی شد.

دومین بازارچه تولیدات دانشجویی دانشگاه شیراز آغاز شد

آئین افتتاحیه و رونمایی از سایت دومین بازارچه تولیدات دانشجویی چرتکه که به‌همت مدیریت فرهنگی دانشگاه شیراز و با شرکت ۹ دانشگاه فردوسی مشهد، ملایر، سمنان، ارومیه، حضرت معصومه قم، ولی‌عصر رفسنجان، خرمشهر، میبد یزد و گلستان ترتیب یافته است، در سالن مصطفوی ساختمان مدیریت دانشگاه شیراز برگزار شد.

علی حفیظی، مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز در حاشیه این مراسم در خصوص روند اجرایی بازارچه چرتکه توضیح داد: با توجه به شیوع ویروس و عدم امکان برگزاری نمایشگاه‌های حضوری، دانشگاه شیراز با طراحی اولین وب‌سایت فروشگاهی دانشجویان، نمایشگاه دستاوردهای دانشجویی و تولیدات دانشجویی چرتکه را به‌صورت مجازی برگزار کرد.

وی افزود: فراخوان بازارچه توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف منتشر شد و تعداد ۱۴۰ هنرمند از ۹ دانشگاه مختلف، تمایل خود را به شرکت در بازارچه اعلام کردند که هم‌اکنون ۹۵ غرفه در سایت با قریب ۱۵۰۰ محصول در سایت قابل مشاهده است.

حفیظی در خصوص ویژگی‌های این نمایشگاه نیز بیان کرد: ازجمله ویژگی‌های بارز این نمایشگاه، ایجاد یک زیست‌بوم نوآورانه و فناورانه برای دانشجویان سراسر کشور است که امکان تعامل دوجانبه و ارزیابی کیفیت توسط خود دانشجویان را به وجود می‌آورد، همچنین این وب‌سایت امکان برگزاری دوره‌های آموزشی دارد.

به گفته مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز، در این دوره از بازارچه، دوره‌های مختلف آموزشی در ۱۵ حوزه صنایع دستی و ۱۱ حوزه کسب‌وکار طراحی شده است که در طول جشنواره اجرایی خواهد شد؛ این دوره‌ها شامل کارگاه آموزش بسته‌بندی، کارگاه مدل کسب‌وکار، کارگاه‌های مختلف هنری و … است.

حفیظی توضیح داد: در این نمایشگاه مجازی، دانشگاه‌های سراسر کشور با ایجاد صفحه شخصی دانشگاه خود در سایت اهراز هویت شده و از آن پس دانشجویان آن دانشگاه می‌توانند محصولات خود را در دسته‌بندی دانشگاه خود بارگزاری کنند.

به‌گفته مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز، غرفه‌های موفق درنهایت به پارک علم و فناوری و مرکز نوآوری و کارآفرینی معرفی می‌شوند.

برآیند کنش‌های جمعی افزایش سرمایه اجتماعی است

در این آئین، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این بازارچه و تقدیر از دانشگاه شیراز، بیان کرد: خودشکوفایی در سایه‌ی کار و فعالیت حاصل می‌شود و بر همین مبناست که جوهره‌ی انسان به کار و تلاش است و همه‌ی آنچه با عنوان دستاورد می‌شناسیم حاصل فعالیت است.

غلامرضا غفاری، با تاکید بر اینکه فرهنگ کار گروهی باعث هم‌افزایی بیشتر می‌شود، گفت: کار گروهی تاثیرگذارتر است و می‌تواند باعث توسعه فرهنگی شود.

وی، با اشاره به اینکه این جنس فعالیت‌ها زمینه‌ی ایجاد هویتی تازه را فراهم می‌کند، افزود: در پرتو این رویدادها، نشاط و لذتی حاصل می‌شود که بی‌مانند است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: امروز بخش اندکی از جمعیت دنیا هم فاقد مهارت است و هم علاقه‌ای به آموزش آن ندارد، از همین‌رو ضروری است دانشگاه‌های نسل جدید برای کسب توانمندی بیشتر در این زمینه تلاش کنند.

دکتر غفاری، برآیند کنش‌های جمعی را افزایش سرمایه اجتماعی و توجه به ذهنیت‌های مشترک دانست و گفت: حاصل کار در نهایت به امیدآفرینی ختم می‌شود و امید مهم‌ترین ویژگی است که منجر به ایجاد افق‌های جدید می‌گردد.

دانشجویان با برپایی بازارچه چرتکه نشان دادند که چیزی مانع از فعالیت آن‌ها نمی‌شود

رئیس دانشگاه شیراز نیز در این آئین با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید خود را به استانداردهای دانشگاه نسل سوم و چهارم (دانشگاه کارآفرین و جامعه‌محور) نزدیک کنند، اظهار کرد: حرکت در این مسیر اجتناب‌ناپذیر است؛ دانشگاه‌ها در نسل سوم رسالت دارند بعد از دانش‌آموختگی، دانشجویانشان را رصد کنند و درباره آن‌ها مسئولیت‌پذیر باشند و در قبال حل مسائل جامعه خود را مسئول می‌دانند.

حمید نادگران با تاکید بر اینکه دانشگاه محل سعی و خطای دانشجو است، افزود: با انجام کار دانشجویی، دانشجویان با پختگی و رسیدن به تراز مناسبی وارد اجتماع می‌شوند و با این رویکرد، زمینه‌ی ایجاد نمایشگاه‌های متفاوت تولیدات دانشجویی طراحی شده است.

وی، در خصوص گشایش دومین بازارچه دانشجویی «چرتکه» در دانشگاه شیراز نیز توضیح داد: نخستین نمایشگاه تولیدات دانشجویی سال ۹۸ در پردیس ارم این دانشگاه به‌صورت حضوری رقم خورد و امسال با برگزاری این برنامه به‌طور مجازی، دانشجویان به ویروس نشان دادند که چیزی مانع از فعالیتشان نمی‌شود.

رئیس دانشگاه شیراز در خصوص هدف از برپایی این بازارچه نیز توضیح داد: هدف از ایجاد این بازارچه، مهارت‌آموزی دانشجویان، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از طریق توسعه و تقویت کارآفرینی دانشجویان، ارتقای نشاط اجتماعی بین دانشجویان فرهنگ سازی خانواده پایدار با تأکید بر ترویج کسب و کار و اشتغال دانشجویان، بروز توانمندی‌های تولیدی دانشجویان، ایجاد اشتغال برای دانشجویان، آشنایی دانشجویان با فرصت‌های اشتغال و کارآفرینی، تقویت وضعیت اقتصادی قشر دانشجو، افزایش بازدهی دانشجویان مشغول به فعالیت‌های تولیدی، ایجاد بستر مناسب برای بازاریابی و فروش محصول ایجاد زمینه برای تولید ثروت، ایجاد بستر مناسب جهت ظهور، پرورش و شکوفایی ایده‌های تولیدی، شور و نشاط تولید محور، ایجاد فرصت برای جذب سرمایه‌گذار، ایجاد بستر مناسب برای ارتقا محصول، ایجاد انگیزه، نمایش دست‌آوردها و نقش‌آفرینی صحیح اجتماعی است.

نادگران ضمن سپاسگزاری از دیگر دانشگاه‌هایی که برای راه‌اندازی این دوره از بازارچه همکاری داشتند، اظهار کرد: بازارچه چرتکه فعالیت‌های ارزشمند و در نوع خود بی‌بدیلی دارد.

بازارچه چرتکه تا ۶ اسفندماه ۱۳۹۹ ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان برای بازدید و ثبت‌نام در این بازارچه می‌توانند به سایت چرتکه به‌نشانی https://chortkehbazar.ir مراجعه نمایند.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها