بلندترین برج آجری دنیا در مجموعه «مینی ورلد» ملایر

شهردار ملایر مطرح کرد: المان برج گنبد قابوس، در مجموعه مینی ورلد شهر ملایر مراحل پایانی ساخت خود را طی می کند.

بلندترین برج آجری دنیا در مجموعه «مینی ورلد» ملایر

حسین بابایی درباره المان ساخته شده در مجموعه جهان کوچک شهر ملایر مطرح کرد: برای استحکام، مقاوم سازی و اجرای نمای این برج ۲۰ متری با قطر ۶.۴ متر در بزرگترین نقطه(پشت به پشت پره ها)، از اسکلت فلزی و از آجر پخته سنتی(قزاقی) استفاده شده است.

وی از تکمیل این برج ظرف ۴۰ روز آینده با اتمام نماکاری آن خبر داد و افزود: تاکنون بیش از ۱۰ اثر شاخص جهانی و ملی از جمله تخت جمشید، آکروپلیس، برج پیزا، آرامگاه حافظ و خیام و پل وِرسک در این مجموعه نصب شده و سی و سه‌پل، دیوار چین، باغ مشاهیر با نصب سردیس‌های مشاهیر ایران و جهان، میدان شهدا با کتیبه‌های ایثار و شهادت، برج قابوس، اهرام ثلاثه مصر، بنای تاریخی کاخ خورشید و برج ایفل در حال تکمیل است.

بابایی با بیان اینکه برج گنبد قابوس یا میل گنبد، در شهر گنبد کاووس در استان گلستان واقع شده است، اظهار کرد: این برج به عنوان بلندترین برج آجری دنیا، در قرن چهارم هجری(۳۷۵ هجری شمسی) در زمان سلطنت شمس المعالی قابوس بن وشمگیر از پادشاهان آل زیار بنا شده و از زیباترین و باشکوه‌ترین بناهای اوایل دوره اسلامی است. با وجود استفاده بسیار کم از عناصر تزئینی در این برج، دارای ساختاری متناسب، موزون، مستحکم و زیباست که نوعی احساس شکوه و زیبایی را به بیننده القا می‌کند.

بابایی به سه بخش پی، بدنه و گنبد این ساختمان اشاره و تصریح کرد: این برج روی هم رفته ۵۵ متر ارتفاع دارد، بدنه برج از خارج دارای ۱۰ پره مثلثی شکل است که به فواصل مساوی از یکدیگر و از پای بست بنا شروع و تا زیر گنبد قرار گرفتند.

شهردار ملایر در ادامه یادآور شد: بدنه بنا سراسر از آجرهای پخته قرمز رنگ ساخته شده که در نهایت پختگی و استحکام هستند و به علت تابش آفتاب در طول قرن ها به رنگ زرد طلایی زیبایی درآمده که خود بر زیبایی بنا افزوده است.

وی به قدمت ۱۰۰۰ ساله این برج اشاره و خاطرنشان کرد: این برج با بیش از ۵۰ متر ارتفاع، در مدت عمر بسیار طولانی خود دو بار زلزله‌های شدیدتر از شش ریشتر را از سر گذرانده اما همچنان سالم، استوار و پا برجا ایستاده و به همین علت در یک ‌نظرسنجی بین المللی از سوی شماری از معماران مشهور جهان، به عنوان بهترین اثر مهندسی تاریخ بشر انتخاب شده است.

بلندترین برج آجری دنیا در مجموعه «مینی ورلد» ملایر

بلندترین برج آجری دنیا در مجموعه «مینی ورلد» ملایر

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها