نیوزیلند به حضور نظامی ۲۰ ساله‌اش در افغانستان پایان می‌دهد

نخست وزیر نیوزیلند امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، دولت ولینگتون در ماه مه آخرین نظامیان باقیمانده خود در افغانستان را خارج خواهد کرد و به بیش از دو دهه استقرار نیرو در آنجا پایان می‌دهد.

نیوزیلند به حضور نظامی ۲۰ ساله‌اش در افغانستان پایان می‌دهد

جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند گفت، فرایند صلح داخلی افغانستان بهترین چشم انداز برای یک راهکار سیاسی بادوام را متصور شده است و این بدین معناست که نیروهای دفاعی نیوزیلند دیگر مورد نیاز نیستند.

نخست وزیر نیوزیلند در بیانیه‌ای گفت: پس از ۲۰ سال حضور نیروهای دفاعی کشورمان در افغانستان اکنون زمان آن است که به استقرار خودمان پایان دهیم.

حدود ۳۵۰۰ نیوزیلندی از سال ۲۰۰۱ در افغانستان حضور داشته‌اند که این شامل نیروهای ویژه، تیم های بازسازی و افسرانی برای آموزش متخصصان است. استقرار نیروها در سال اخیر به شدت کاهش یافت و در حال حاضر شش تن -سه تن در آکادمی آموزش افسری افغانستان و سه تن در مقر ناتو- مستقر هستند. استقرار در افغانستان جزو طولانی ترین حضورهای نظامی تاریخ نیوزیلند بوده است.

آردرن همچنین از ۱۰ نیوزیلندی که جانشان را در افغانستان از دست دادند، یاد کرد و گفت: بیش از ۳۵۰۰ نیروی دفاعی نیوزیلند و پرسنل دیگر آژانس ها که تعهدشان برای جایگزینی درگیری با صلح بوده است، همواره در یادها می مانند. تصمیم برای پایان دادن به این استقرار نظامی با شرکای اصلی مورد گفت‌وگو قرار گرفته است.

پیش از این ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت، ائتلاف قبل از آنکه زمان مناسب فرا برسد نیروها را از افغانستان خارج نمیکند. وزرای دفاع متحدان مورد حمایت واشنگتن به زودی نشستی برای بررسی آینده ۱۰ هزار نیرو که عمدتا نقش حمایتی در افغانستان ایفا میکنند، برگزار خواهند کرد.

واشنگتن توافق صلحی در سال ۲۰۲۰ با شبه نظامیان طالبان منعقد کرد و براساس آن تمام نیروهای آمریکایی باید تا ماه مه از افغانستان خارج شوند و در ازای آن تضمین های امنیتی بدهند اما با افزایش سطح خشونت ها این توافق مورد بررسی دولت جدید قرار گرفته است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها