رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی:

استقبال کشاورزان خراسان شمالی از آبیاری نوین ۴۰ درصد افزایش یافت

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: یک هزار و ۵۱۵ میلیارد و ۷۹۲ میلیون ریال اعتبار برای تجهیز کشتزارها به سامانه‌های نوین آبیاری در سال جاری اختصاص یافت که استقبال کشاورزان در این زمینه ۴۰ درصد افزایش یافته است.

استقبال کشاورزان خراسان شمالی از آبیاری نوین ۴۰ درصد افزایش یافت

عبدالله یوسفی اظهار داشت: پیش از سال ۹۲، ۱۶ هزار و ۶۸۳ هکتار از کشتزارهای استان مجهز به سامانه های آبیاری نوین شده بود که این میزان در پایان سال ۹۸ به ۳۶ هزار و ۲۷۵ هکتار رسید.

وی افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم ۱۹ هزار و ۵۹۲ هکتار از اراضی استان مجهز به سامانه های آبیاری نوین شده و قرار است این میزان تا پایان دولت به ۳۹ هزار هکتار برسد.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: ۷۹ درصد از زمین‌های کشاورزی استان برای اجرای سامانه‌های آبیاری نوین مساعد است که ۵۰ درصد آن در دولت تدبیر و امید به سرانجام رسیده است.

وی اظهار داشت: در سال ۱۳۹۸ برای اجرای طرح های آبیاری نوین به صورت ۸۵ درصد کمک بلاعوض دولت، حداکثر برای آبیاری قطره ای ۱۷۵ میلیون ریال و بارانی ۱۰۵ میلیون ریال پرداخت شد.

یوسفی با بیان اینکه هیچ محدودیتی در ارائه تسهیلات آبیاری نوین به کشاورزان وجود ندارد افزود: کشاورزانی که آب و زمین در اختیار داشته باشند برای اجرا به آنان تسهیلات پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه هم اینک در سامانه‌های سنتی آبیاری میانگین عملکرد انتقال آب حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد است، اظهار داشت: در روش‌هایی که منجر به استقرار سامانه‌های آبیاری بارانی می‌شود، راندمان آبیاری به ۷۰ درصد افزایش پیدا می‌کند که در سامانه‌های قطره‌ای این رقم تا ۹۰ درصد هم می‌رسد.

یوسفی گفت: بدین ترتیب در سامانه آبیاری قطره‌ای عملکرد انتقال آب ۲ برابر ارتقا پیدا می‌کند و در هر هکتاری که این طرح اجرا شود به طور متوسط چهار هزار و ۴۰۰ مترمکعب آب صرفه جویی می‌شود.

وی اظهار داشت: در شرایطی هم که حالت تجمیعی باشد (چاه عمیق، قنات) و تعداد مالکان زیاد باشند، مشروط بر اینکه تمام مالکان آمادگی اجرای طرح را داشته باشند دولت کمک های خوبی خواهد کرد.

یوسفی با بیان اینکه علاوه بر افزایش راندمان آبیاری افزون بر ۳۰ درصد میزان تولید در واحد سطح نیز افزایش می یابد افزود: اجرای شبکه فرعی آبیاری و زهکشی هزار و ۹۶۷ هکتار، طرح های تامین آب کشاورزی به میزان ۱۳۸.۸ میلیون متر مکعب، احیا و مرمت قنوات استان به میزان ۹۳۴ کیلومتر و اجرای کانال های آبیاری عمومی و لوله گذاری استان به میزان چهار هزار و ۴۶۳ هکتار کیلومتر از اقدامات دیگر دولت در بخش آب کشاورزی بوده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: میزان بهره‌وری فیزیکی از آب کشاورزی این استان سال ۹۲، کمتر از یک درصد بود که اکنون این میزان به ۲۳ درصد افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: بر این اساس هم اینک به ازای مصرف هر مترمکعب آب در استان ۱.۱۳۵ کیلوگرم محصول کشاورزی تولید می شود.

یوسفی گفت: عملکرد آبیاری در کشتزارهای استان نیز با افزایش ۱۲ درصدی نسبت به سال ۹۲، هم اینک به ۴۶ درصد رسیده است.

وی شاخص راندمان آبیاری در اراضی استان در سال ۹۲ را ۳۴ درصد عنوان کرد و افزود: تلاش می شود این شاخص تا پایان برنامه ششم توسعه به ۶۰ درصد برسد.

یوسفی اظهار داشت: همچنین این استان در برنامه اجرای سامانه‌های نوین آبیاری رتبه هشتم را در بین استان ها دارد.

۶۴ برنامه تا افق سال ۱۴۰۵ تعریف شده است که اعتبار مورد نیاز آن، ۵۰۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است که ۴۷۰ هزار میلیارد ریال از این رقم، مربوط به برنامه های جهاد کشاورزی است.

میزان بارندگی سالانه در این استان در نواحی مختلف بین ۱۳۰ تا ۵۰۰ میلیمتر متغیر است که بیشترین آن با مقدار ۴۶۸ میلیمتر در شهرستان مانه و سملقان و کمترین آن به مقدار ۱۲۰ میلیمتر در ایستگاه جاجرم گزارش شده است.

منابع آبی استان شامل آبهای سطحی و زیرزمینی است، ۴۱ رودخانه دائمی و فصلی در استان وجود دارد و مهم‌ترین رودخانه ها عبارتند از رودخانه اترک با ۲۱۱ کیلومتر طول، کال شور با ۱۹۵ کیلومتر و گرگان رود با طول ۴۱ کیلومتر در استان جاری هستند.

سدهای مهم استان شامل سد بارزو با حجم ۹۲.۵ میلیون متر مکعب در شیروان، سد شیرین دره با حجم ۹۰ میلیون متر مکعب در مانه و سملقان، سد بیدواز با حجم ۵۴ میلیون متر مکعب در اسفراین، سد چری با حجم ۵ میلیون متر مکعب در فاروج است.

چهار هزار و ۳۰۳ حلقه چاه عمیق، نیمه عمیق و دستی، ۶۳۷ رشته قنات و سه هزار و ۱۱۰ دهنه چشمه‌ نیز در استان وجود دارد.

کل نزولات سالیانه استان ۸.۳ میلیارد متر مکعبی است که ۶.۱ میلیارد متر مکعب تبخیر و ۲.۲ میلیارد متر مکعب آب قابل مدیریت بوده که از این میزان ۱.۳۳ میلیارد متر مکعب جاری می شود.

طول رودخانه های خراسان شمالی ۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر است که از این میزان، ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر، رودخانه حساس و مهم است.

روخانه اترک، پنجمین رود طولانی کشور است و حدود ۲۱۱ کیلومتر از مسیر ۵۳۵ کیلومتری این رودخانه در استان خراسان شمالی واقع شده است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها