آخرین وضعیت ساماندهی کارگران ساختمانی مشهد/ کارگران بیکار در پروژه‌های شهری مشغول می‌شوند

قرار است کارگران بیکار در حوزه پروژه‌های شهری مشهد به‌‌کار گرفته شوند تا بهبودی در وضعیت آن‌ها ایجاد شود.

آخرین وضعیت ساماندهی کارگران ساختمانی مشهد/ کارگران بیکار در پروژه‌های شهری مشغول می‌شوند

مدیر پروژه ساماندهی کارگران ساختمانی و موقت شهرداری اظهار داشت: از 10 اردیبهشت ماه سال جاری با توجه به تاکیدات شهردار مشهد مقدس و معاونت خدمات شهری، بحث ساماندهی کارگران ذیل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی در دستور کار شهرداری قرار گرفت. این اقدام به طور ذاتی از وظایف شهرداری نبوده اما شهرداری مشهد در این رابطه پای کار آمد تا بتواند یک معضل شهری دیگر را به خوبی مرتفع کند.

علیرضا کفاش بیان کرد: در ابتدای این طرح بلافاصله چهار ایستگاه کار موقت احداث کردیم که بتوانیم به صورت موقت با امکانات اولیه، خدمات خود را به این قشر زحمتکش جامعه ارائه دهیم. این کارگران در بستر این ایستگاه کارها، جهت خدمات رسانی به مردم فعالیت می‌کنند که در کنار آن در برخی موارد مانند پروژه‌های شهری نیز از ظرفیت آن‌ها استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: در همان ابتدای طرح از سوی شهردار مشهد دستوری ابلاغ شد که اگر کارگری در یک روز تا ساعت 9 صبح به پروژه‌های شخصی اعزام نشود، او را در پروژه‌های شهری (پروژه کشف رود) مشغول به کار کنیم و در پایان همان روز نیز دستمزدشان را پرداخت کنیم.

مدیر پروژه ساماندهی کارگران ساختمانی و موقت شهرداری مشهد با بیان اینکه در این راستا تفاهم نامه‌ای را با 12 دستگاه اجرایی و دو NGO منعقد کردیم تا هر کدام از این دستگاه ها وظایف ذاتی خود را انجام دهند، تصریح کرد: به طور مثال اداره آموزش فنی و حرفه ای آموزش این کارگران را برعهده گرفته است.

کفاش اضافه کرد: همچنین دانشکده علوم پزشکی مشهد در راستای ایجاد شناسنامه سلامت برای این افراد ما را همراهی خواهد کرد. علاوه بر این تفاهم‌نامه، با چندین اداره اجرایی که می توانستند به ما در این مسیر کمک رسانی کنند نیز مذاکراتی را انجام داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون برای 6 هزار و 300 نفر از کارگران؛ کارت کار صادر کرده‌ایم و تاکنون 6 هزار و 700 نفر درخواست خود را ثبت کرده‌اند. از این تعداد هزار و 700 نفر سواد خواندن و نوشتن ندارند که در این راستا با نهضت سوادآموزی هماهنگی هایی را انجام داده ایم تا از پتانسیل موجود در این ایست کارها استفاده کرده و برای بحث سوادآموزی کارگران اقدام کنند.

مدیر پروژه ساماندهی کارگران ساختمانی و موقت شهرداری مشهد ادامه داد: همچنین با اداره کل کتابخانه‌های عمومی مشهد نیز هماهنگی‌هایی را انجام داده ایم تا در خصوص مسائل خانواده، بحث های آموزشی کارگری و... کتابخانه‌هایی به صورت محدود در این ایست کارها ایجاد شود.

کفاش تصریح کرد: در راستای ارائه خدمات به کارگران، معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی شهرداری مناطق نیز پای کار آمدند و برنامه‌ای را لحاظ کرده‌ایم تا با حضور روانشناس در ایست کارهای ساماندهی، بحث‌های روانشناختی را برای کارگران مطرح کنیم. به طور کلی درصدد خواهیم بود که میز خدمتی را در این ایست کارها ارائه دهیم تا جدا از بحث معیشت آن‌ها، مباحثی که سبب تکریم این افراد میشود را نیز دنبال کنیم.

وی درباره ایجاد 12 ایست کار ساماندهی کارگران و بهره‌برداری آن، عنوان کرد: تاکنون این ایست کارها از پیشرفت فیزیکی 100 درصدی برخوردار بوده و همکاران ما به صورت شبانه روزی پای کار هستند تا این ایست کارها تا پایان سال جاری به زودی بهره‌برداری شوند.

مدیر پروژه ساماندهی کارگران ساختمانی و موقت شهرداری مشهد اظهار کرد: مهم ترین اقدامی که ما درحال انجام آن هستیم ایجاد اپلیکیشن هوشمند کارگری است تا با تفاهم نامه‌ای که با سازمان فاوا (شهرمن) داشتیم، بستر شبکه ای را راه اندازی کنیم تا مردم صرفا از طریق ایست کارها بحث درخواست کارگران را انجام ندهند؛ بلکه هر شهروند بتواند با این نرم افزار نیز درخواست خود را ثبت کنند.

کفاش بیان کرد: در حال حاضر زیرساخت‌های این اپلیکیشن شکل گرفته و درصدد هستیم تا از این طریق نیز بهترین خدمت رسانی را به مردم داشته باشیم؛ این سامانه نیز تا انتهای سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

مدیر پروژه ساماندهی کارگران ساختمانی و موقت شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: برای درخواست کارگران سه روش حضوری، اپلیکیشن و سامانه پاسخگویی 3175 تعبیه شده است که مردم می توانند برای درخواست نیروی کار مورد نظر از این سه روش اقدام کنند.

کفاش درباره وجود کارگرنماها در سطح شهر، عنوان کرد: با توجه به زیرساخت‌هایی که ما در بحث ساماندهی کارگران ایجاد کرده‌ایم؛ کارگر واقعی که محتاج کار باشد، بیکار نخواهد ماند و اگر از طریق مردم به سر کار اعزام نشود، او را در پروژه‌های شهری مشغول به کار خواهیم کرد؛ اما متاسفانه از آنجا که عواطف مردم به نوعی برانگیخته می شود، کمک هایی را در نظر می گیرند که به دست اهلش نمی‌رسد.

وی تاکید کرد: کارگری که در کنار خیابان پلاکاردی را در مقابل خود می‌گذارد، کارگر واقعی نبوده و به نوعی کارگر نما است.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها