آتش عمدی در جان نیزارهای رودخانه اترک

معاون فنی اداره کل محیط زیست خراسان شمالی از بروز آتش سوزی های عمدی در نیزارهای موجود در رودخانه اترک و تالاب آق قشلاق ابراز نگرانی کرد.

آتش عمدی در جان نیزارهای رودخانه اترک

حبیب لشگری گفت: متاسفانه تعدادی از فرصت طلب ها برای توسعه زمین های کشاورزی خود اقدام به آتش زدن این نیزارها می کنند.

وی افزود: علاوه بر آن تعدادی نیز به منظور عبور و مرور بیل های مکانیکی جهت برداشت گل از کف رودخانه و تالاب نیزارها را به آتش می کشند که برداشت گل برای سرعت بخشیدن حرکت آب و افزایش دبی آب صورت می گرفت تا مقدار آب کشاورزیشان افزایش یابد.

لشگری ادامه داد: اما آتش کشاندن نیزارها به معنای به آتش کشاندن پناهگاه حیواناتی همچون گنجشک ها و سایر پرندگان مهاجر است.

وی اظهارکرد: نیزارهای حاشیه رودخانه اترک و تالاب آقش قشلاق محل زندگی گونه جانوری گربه وحشی است و در واقع گربه وحشی در میان این نیزارها غذای خود را تامین می کند که به آتش کشاندن نیزارها سبب می شود تا این گونه حیوانی مدام در حال جابجایی در سایر قسمت های نیزارهای وحشی شود.

این مقام مسئول تاکیدکرد: از آنجاییکه گربه وحشی به راحتی شکار می کند علاقه زیادی به این مکان دارد اما مواردی از ثبت حضور گربه وحشی در قسمت های سیساب و یا تلف شدن آن به هنگام عبور از عرض جاده ثبت شده است که این امر را می توان نتیجه به آتش کشاندن نیزارها نیز دانست.

وی تصریح کرد: اما کشاورزان باید به این نکته توجه داشته باشند که هرچقدر نی های موجود در نیزارها به آتش کشانده شود دوباره رویش پیدا می کند و در واقع کشاورزی در محل نیزارها هزینه زیادی به دنبال دارد و نی ها بعد از قطع کردن و یا آتش کشیدن دوباره به صورت علف هرز روییده می شوند.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها