تولید الکل از اسکناس های کثیف در ساری/ ویدئو

اسکناس های کثیف که منبع آلودگی هستند با تلاش محققان کشورمان به منبع پاکیزگی تبدیل شدند.

تولید الکل از اسکناس های کثیف در ساری/ ویدئو

محققان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری موفق شدند از کاغذهای اسکناس فرسوده الکل زیستی یا بیواتانول تولید کنند.

همه ما شاهد حضور اسکناس های آلوده در زندگی مان هستیم.

وقتی از افراد مختلف درباره این اسکناس ها سوال شد همگی به مشکلات عمده مانند خیس شدن اسکناس ها ، چروکیدگی و پاره شدن در جیب شلوار یا ماشین و کیف اشاره کردند که مجبور به چشب زدن بخش هایی از آن بودند.

خرجی که اسکناس های آلوده روی دست دولت می گذارد

گفتنی است ، خلاص شدن از این اسکناس های آلوده و فرسوده برای دولت هم ساده نیست و سالانه بیش از 220 میلیارد تومان خرج روی دست دولت می گذارد.

اما محققان کشورمان در استان مازندران کار جالبی انجام دادند و از منبع اصلی آلودگی توانستند مواد ضد آلودگی تولید کنند.

نحوه تولید الکل از پول های کثیف

آنها در بیان چرخه کار گفتند : با توجه به اینکه کاغذ اسکناس بالای 90 درصد سلولز است و پتانسیل بالایی برای تولید محصولت باارزش ازجمله بایواتانول دارد برای تولید بایواتانول یا همان الکل از اسکناس های کثیف استفاده شده است.

نحوه کار به این شکل است که ابتدا با ترکیبات اسیدی پول کثیف به خمیر تبدیل می شود و بعد با جداسازی جوهر و برخی مراحل شیمیایی کار تمام است.

به ازای هر هزار کیلوگرم بیش از صد لیتر راندمان را در نظر گرفته ایم.

چه محققانی از اسکناس آلوده الکل تولید کردند؟

این کار تحقیقاتی را امید یزدانی آقمشهدی دانشجوی دکترای گروه مهندسی صنایع چوب و کاغذ این دانشگاه با راهنمایی دکتر قاسم اسدپور و مشاوره دکتر اسماعیل گرمارودی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتر سیدمجیذ ذبیح زاده و دکتر « تیموکیکاس » از دانشگاه لایف ساینس استونی انجام داده است.

نتایج این پژوهش در قالب دو مقاله آی اس آی ISI در سال ۲۰۲۰ چاپ شده است .

بر اساس این گزارش ، در این تحقیق، با استفاده از فرایند های جوهر زدایی ، فراصوت و همچنین برای نخستین بار پیش تیمار شیمیایی - مکانیکی از نوع انفجار نیتروژن (NED)، فرایند قند سازی و تخمیر از کاغذ اسکناس فرسوده انجام و نسبت به تولید بیواتانول اقدام شد.

هدف از انجام این تحقیق، استفاده بهینه از این اسکناس ها برای تولید موادی باارزش افزوده بالا و همچنین کاهش آلودگی خاک و هوا اعلام شده است.

روابط عمومی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری از قول دکتر قاسم اسدپور عضو هیات علمی این دانشگاه و مسئول هدایت این پروژه تحقیقاتی ، اعلام کرد : اتانول زیستی یا بیواتانول حاصل از اسکناس های فرسوده، محصول مناسبی برای جایگزینی عامل افزاینده عدد اکتان بنزین (MTBE) است چون ماده «ام تی بی یی» به علت سمی بودن عامل آلوده‌کننده آب‌های زیرزمینی محسوب می شود.

در حال حاضر اسکناس های فرسوده پس از جمع آوری در خزانه داری کشور با طی فرایندی خاص امحاء می شود. طبق مقررات اسکناس ها هفت سال پس از قرار گرفتن در چرخه جمع آوری می شود و اسکناس های نو جای آنها را می گیرد.

طبق اعلام بانک مرکزی سالانه بیش از ۷۰۰ میلیون برگ اسکناس از چرخه اقتصادی کشور خارج می‌شود. برای جمع آوری، امحا و چاپ مجدد آن‌ها مبلغی معادل ۱۲ میلیارد تومان از بودجه کشور خرج می‌شود.

منبع: رکنا

46

حجم ویدیو: 12.97M | مدت زمان ویدیو: 00:02:03 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها