مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی:

زنگ خطر فرونشست زمین در خراسان شمالی به صدا درآمد

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: متاسفانه معضل فرونشست زمین در خراسان شمالی نیز آغاز شده است.

زنگ خطر فرونشست زمین در خراسان شمالی به صدا درآمد

سید عقیل مرتضوی اظهارکرد: فرونشست زمین در دشت های اسفراین، شیروان و جاجرم مشاهده می شود.

وی تصریح کرد: اضافه برداشت آب های زمینی و کاهش نزولات آسمانی علت اصلی فرونشست زمین در این استان است.

مرتضوی با اشاره به اینکه به منظور کاهش سفره های آب زیرزمینی در این استان باید از اضافه برداشت آب خودداری شود، افزود: متاسفانه میزان اضافه برداشت آب در چاه های مجاز بیش از چاه های غیرمجاز است.

وی با بیان اینکه به منظور کنترل براشت آب از چاه های مجاز، این چاه ها به کنتور نصب شده اند، ادامه داد: اما هنوز کمتر از ۲۰ درصد از چاه های مجاز به کنتور مجهز نصب نشده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در این استان سه هزار و ۴۰۰ چاه مجاز وجود دارد، گفت: میزان برداشت آب از این چاه ها ۴۵۰میلیون متر مکعب است.

وی تعداد چاه های غیرمجاز را چهار هزار حلقه عنوان کرد و افزود: ۳۵ میلیون متر مکعب میزان برداشت این چاه ها است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی به طرح تعادل بخشی آب چاه های مجاز کشاورزی نیز اشاره کرد و ادامه داد: این طرح طی امسال آغاز شد و سال آینده نیز اجرا خواهد شد.

وی به پر کردن چاه های غیرمجاز نیز اشاره و تصریح کرد: از ابتدای استانی شدن خراسان شمالی، ۱۹۰۰ حلقه چاه غیرمجاز پر شده است.

گفانی است واسطه معاون شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی نیز چندی پیش گفت: این استان هر ساله با ۷۰ میلیون مترمکعب کسری آب زیرزمینی مواجه است.

وی اظهارکرد: از ابتدای تشکیل استان تاکنون یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب میزان کسری مخازن آب های زیرزمینی است.

وی با اشاره به اینکه خراسان شمالی در اقلیم خشک و نیمه خشک واقع شده است، افزود: ۱۱ دشت در استان وجود دارد که از این تعداد هشت دشت، ممنوعه و ممنوعه بحرانی است.

واسطه ادامه داد: حدود ۱۹۰۰ چاه غیرمجاز از ابتدای تشکیل استان پر شده است و از محل پر کردن این چاه ها ۲۶ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شده است.

وی به نصب کنتور برق بر روی چاه های مجاز نیز اشاره کرد و گفت: ۸۰ میلیون مترمکعب آب با نصب کنتورهای هوشمند صرفه جویی شده است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها