حرکت برجام روی تیغ دو لبه/ ماه‌های سرنوشت‌ساز برای توافق هسته‌ای/ شطرنج بایدن و ایران، عقب نشینی کاخ سفید و تاکتیک تهاجمی ایران

روشِ فشار ایران مانند حرکت روی یک تیغ دو لبه است. آمریکا از طرفی، دوست ندارد در این شرایط، وارد بحران خاورمیانه شود و از طرف دیگر، بدش نمی آید عدم بازگشت به برجام را بر گردن ایران بیندازد.

حرکت برجام روی تیغ دو لبه/ ماه‌های سرنوشت‌ساز برای توافق هسته‌ای/ شطرنج بایدن و ایران، عقب نشینی کاخ سفید و تاکتیک تهاجمی ایران

به گزارش خبر فوری ، تا پایان ضرب‌الاجل ایران به اروپا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک روز بیشتر باقی نمانده است. در این شرایط، همچنان ناظران بین المللی منتظرند تا ببینند سرنوشت این سند مهم یعنی برجام چه می‌شود. اما به راستی چه مسیری توسط امریکا و ایران به عنوان مهم‌ترین بازیگران آینده برجام در حال طی شدن است؟

سیاست بایدن در مسیر برجام، دیپلماسی چماق و هویج برگشت

آنچه این روزها بیش از هر زمان دیگری مشخص است، این است که جو بایدن و دولتش بعد از ۴ سال بار دیگر سیاست قدیمی آمریکایی را زنده کرده‌اند. سیاست "چماق و هویج" که آمریکایی‌ها و به خصوص دموکرات‌ها در آن استاد هستند.

بایدن نیز دقیقا در همین جهت عمل می‌کند. رئیس جمهور آمریکا سخت به دنبال این است که از طریق اقداماتی مانند انتقاد به عربستان و بن سلمان یا خروج انصارالله از گروه‌های تروریستی و یا لغو مکانیسم ماشه خود را صلح‌جو و خوش نیت نشان داده و از این طریق، ایران را مجاب کند که قدم اول را برای برجام بردارد.

این روشی بود که ترامپ اصلا دنبال نمی‌کرد. سیاست او فشار حداکثری بر ایران بود. او سعی داشت با فشار، ایران را راضی به پذیرش شرایط خود کند، اما بایدن سیستم دولت آمریکا را به عقب و به زمان باراک اوباما بازگردانده است.

این مطلبی است که پایگاه خبری دِ هیل نیز بر آن تاکید دارد. نویسنده مقاله اخیر این پایگاه، می‌گوید بایدن بر خلاف ترامپ سیاست "اولویت آمریکا بر جهان" را کنار گذاشته است. او مانند اوباما سعی دارد حمایت شرکایش را جلب نماید، از این رو به شدت به تروئیکای اروپایی نزدیک شده است. این در حالی است که ترامپ دوستی با عربستان و اسراییل را بر روایط با اروپا ترجیح می‌داد.

طبق گزارش د هیل، جو بایدن به دلیل سیاست "بازگشت به رهبری دنیا" در کنار شرکای اروپایی خود قرار گرفته و به خصوص در مساله برجام به دنبال این است که آن را از طریق اروپا و با کمک آنها حل کند.

نویسنده د هیل معتقد است اصرار بایدن بر دیدار با سران جمهوری اسلامی ایران در قالب ۵ +۱ دقیقا در همین چارچوب است.

سیاست ایران، فشار کنترل شده

با توجه به تحلیل د هیل، رفتار سران کشور ما نیز قابل بررسی است. ایران در زمان ترامپ سیاست "صبر استراتژیک" را پیش گرفت. آمریکای ترامپ توسط شرکای مهم ایالات متحده ایزوله شده بود وسازمان ملل هم در کنار طرح‌های ضد ایرانیش من جمله مکانیسم ماشه قرار نگرفت. اما در زمان بایدن، اوضاع فرق می‌کند. ایران می‌داند راه بایدن همان راه اوباما است و سعی دارد از طریق اجماع جهانی و مظلوم نمایی همان روشی را پیش بگیرد که سال‌ها پیش رونالد ریگان بر علیه گورباچف پیش گرفت.

ایران در همین جهت، سیاست فشار را پیش گرفته است. ایران به دنبال این است که از طریق فشار، آمریکای بایدن را مجبور کند که زودتر تصمیم بگیرد و زمان را کش ندهد. نباید فراموش کرد که هرچه زمان بیشتری بگذرد، اجماع آمریکا علیه ایران راحت‌تر و شرایط سخت‌تر می‌شود، چراکه بایدن بیش از گذشته به ساز و کارهای زمان اوباما بازگشته و با اروپایی‌ها ائتلاف ایجاد می‌کند.

با وجود این، نباید از خاطر برد که روشِ فشار ایران مانند حرکت روی یک تیغ دو لبه است. آمریکا از طرفی، دوست ندارد در این شرایط، وارد بحران خاورمیانه شود و از طرف دیگر، بدش نمی آید عدم بازگشتش به برجام را بر گردن ایران بیندازد و از این طریق، به نوعی از تعهد خود شانه خالی کند. از این رو باید در این چند ماه بسیار هوشیار باشیم و حتی در صورت دنبال کردن روش فشار، میزان و شدت آن را سنجیده و کنترل کنیم.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • امیریان
    0

    خلیی توب است

  • ربیع
    0

    سیاست دولت در عمل دفع الوقت است تا دوره اش تمام شود و سیاست کلی هم متاسفانه به دلیل ضعف و تردید دچار ابهام.است مجلس اگر راست میگوید کافی است از اختیارات قانونیش سریعا استفاده کند وگرنه دیگر نه در داخل ونه درخارج کسی تره هم برایمان خرد نخواهد کرد.......... .

  • امیرعباس
    0

    اقا چرا خبر حداد و عادل پاک شد، اهان فرمودند از بالا فشار اومده پاک بشه

    نظرات شما -
    • علی
      0

      اینا همه دست بوس فرح بودن حتی مکارم خدا بیامرز اما واقعا چع سعادتی داشتن

    • اشکان
      0

      همه سر کاریم حسن کلید ساز هم حتما بی خبره پشت پرده چی میگزره هنوز هیچی نشده دارن زندانی عوض میکنن کاملا سر کاریم

  • هادی
    0

    گروسی ۳ماه زمان خرید . ایران برای بار چندم امتیاز داد .

  • الن
    0

    واقعیت این است که ایران در معادلات جهانی عرصه ای برای بازی ندارد ، بایدن از اسرائیل و عربستان روی برگردانده است و روسیه به اسرائیل نزدیک شده و چین به عربستان سلاح می فروشد ، ایران بد بازی کرده و تمام فرصت ها رو سوزانده است ، با فرض اینکه همین امروز از برجام و پروتکل های سازمان ملل خارج شویم و بتوانیم بمب اتم بسازیم ، بعدش چی؟؟؟؟ ما بدون تعامل با دنیا هیچ هستیم ، عملکرد هشت سال دولت احمدی نژاد و هشت سال دولت روحانی این را ثابت کرد. صنعت ما رو به افول است و چیزی از آن باقی نمانده است ، از زمان خاتمی تمام سرمایه های مادی و معنوی خودمان را به جای توسعه صنعت و سرمایه گذاری در سطوح "های تکنولوژی" به پای انرژی هسته ای ریخیتم و از اینکه جهان پیش رو جهان انفوراتیک و الکترونیک است غافل شدیم و حال چه داریم ؟!! هیچ !!! یک نیروگاه اتمی تعطیل که یک آمپر خروجی برق ندارد و تکنولوژی ان مربوط به شصت سال پیش است و روسیه به واسطه ان ما را دوشید و یک کیک زرد که در دنیا مشتری ندارد.ما هزینه دادیم و دیگران بردند ، ما در زمین بد کسانی بازی بازی کردیم و الان به ریش ما می خندند و ما مردم عوام هنوز در بازی سیاسی اصلاح طلب و اصول گرا گرفتاریم ، راه توسعه و مدرنیته در تضاد با رویکرد جمهوری اسلامی است و این ره که ما می رویم به ترکستان است.

    نظرات شما -
    • هستی
      0

      واقعا درست میگید هزینه های هنگفتی برای انرژی هسته ای صرف شد که حتی نتونست یک لامپ رو برامون روشن کنه این مسئله تو خاموشیه احتمالی وکمبود گاز لمس کردیم که چرا انرژی هسته ای که سالهاست داریم براش هزینه میدیم هنوز به هیچ نتیجه ای نرسیده که حتی کار به سوزاندن مازوت رسیده,واقعا کشور رو کی داره اداره میکنه!!!!

  • مصطفی
    0

    خداوند لعنتشون کنه مجلسهای بی کفایت حالا که فرصتی برا گفتگو و ارزانی پیش اومده سنگ میندازه جلوی دولت که گفتگو نکنن یاس و نا امیدی گرفتمون همش دروغ همش حرف مفت امید به اینده کدوم اینده ۴۲سال درست نشده پس کی میخواد درست بشه همش دروغه بیچاره شدیم از بس وعده به اینده مجلس خبرگان هم بعد یکسال از خواب بیدار شدن و گفتن مزاکره هیچ نفعی نداره یعنی نون تو تحریم هست ملت بدبخت هم فقط مقاومت و دیگه هیچ تا ابد مقاومت بدون پاداشت خداوند لعنتتتون کنه

  • علی
    0

    فقط مردم رو سرگرم کردن چند سال طول کشید برجام احیا شد وباطل شد الانم چند سال موش گربه بازی کنن دوباره احیا بشه چیزی که میزمیره عمرو جوانی ما مردمه

  • مهدی
    0

    دیگر نباید فریبه غرب را خورد و بایدبا افکار و روابط درست فقط بفکر منافع ملت خودمون باشیم.

  • احمد
    0

    اگر از فردا دوربین‌ها و غیره کنده شود و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخراج شوند دوباره استکبار و اروپا بهانه می کنند که ایران مخفیانه اقداماتی انجام داده است که باید اثبات کند که کاری نکرده است وچند ماه طول می کشد و شاید چند سال ولی این توافق بین سازمان انرژی اتمی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که دوربین‌ها فعالیت های هسته ای ایران را ثبت کند ولی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آن دست رسی نداشته باشد و اگر تحریم ها برداشته شد ایران فیلم آن را به آژانس بدهد مگر نه پاک کند عاقلانه ترین و منطقی ترین تصمیم و به نفع مردم ایران است و همچنین اجرای قانون مجلس .

  • علی
    0

    تا حالا که مردم طعم شیرین فرجام حسن کلید ساز رو نچشیدن الانم که عمو بایدن اومده شل کن سفت کن درآوردن و توپ رو میندازن تو زمین همدیگه و هی میگن اول تو اونم میگه اول تو و ما ملت هم به هیچ جاشون حساب نمیکنن. حسن جون ما شروع کنیم به کار اگه اونا نیومدن کار رو ول میکنیم بخدا مردم خسته شدن از این موش و گربه بازیهای شما صبر و تحمل هم حدی داره یه دفعه دیدی یه انقلاب نور دیگه درست شد و همه شماها رو به زباله دان تاریخ فرستاد. خواهشآ دست بردارین از اذیت کردن این مردم عزیز و نجیب ابران و بگذارین ملت دم عیدی یه نغس راحتی بکشن و اجناس گران و سربه فلک کشیده کمی ارزان بشه. به امید کمی تفکر

  • مورچه
    0

    مقامات مسعؤلین روسآ وزرا مدیران تمایلات شان بیشترازمردم است برای ایجادروابط اقتصادی مالی نظامی بانکی ومسائل جهانی اما شعاره های گذشته نسبت داده شده ب امریکا مانند شیطان بزرگ مرگ برامریکا استعمارگر انتقام سخت ترورهای اخیرتوسط امریکا واسرائیل وتصرف سفارت ووو.مانع بزرگی انجام شده برای تمایلات اقایان .و جالب اینجاست که نظر۸۳میلیون ایرانی را ب همه پرسی نمیگذارند .تاببینند مردم چه نظری دارند رابطه با امریکا اری یا خیر .وتوپ رابنداز توی زمین مردم واجازه دهید یکبارهم مردم بازی کنند

  • هادی
    0

    مسئولین (اصلاح طلبان)با اینکه میدونن سیاست چماق و هویچ برگشته بازم دستشونو دراز میکنن.الان که لحن بایدن نرمتر شده نخود مغز ها رفتن با گروسی نوافق کردن ظریف باید از شکست برجام درس بگیره تا عمر داره نباید به اونا اعتماد کنه چطور جرات میکنن بازم پشت میز مذاکره میشینن اللهو اعلم

  • ایرانی
    0

    مرغ گرسنه و تنبل در خواب دانه های جو را میبیند!برجام فعلی قابل احیا نیست زمان را از دست ندهید و از مرشد دنیا دیده پیروی کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها