مردم قم چقدر به رسانه ها در مورد کرونا اعتماد دارند؟

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم گفت: اعتماد به رسانه به عنوان مهم ترین منبع تامین کننده اطلاعات مورد نیاز مردم، سرمایه اصلی رسانه‌ها است و این اعتماد و مقبولیت می‌تواند بر گرایش‌های مخاطبان به رسانه تاثیربگذارد.

مردم قم چقدر به رسانه ها در مورد کرونا اعتماد دارند؟

علی حسینی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم عنوان کرد: با توجه به شیوع یک ساله ویروس کرونا و نیاز به داشتن داده های آماری مناسب برای مدیریت بهتر، به همت جهاد دانشگاهی قم، طرح نظرسنجی‌ «سنجش دیدگاه شهروندان قم در خصوص کرونا و دلایل کاهش و عدم همراهی مردم با دستورالعمل های بهداشتی» انجام شد.

وی بابیان اینکه این نظرسنجی در دی ماه ۱۳۹۹ با تعداد نمونه ۳۹۹ نفر و جامعه آماری شهروندان بالای ۱۸ سال ساکن شهر قم و روستاهای اطراف انجام شد، اظهار کرد: شیوه انتخاب این افراد به گونه‌ای بود که تا حدامکان پوشش پایگاه اقتصادی، اجتماعی و جغرافیایی و تمامی گروه‌های سنی و جنسی در نمونه‌ها حضور داشته باشند و پاسخگویان این طرح ۵۱.۱ درصد مرد و ۴۸.۹ درصد زن و با میانگینی ۳۸.۸ سال بوده اند.

وی افزود: از نظر میزان تحصیلات ۱۶.۵ درصد بی سواد و یا دارای سواد ابتدایی، ۴۸.۹ درصد دارای تحصیلات متوسطه اول و دوم، ۲۹.۳ درصد دارای تحصیلات کاردانی و کارشناسی و ۵.۳ درصد دارای تحصیلات عالی (کارشناسی ارشد و دکتری) بوده‌اند و ۷۱.۲ درصد از پاسخگویان متأهل، ۲۶.۱ درصد مجرد و ۲.۸درصد بدون همسر (بر اثر طلاق یا فوت همسر) بوده‌اند.

وی با بیان اینکه ۳۹.۸ درصد پاسخگویان دارای شغل آزاد، ۳۰.۸ درصد خانه‌دار، ۱۰.۵ درصد کارمند بخش خصوصی و دولتی، ۷.۳ درصد بازنشسته، ۶.۸ درصد درحال تحصیل و ۲ درصد بیکار و جویای کار بوده‌اند، اظهار کرد: براساس این نظرسنجی، مهم ترین منبع کسب خبر برای اطلاع از توصیه‌های بهداشتی در مورد کرونا برای ۶۶.۹ درصد از پاسخگویان صدا و سیما، ۲۸.۳ درصد شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام، ۱۱.۳ درصد متخصصان و پزشکان، هشت درصد دوستان و آشنایان، چهار درصد شبکه‌های ماهواره‌ای، ۲.۳ درصد روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها و ۱.۸ درصد بروشورهای آموزشی کاغذی و ۲.۳ درصد سایر موارد را بیان کرده اند.

بررسی میزان اعتماد پاسخگویان به اخبار مربوط به کرونا در رسانه‌ها

حسینی با تاکید براینکه اعتماد به رسانه به عنوان مهم ترین منبع تامین کننده اطلاعات مورد نیاز مردم، سرمایه اصلی رسانه‌ها است و این اعتماد و مقبولیت می‌تواند بر گرایش‌های مخاطبان به رسانه تاثیربگذارد، بیان کرد: در ارتباط با اعتماد به رسانه، نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که در عصر حاضر هر کدام از رسانه، برداشت های متفاوتی از خبر یا یک وقایع دارند و مدعی ارائه واقعیت خبری هستند و اینکه افکار عمومی کدام برداشت را مقبول می داند، به کدام نوع رسانه اعتماد دارد و کدام خبر را می پذیرد مهم است.

وی بابیان اینکه نتایج نشان داد با توجه به دسترسی راحت تر اکثریت مردم به صدا و سیما در مقایسه با دیگر رسانه ها، کماکان صداو سیما با ۳۲.۹درصد مهم ترین و مورد اطمینان ترین منبع کسب خبر مردم برای اطلاع از توصیه های بهداشتی در مورد کرونا است، ادامه داد: فضای مجازی مانند تلگرام و اینستاگرام با ۱۰.۳ درصد در رتبه دوم قرار دارد و فقط ۷.۱ به شبکه های ماهواره ای به میزان زیاد یا خیلی زیاد اعتماد دارند.

وی افزود: اعتماد پاسخگویان به صدا و سیما در خصوص اخبار مربوط به کرونا در بین زنان و مردان و گروه‌های مختلف سنی متفاوت است، به طوری که مردان به نسبت زنان و جوانان(افراد ۱۸ تا ۲۹ سال) به نسبت دیگر گروه‌های سنی اعتماد کمتری به صدا و سیما دارند اما این اعتماد در بین گروه‌های مختلف تحصیلی تفاوت معناداری ندارد.

حسینی تصریح کرد: اعتماد پاسخگویان به فضای مجازی مانند اینستاگرام و تلگرام در خصوص اخبار مربوط به کرونا در بین زنان و مردان و گروه‌های مختلف سنی و تحصیلی متفاوت است به طوری که زنان به نسبت مردان به فضای مجازی در خصوص اخبار مربوط به کرونا اعتماد کمتری دارند. همچنین نتایج نشان داد با افزایش سن اعتماد به اخبار مربوط به کرونا در فضای مجازی مانند اینستاگرام و تلگرام کمتر می شود و از طرفی افراد غیردانشگاهی نسبت به افراد دانشگاهی به اخبار کرونا در فضای مجازی مانند اینستاگرام و تلگرام اعتماد کمتری دارند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم عنوان کرد: اعتماد پاسخگویان به اخبار کرونا در شبکه‌های ماهواره ای در بین گروه‌های مختلف سنی متفاوت است به طوری که با افزایش سن اعتماد به شبکه‌های ماهواره ای در خصوص اخبار مربوط به کرونا کمتر می‌شود و اعتماد پاسخگویان به اخبار کرونا در شبکه‌های ماهواره ای در بین زنان و مردان و گروه‌های مختلف تحصیلی تفاوت معناداری ندارد.

بررسی میزان پیگیری خبرهای مربوط به کرونا

وی با بیان اینکه یک سال از شیوع کرونا در کشور گذشته و ترس اولیه از کرونا تا حدودی کاهش پیدا کرده است، افزود: پیگیری هایی که مردم در روزهای ابتدایی از کرونا و اخبار و اطاعات مربوط به آن داشته اند در شرایط کنونی کمتر شده است به طوری که ۴۳.۹ درصد از پاسخگویان گفته‌اند کمتر از پنج یا شش ماه قبل خبرهای مربوط به کرونا را دنبال می‌کنند. و ۲۲.۱ درصد بیشتر از قبل و ۳۴.۱ درصد میزان پیگیری اخبار از سوی آن‌ها نسبت به پنج یا شش ماه قبل هیچ فرقی نکرده است.

حسینی ادامه داد: پیگیری پاسخگویان در خصوص خبرهای مربوط به کرونا نسبت به پنج یا شش ماه قبل در بین گروه‌های مختلف سنی و تحصیلی متفاوت است، به طوری که جوانان به نسبت دیگر گروه‌های سنی کمتر از قبل خبرهای مربوط به کرونا را دنبال می‌کنند همچنین با تحصیلات دانشگاهی به نسبت افراد غیر دانشگاهی کمتر از قبل خبرهای مربوط به کرونا را دنبال می‌کنند و پیگیری ها در بین زنان و مردان و نوع فعالیت آنها، تفاوت معناداری ندارد.

منبع: ایسنا

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها