مکرون: باید راه‌حل مناسبی برای پرونده هسته‌ای ایران پیدا کنیم

رئیس‌جمهور فرانسه در اظهاراتی مدعی شد که پاریس باید به کمک شرکایش به دنبال راه‌حلی برای مسئله هسته‌ای ایران باشد.

مکرون: باید راه‌حل مناسبی برای پرونده هسته‌ای ایران پیدا کنیم

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز جمعه در نشست امنیتی مونیخ درخصوص توافق هسته‌ای گفت: با کمک شرکایمان باید راه حل مناسبی برای پرونده هسته‌ای ایران پیدا کنیم.

«امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه از کشورهای اروپایی خواست مسئولیت بیشتری برای تأمین امنیت خود به عهده گرفته و از وابستگی به آمریکا در داخل ائتلاف ناتو خودداری کنند.

ماکرون که عصر چهارشنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ سخنرانی می‌کرد گفت: «طی چند دهه گذشته، آمریکا در داخل ناتو، تماماْ روی اروپا، دفاع از اروپا و مناطق همجوار ما متمرکز بود. فکر می‌کنم وقت آن است که ما مسئولیت بیشتری برای محافظت از خودمان به عهده بگیریم.»

او در ادامه تصریح کرد: «اروپا، اتحادیه اروپا و اعضای کلیدی آن باید در خصوص امنیت خودشان بخشی از راه‌حل‌ها باشند.اگر ما در داخل ناتو، وابستگی زیادی به آمریکا داشته باشیم ممکن است خودمان را در وضعیتی قرار دهیم که در مرزهایمان امنیت بیشتری نداشته باشیم.»

رئیس‌جمهور فرانسه گفت: «بنابراین، من معتقدم که ما باید شرکای مطمئنی باشیم. من به ناتو اعتقاد دارم و می‌دانم که ناتو به تحرکات سیاسی جدید و روشن‌سازی راهبردهایش نیاز دارد.اما معتقدم بهترین نحوه مشارکت اروپا در داخل ناتو این است که مسئولیت بیشتری برای امنیت خودش به عهده بگیرد و بیشتر عهده‌دار خودمختاری راهبردی خود باشد.»

امانوئل ماکرون یکی از سران کشورهای غربی است که طی سال‌ها گذشته ضمن هشدار درباره به پایان رسیدن هژمونی غرب درباره اتکای بیش از اندازه به آمریکا هشدار داده است.

به عنوان مثال، او شهریورماه سال گذشته در جمع رهبران گروه ۷ در شهر«بیاریتز» در جنوب فرانسه گفت: «ما شاهد پایان هژمونی غرب بر جهان هستیم. ما از قرن هجدهم به نظامی مبتنی بر هژمونی غربی عادت کرده‌ایم، که رهبری آن نیز بر عهده فرانسه و جنبش روشنگری بود. در قرن نوزدهم این رهبری به واسطه انقلاب صنعتی در اختیار بریتانیا قرار گرفت و در قرن بیستم هم به واسطه دو جنگ جهانی و استیلای اقتصادی ایالات متحده، رهبری به آمریکا رسید. اوضاع تغییر کرده است.»

ماکرون گفت: «غربی‌ها مرتکب اشتباهاتی شده‌اند. در جریان بحران‌ها، برخی تصمیمات غلط اتخاذ شده است. برخی از تصمیمات و اقدامات غلطی از سوی ایالات متحده اتخاذ شد... که تبعاتی داشت که تصور می‌کردیم غیرملموس است، اما باعث شد تا اوضاع شروع به تغییر کند. در نتیجه، امروز واقعیات ژئوپلتیکی تغییر کرده است. و حالا با ظهور قدرت‌های جدیدی روبرو هستیم که آن‌ها را دستکم گرفته بودیم. در وهله اول چین. علاوه بر این، روسیه که در سال‌های اخیر راهبردهای موفقتری از ما داشته است.»

رئیس جمهور فرانسه به علاوه تصریح کرد: «علاوه بر قدرت‌های اقتصادی، قدرت‌های سیاسی‌ای نیز ظهور کرده‌اند که خود را تمدن‌هایی می‌دانند که در حال تغییر و تحول نظم بین‌المللی هستند و بر اقتصاد جهانی نیز اثرگذارند... به چین، هند و روسیه بنگرید که انگیزه‌های سیاسی به مراتب قدرتمندتری از اروپایی‌ها دارند. آن‌ها با فلسفه، منطق و تصوراتی عمل می‌کنند که ما آن‌ها را از دست داده‌ایم و این دارد ما را نیز دستخوش تحول می‌کند.»

وی در نهایت تاکید کرد که اقتصاد بازار (نظام سرمایه داری) با بحرانی بی‌سابقه روبرو شده است.

منبع: انتخاب

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ناشناس
    0

    این بابا خودشو قاطی ادم ها حسابی ها کرده اگه جرات از خودتون نشون میدادین خودتون زرتی تسلیم المان های ادم کش نمیکردین این توتا زپرتی میخوان برای ما تعین تکلیف معلوم کنن

  • ارش
    0

    مکرون و بایدن دو نفر دلسوز برجام به بقیه اعتمادی نیست

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      خصوصا بایدن که خیلی کوتاه اومده در قضیه برجام دمش گرم اساسی

  • مالک
    0

    خاک بر سرتان که ادعای قدرت جهانی را دارید و بعد از چند سال تلاش یک برنامه اقدام مشترک تهیه کردید و حالا حرف خودتون را قبول ندارید چه معلوم یک تغییرات دیگه بدهید و ادعای دیگه نداشته باشید؟؟؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها