مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تایباد:

حمام فرمان‌آباد با هزینه ۱۰۰ میلیون تومان قابل بهره‌برداری می‌شود

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تایباد گفت: مرمت‌های حمام فرمان آباد با هزینه صد میلیون تومان انجام و قابل بهره‌ برداری می‌شود و می‌توان به عنوان موزه روستایی این محل را آماده کرد.

حمام فرمان‌آباد با هزینه ۱۰۰ میلیون تومان قابل بهره‌برداری می‌شود

عبدالرحیم تاج محمدی عنوان کرد: در روستای فرمان آباد، یک حمام است که چند سال پیش در فهرست میراث ملی کشور ثبت شده، اما قابل‌ استفاده نیست. قسمت‌های داخلی و خارجی حمام مرمت شده اما باز هم نیاز به مرمت دارد و روبه‌روی آن نیز یک حوض انبار است و همچنین مزاری هم معروف به پیر شکربار در آن جا وجود دارد که نقل است مردم برایش شکر جمع می‌کردند و البته در حال حاضر در این مکان تعدادی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی همان منطقه نیز دفن شده‌اند.

وی ادامه داد: حمام مذکور در گذشته استفاده می‌شده؛ از زمانی که حمام‌های مجهز در خانه‌ها ساخته شد، این‌ حمام‌ها غیر قابل استفاده گردید و در حال حاضر فقط برای بازدید است. اگر اعتبار باشد قصد داریم به دهیاری و شورای روستای فرمان آباد پیشنهاد یک کاربری فرهنگی دهیم؛ چرا که با توجه به آثاری که در آن ‌جا پیدا شده امکان ایجاد موزه محلی وجود دارد اما به دلیل کمبود اعتبارات نتوانستیم این کار را به مرحله بهره‌ برداری برسانیم.

تاج محمدی افزود: برای مرمت و تکمیل این اثر نیاز به اعتبار داریم؛ البته خطری برای عبور و مرور در حمام وجود ندارد؛ چرا که داخل و بیرون آن مرمت شده و مشکلی نیست، اما برای کاربری موزه آماده نمی‌باشد، باید کار بیشتری انجام شود تا آماده بهره‌برداری گردد.

وی اظهار کرد: به‌ طور دقیق برآورد نشده ‌است که مرمت این‌حمام، چقدر هزینه می‌برد اما مرمت‌های داخلی آن از جمله بدنه، سقف و پشت بام مرمت شده‌اند؛ اما بندکشی و کارهایی از قبیل نازک کاری و کف سازی مانده‌ است؛ که البته به‌ نحوی است که هزینه زیادی نمی‌خواهد و می‌توان گفت با صد میلیون تومان هزینه تمام مرمت‌ها انجام می‌شود و به راحتی قابل بهره‌ برداری است.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تایباد تصریح کرد: با صد میلیون تومان اعتبار می‌شود، به عنوان موزه روستایی آن محل را آماده کرد و اشیاء را داخل آن گذاشت که قابل استفاده گردد.

وی در ادامه همچنین گفت: حوض انبار روستای فرمان آباد نیز آماده است به ‌طوری که پیش از این آمده بودند و مخزن پایین آن مرمت شده بود و به عنوان باشگاه کشتی به کار گرفته شده بود و به دلیل این که گودی آن مثل گودی زورخانه بود، از آن استفاده می‌کردند که بعدا به مکان دیگری منتقل شد و فعلا استفاده خاصی از آن نمی‌شود و در اختیار دهیاری است.

تاج محمدی مطرح کرد: البته مدتی هم برای نمایشگاه صنایع دستی در اختیار بانوان بوده، حتی این آمادگی را نیز به دهیاری اعلام کردیم که حاضر هستیم برای صنایع دستی مخصوصا بافته‌ها، فرت بافی و دیگر کارهای دستی در اختیار بانوان بگذاریم که بتوانند از آن استفاده کنند، چرا که استفاده دیگری مد نظر ما نبوده و فکر کردیم که به جهت کار عمومی و اینکه از هنرمندان آن‌ محل، حمایت شود به‌ طور رایگان در اختیارشان قرار دهیم. قابل ذکر است که؛ مدتی هم این ‌مکان به عنوان نمایشگاه بوده است.

وی بیان کرد: ما از مردم تقاضا داریم که در حفظ و نگهداری آثار، با توجه به کمبود اعتبارات و وجود مشکلات کوشا باشند و آسیبی به این بناها نرسانند.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • عای
    0

    حوضچه حمام روستای ما یک دیگ طلا داشت چندسال پیش دزدیدن .جزآثارفرهنگی هم ثبت شده متاسفانه نظارت نیست داره خراب مبشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها