ادامه بلاتکلیفی اشغالگران آمریکایی در افغانستان

آمریکا که در سال ۲۰۰۱ میلادی به افغانستان حمله برد و آن را به یکی از طولانی ترین جنگ های فرسایشی در تاریخ خود بدل ساخت همچنان درباره حضور یا عدم حضور نظامیان خود در این کشور بلاتکلیف مانده است.

ادامه بلاتکلیفی اشغالگران آمریکایی در افغانستان

این بلاتکلیفی که میراث به جای مانده از دولت جورج بوش پسر اکنون به دولت بایدن رسیده است، حال وی برای تصمیم گیری درباره نظامیان اشغالگر باقی مانده در خاک افغانستان که آن را به جنگی ۲۰ ساله بدون هیچ دستاوردی برای واشنگتن بدل ساخت، مردد باقی مانده است.

شبکه خبری سی ان ان دراین باره گزارش داد: دولت بایدن طی هفته های آینده با تصمیم دشواری درباره نظامیان باقی مانده در افغانستان مواجه است، چراکه مهلت دولت قبلی مبنی بر خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان در اول ماه می (۱۱ اسفند ۱۳۹۹) باید اجرا شود.

«مایکل مک کال» (Michael McCaul) نماینده جمهوریخواه از ایالت تگزاس درباره تصمیم دولت قبلی مبنی بر خروج تمامی نظامیان اشغالگر آمریکایی از خاک افغانستان ضمن ابراز مخالفت به سی ان ان گفت: از دولت بایدن می خواهیم تا این نظامیان را در افغانستان نگاه دارد.

این نماینده حزب جمهوریخواه ایالت تگزاس افزود: من با ایده «جوزف دانفورد» رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا که از بایدن خواسته تا این اقدام را به تعویق اندازد، با وی موافقم.

ادامه بلاتکلیفی اشغالگران آمریکایی در افغانستان

مک کال درادامه گفت: زمانی که من در کاخ سفید بودم با ترامپ بر سر این موضع بحث داشتم که اشتباهی که توسط دولت اوباما درباره عراق رخ داد را تکرار نکند چرا که با خروج تمامی نظامیان آمریکایی داعش در آنجا پدیدار شد.

این نماینده جمهوریخواه که عضو کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان است افزود: تصور می کنم افغانستان بسیار مهم است و امیدوارم که دولت بایدن بتواند با آنها در این زمینه کار کند، من با انتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا و مشاور امنیت ملی بایدن درباره خروج باقی مانده نظامیان آمریکایی در افغانستان صحبت کرده ام.

مک کال گفت: به منظور حفاظت از امنیت ملی و اجازه ندهند به طالبان که آن کشور را دراختیار گیرد که بسیار این موضوع حیاتی و مهم است نه فقط برای امنیت ملی خود افغانستان بلکه برای خود آمریکا.

نیویورک تایمز نیز دراین باره گزارش داد: مهلت تعیین شده کنونی برای خروج از نظامیان آمریکایی از افغانستان اول ماه می ۲۰۲۱ از سوی دولت قبلی تعیین شده است، اما اکنون با توجه به نقض هرچه بیشر توافق صلح خروج باقی مانده نظامیان آمریکایی از افغانستان که حدود دوهزار و ۵۰۰ نظامی هستند را دشوار ساخته است.

منبع: ایرنا

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها